Designerii romani la targul de moda de la Paris: intre extaz si agonie

Designerii romani la targul de moda de la Paris: intre extaz si agonie
Oana Zidaru, fost redactor-sef Divahair.ro

Cu doar cateva zile in urma Diva Hair a pornit pe urmele designerilor romani la targul de moda Pret a Porter de la Paris. Totul face parte din proiectul "Diva Hair ia pulsul modei de la Paris" sustinut de L`Oreal Paris.

Fiind prezenti in numar destul de mare, la acest targ, nu aveam cum sa nu profitam de faptul ca puteam lua impresii, la "cald", despre creatiile cu care s-au prezentat designerii romani la Paris dar mai ales despre cum au fost acestea primite in capitala modei. 

Dupa aproape o zi intreaga petrecuta la targ si dupa ce am stat de vorba cu 9 designeri romani ne-am dat seama ca avem cu ce sa ne mandrim deoarece toti s-au dus extrem de bine pregatiti. Cu toate acestea nu toti au avut norocul sa fie pe placul buyerilor sau, din cauza faptului ca erau pentru prima data la targ, nu prezentau credibilitate, inca, in fata lor. Acest lucru este stiut si de designeri: noi venitii trebuie sa treaca intai printr-o proba de "foc", de rabdare, caci contractele nu se semneaza de la prima editie la care participa. Buyerii trebuie sa fie convinsi ca designerii sunt de incredere si le pot onora comenzile asa ca abia dupa ce vad, pentru a doua sau a treia oara un designer la targ, indraznesc sa semneze un contract cu el.

Succes impresionant la Pret a Porter Paris



Iris Serban a fost cel mai fericit designer de la targul Pret a Porter! Cu greu am reusit sa vorbim cu ea pentru ca de fiecare data era ocupata cu buyeri. Desi participa doar pentru a doua oara multi s-au indragostit de creatiile ei: "Este excelent din punctul meu de vedere. Sunt clienti vechi care vin si comanda pentru ca au deja incredere. Multi sunt mpresionati. Sunt socati. Imi spun ca este extrem de diferita colectia mea si nu mai are nimeni asa ceva. Sunt multumita. Este un targ excelent!"

O veterana in ceea ce priveste participarile la acest targ putem spune ca este Adelina Ivan. Designerul era pentru a sasea oara la Paris ceea ce a oferit credibilitate in fata buyerilor astfel ca a reusit sa si semneze contracte cu usurinta: "Am clienti vechi si constanti cu care am contracte in permanenta si atunci vin de fiecare data si comenzile sunt asigurate. Pentru mine a fost ok ca au venit cei vechi si am mai prins inca doua contracte noi.


Feed-back-ul, in cazul meu, a fost foarte bun. Ba chiar am avut comenzi mai mari de la clientii vechi. Nu sunt dezamagita. Din cauza aceasta si vin de fiecare data."

Adelina Ivan a impartit standul cu un alt designer roman, Carmen Secareanu, prezenta pentru a patra oara la targ. Carmen a avut o perioada mai linistita pe plan profesional, fiind ocupata cu alte proiecte personale, insa acum se pare ca este pregatita sa revina in forta. Designerul a declarat: „Feed-backul a fost pozitiv. Am primit comenzi."


Optimismul unui nou inceput

Multi designeri au fost pentru prima data la targul Pret a Porter din Paris si au reusit sa-si pastreze optimismul datorita feed-back-ului pozitiv chiar daca nu au semnat foarte multe contracte:

  „Mi-am format niste asteptari, am crezut in hainele pe care le-am facut, sunt purtabile, creative dar fiind prima data aici inca nu au buyerii incredere in mine. Am niste promisiuni, va trebui sa comunicam pe mail cand ma intorc in tara.

Au venit multi si m-au intrebat de haine, de unde sunt. Au fost surprinsi sa auda ca sunt din Romania. Pentru o prima editie este bine. Sunt multmita, am invatat multe si mi-am dat seama cam ce s-ar vinde mai bine dar eu o sa merg in continuare pe stiul meu nu sunt dispusa sa fac niciun compromis.

