Ce sunt prebioticele și care sunt beneficiile lor

Marţi, 08.11.2016
de Alexa Galgau

Nu mai este un mister pentru nimeni că sănătate de fier este strâns legată de funcția digestivă, iar atunci când aceasta este încetinită sau ineficientă, apar rapid diverse afecțiuni. Pentru a avea un sistem digestiv sănătos, avem nevoie de probiotice și prebiotice. Deși acești termeni sunt adesea confundați între ei, ei nu reprezintă același lucru.

Află ce sunt prebioticele și ce importanță au ele în organism, atât la adulți, cât și la copii!

Ce sunt prebioticele

Iată un adevăr care s-ar putea să te înspăimânte: există mai multe bacterii în sistemul digestiv decât celule în corpul uman. Microflora din acesta reprezintă un adevărat ecosistem, al cărui echilibru este esențial pentru sănătatea noastră. O mare parte dintre bacteriile prezente în intestine nu sunt dăunătoare. Dimpotrivă, creează un mediu în care bacteriile periculoase nu se pot dezvolta. Unul dintre „centrele de control” ale sistemului imunitar se află în colon, iar prezența probioticelor este importantă pentru combaterea tuturor amenințărilor care produc infecții. Există și o serie de afecțiuni care pot fi ameliorate prin administrarea de probiotice: diareea, sindromul colonului iritabil, ulcerul, eczema și astmul sunt doar câteva dintre ele.

Numai o parte dintre bacteriile sistemului digestiv au fost studiate îndeaproape și s-a constatat că unele produc vitaminele K, B5, B9 și B12, toate esențiale pentru funcțiile vitale. Alte bacterii ajută la absorbția nutrienților, precum magneziul, calciul și fierul.

Prebioticele reprezintă hrana probioticelor și se găsesc în multe alimente care susțin funcția digestivă: sparanghel, ceapă, iaurt, brânzeturi fermentate, kimchi, leguminoase etc. Prebioticele nu sunt bacterii, ci fibre care se găsesc în diverse alimente și susțin dezvoltarea florei intestinale benefice. Atunci când iei un probiotic, introduci bacteriile în organism (ceea ce este în mod special benefic dacă ai urmat un tratament care afectează flora intestinală), urmând ca acestea să fie „fertilizate” cu prebiotice. Acestea din urmă, spre deosebire de probiotice, nu sunt distruse în corp și nu sunt afectate de alte bacterii, ceea înseamnă că putem cu ușurință să beneficiem complet de pe urma lor.

Prebioticele la copii

Având în vedere că există tot mai multe dovezi că prebioticele sunt benefice pentru noi, este important ca acestea să fie oferite organismului de la vârste fragede.

Atunci când vorbim despre sugari, aceștia extrag necesarul de prebiotice din laptele matern, care este plin de nutrienți valoroși pentru cei mici. Cam 8% din laptele matern este format din prebiotice. Dar ce se întâmplă în cazul mămicilor care nu pot alăpta: este sănătatea copiilor lor pusă în pericol de faptul că bebelușii nu primesc prebioticele din laptele matern?

Răspunsul este „nu”. Studiile realizate la universități de renume arată că bebelușii care sunt hrăniți cu formule îmbogățite cu prebiotice au aceeași structură a florei intestinale precum cei care au fost alăptați natural. Având în vedere că produsele pe care le găsim acum pe piață au în spate studii îndelungi pentru găsirea celor mai benefice formule pentru cei mici, mamele care nu pot alăpta nu ar trebui să își facă probleme.

Vestea bună este că laptele îmbogățit cu prebiotice este potrivit și pentru copiii mai mari, până în vârsta de 7 ani, cărora le sporește considerabil imunitatea. Într-un studiu, copiii de 3-4 ani care consumaseră lapte îmbogățit cu prebiotice au avut o sănătate mai bună a sistemului respirator decât ceilalți copii.

Copiii mai mari pot avea o alimentație mult mai variată, ceea ce înseamnă că este mai ușor să le asiguri un aport sănătos de prebiotice. În plus, nu sunt excluse nici suplimentele alimentare cu prebiotice, dar numai atunci când sunt recomandate de medic.

Hrănirea bacteriilor din sistemul digestiv cu prebiotice este necesară pentru o sănătate de fier, atât la adulți, cât și la copii, așa că alimentele bogate în prebiotice trebuie consumate din belșug!

Citește mai multe și despre cât de bune sunt brânzeturile fermentate în dietă!

Știai că poți să îți faci singură iaurt în casă? Încearcă o rețetă simplă și sănătoasă!

Cum ti s-a parut articolul? Voteaza!

0 (0)

Ti-a placut articolul? Urmareste DivaHair pe Facebook sau pe mail!

Cauta un furnizor in zona ta

Ai nevoide de un SFAT?

Adauga o intrebare la care vrei sa primesti raspuns. Comunitatea DivaHair te ajuta.

întreabă

LIKE si intra in universul divelor!

Ghidul de frumusete DIVA2016