Mi-a prins bine participarea la targ pentru ca m-a fortat sa fac o colectie si asa o sa fac de doua ori pe an si asta este minunat pentru orice designer iar ca business este un plus. Simti ca inaintezi intr-un fel." a declarat Claudia Castrase.

Unul dintre designerii care au reusit sa prinda contracte inca de la prima participare este Kinga Varga:

"Este ceva nou foarte interesant, un pas inainte. Nu poti sa compari targurile noastre cu cele de la Paris si imi doresc sa merg mai departe. Am venit in anii trecuti ca vizitator dar acum, cu aparitiile cu organza si tricoturile speciale, mi-am dorit sa vad mult si feed-back-ul extern. Mi-am dorit mult sa ajung la targul acesta. Am prins si cateva comenzi mici in tarile arabe.

Acest targ este o oportunitate si de contracte si de vanzare si de imagine, aici poti sa faci cu adevarat treaba
".
 
 Designerul Laura Lazar a vazut o alta parte plina a paharului in toata experienta Pret a Porter Paris:

Este foarte dificil sa prezinti credibilitate in fata strainilor.

Cu toate acestea romanii sunt apreciati atat prin creativitate cat si prin seriozitate. Sunt a doua oara la targ si, pentru mine, este o sansa.

Pe langa buyeri, concret vanzare, am intrat in contact si cu oameni creativi care vin si vorbim pentru interviuri, pentru bloguri, pentru site-uri iar acest lucru imi da putere sa continui deoarece incerc sa gasesc modalitatea potrivita pentru a-mi promova brandul, incerc sa-mi gasesc drumul
."

Raluca Mihalceanu este un nume nou in peisajul modei romanesti, insa colectia ei a reusit sa ne impresioneze cu rochiile demne de orice eveniment cu red carpet. Se pare, ca nu doar pe noi a reusit sa ne convinga de faptul ca are potential: „Am lucrat foarte mult inainte de acest targ. Nu am vrut sa dezamagesc. Am facut o colectie care sa fie vandabila si sa se potriveasca mai multor categorii, sa se poate vinde, sa fie purtabila si a placut atat europenilor cat si celor din lumea araba."

Cel mai dezamagit designer de la targul Pret a Porter... 

... a fost Mirela Diaconu:
"Este din ce in ce mai trist ce se intampla vin din ce in ce mai putini buyeri. Este a patra a oara cand particip, al doilea an consecutiv si, de la an la an, sunt mai dezamagita. Holurile erau pline de oameni acum 2 ani... Nu stiu daca o sa mai particip la editiile urmatoare. Daca voi mai veni la Paris cu siguranta nu voi mai alege targul acesta."

Mirela s-a prezentat cu o colectie de primavara vara 2012 dar si cu cateva piese din colectia toamna/iarna 2011 cu printuri deosbite, de nuduri care, din pacate, nu a fost pe placul francezilor: „Aceste piese ar fi fost de impact pe piata englezeasca si asiatica, insa nu sunt pe gustul francezilor."

Tot din categoria designerilor dezamagiti de ce s-a intamplat la aceasta editie a targului fac parte Anca si Silvia Negulescu: „Am realizat ca buyerii nu sunt interesati neaparat  de materiale sau de calitatea lor. Nu vor sa fie neaparat doar matase, materiale naturale si scumpe atata timp cat sunt destul de incarcate si atrag privirea. Important este sa fie la preturi mici. Ar fi vrut sa cumpere creatiile noastre la preturi extrem de mici asa ca i-am refuzat.



Preferam sa onoram comenzile din tara decat sa semnam un contract cu multe comenzi dar care nu ne aduce si satisfactie financiara.

Produsele noastre au fost destul de admirate de francezi, de turisti, de cei care s-au plimbat dar nu de buyeri. Se pare ca sezonul asta a fost destul de slab din punct de vedere al numarului de buyeri. Cred ca in prima zi am vazut 10 iar a doua zi 5 sau 6
."

Situatia economica si-a pus amprenta si la Pret a Porter Paris

La targ am stat de vorba si cu Mirela Bucovicean, de la Molecule F, prezenta la targ cu o selectie de sase designeri romani: Ana Alexa, Alina Botea, Sandra Galan, M12, Isabela Petrut - bijuterie contemporana si Kristina Dragomir - palarie. Mirela a punctat perfect situatia de la Pret a Porter:

Pentru noii veniti este o perioada mai dificila in ceea ce priveste obtinerea unor contracte. Nu cred ca un brand new entry a obtinut niste contracte senzationale. Este normal, din cauza situatiei economice nu mai sunt dispusi sa incerce branduri noi, merg pe cele deja testate cu riscul de a nu oferi aceeasi diversitate in magazin dar macar brandul testat este unul care functioneaza. Este un targ cu o prezenta scazuta a vizitatorilor, sub asteptarile noastre dar este un proces pe care trebuie sa il parcurgem."

Desi a fost pentru prima oara la targ, Kinga Varga a putut sa faca o comparatie cu editiile anterioare cand a venit ca vizitator: „Ma asteptam la mai multa forfota. Stiam ce a fost in anii trecuti cand am venit ca vizitator. Acum stand in stand si vazand.... prima zi a fost foarte slab. In 10 minute treceau 2 oameni."

Mirela Diaconu
a fost de-a dreptul dezamagita de aceasta editie a targului: „Este din ce in ce mai trist ce se intampla vin din ce in ce mai putini buyeri. Este a patra a oara cand particip, al doilea an consecutiv si, de la an la an, sunt mai dezamagita. Holurile erau pline de oameni acum 2 ani...".

In ciuda faptului ca multi dintre ei au fost dezamagiti de aceasta editie a targului la intrebarea „veti mai participa la urmatoarele editii?" raspunsul a fost, in unanimitate, „Da!". De ce? Pentru ca toti stiu ca este doar o chestiune de timp pana vor reusi sa se impuna pe plan international, pentru ca au luat totul ca pe o experienta din care au invatat multe si care ii va ajuta sa se prezinte si mai bine pe viitor: „Vrem sa mai venim pentru ca ne-am dat seama ce ar trebui sa facem ca sa vindem mai bine aici. Asta nu inseamna ca ne vom schimba stilul. Daca veneam cu produsele din ultima colectie cu niste jachete din piele aurie si argintie probabil acelea ar fi facut furori. Asa pe negru nu au fost foarte interesati. Pe viitor vom veni cu produse mai colorate"  au declarat surorile Negulescu.



La aceasta editie, cheia succesului a detinut-o Iris Serban pentru care prima editie a fost o lectie invatata extrem de bine. Astfel, succesul pe care l-a inregistrat, in toamna, la Paris a venit ca ceva normal: „Parerea mea este ca nu ai cum sa fii dezamagit daca te pregatesti minutios. Sistemul meu de pregatire, informatiile pe care le-am capatat de la prima editie m-au facut sa vin mult mai pregatita acum. Era de asteptat sa creasca numarul contractelor la aceasta editie. Facea parte dintr-un curs normal".

Colectia Mirelei Diaconu Vezi galeria foto » Rochie semnata Mirela Diaconu Mirela Diaconu
Articolul urmator
8 lucruri esențiale din garderobă care trebuie purtate cu o mărime mai mare
8 lucruri esențiale din garderobă care trebuie purtate cu o mărime mai mare
Test de cultura de generala din moda: cate stii despre fashion
Incepe quiz
Test de cultura de generala din moda: cate stii despre fashion

Cum ti s-a parut articolul? Voteaza!

3.4 (49)
Abonează-te la newsletterul DivaHair!
Va rugam sa completati campurile necesare.
    georgiana (anonim)
    9 septembrie 2011 12:12

    interesante creatii!!

    dana (anonim)
    9 septembrie 2011 11:11

    articolul in sine nu e rau, doar ma irita termenul de "buyer" pe care il tot rostesc designerii.Fratilor, suna chiar atat de rau cuvintele romanesti cumparatori", "clienti" etc .Ce naiba-trebuie musai sa folosim numai englezisme? Nu zice nimeni sa numim burgerul sandvis , dar totusi....