Trei boli ale sistemului osos care pot fi prevenite

Miercuri, 01.06.2016
de Alexa Galgau

Cele mai multe boli ale sistemului osos se moștenesc pe cale genetică, însă asta nu înseamnă că nu putem face nimic pentru a le încetini sau chiar preveni apariția. Cu cât începi mai devreme prevenția unei boli, mai ales dacă știi că ai avut cazuri în familie, cu atât ai șanse mai mari să trăiești sănătos și fără probleme majore. Deși bolile sistemului osos se instalează de obicei mai târziu în viață, tu trebuie să începi să ai grijă de oasele tale încă din tinerețe. Îți vei mulțumi mai târziu!

Iată ce trebuie să faci pentru a preveni trei dintre cele mai comune boli ale sistemului osos!

Boli ale sistemului osos: cum să le previi

Cum să previi osteoporoza

Aceasta este cea mai răspândită boală a sistemului osos și poate să provoace dureri greu de suportat când avansează, reducând cu mult capacitatea pacientului de a se deplasa. Femeile sunt mult mai afectate de osteoporoză decât bărbații, iar boala se instalează de obicei după menopauză. Dacă din tinerețe începi să îți protejezi oasele, e posibil să scapi de această boală dureroasă.

Pentru a preveni osteoporoza, trebuie să:

1. Urmezi o dietă bogată în calciu. Calciul este un mineral esențial pentru sănătatea oaselor, prevenind pierderea masei osoase și riscul de fracturi. După cum probabil știi, produsele lactate sunt surse bune de calciu, însă nu sunt singurele. Oasele peștelui de conservă, de exemplu, sunt o sursă excelentă de calciu, la fel și unele legume, precum broccoli, spanac sau varză kale. În plus, există atât de multe suplimente alimentare pe piață, încât problema calciului în dietă este foarte simplu de rezolvat. Pentru femeile între 25 și 50 de ani, doza zilnică recomandată de calciu este de 1000 mg. Pentru femeile aflate la menopauză, care nu fac terapie cu estrogen, doza zilnică recomandată de calciu este de 1500 mg.

Descoperă AICI câteva surse nebănuite de calciu!

2. Suplimentezi mereu vitamina D în organism. Vitamina D este cea care absoarbe calciul și îl depune în oase. Așadar, dacă ai un regim alimentar bogat în calciu, dar nu ai suficientă vitamina D în corp, nu rezolvi foarte mult în privința bolilor sistemului osos. Doza zilnică recomandată de vitamina D este de 400 de unități internaționale. Vitamina D este produsă natural de corp prin expunerea la soare (doar 15 minute pe zi sunt suficiente), dar poate fi asimilată și din suplimente alimentare, lapte fortifiat sau alimente precum ficat, pește și gălbenușuri de ouă.

3. Ai un stil de viață activ. Exercițiile fizice te ajută să ai oase puternice și dense. Cele mai bune activități pentru a preveni osteoporoza sunt: mersul pe jos, alergatul, urcatul scărilor, săritul corzii, schiul, aerobicul, dansul etc.

Iată cum să îți întărești oasele, pentru a preveni osteoporoza!

4. Renunți la fumat și la alcool. Dacă trăiești după principiul „carpe diem”, cu siguranță că viața e mai palpitantă, dar „nota de plată” tot vine la un moment dat. Viciile îți afectează sistemul osos mai mult decât crezi. Fumatul intervine în absorbția calciului, iar consumul de alcool zilnic (mai mult de două pahare) afectează masa osoasă și slăbește capacitatea oaselor de a asimila calciu.

Cum să previi osteoartrita

Până la vârsta de 65 de ani, mai bine de 50% dintre oameni dau semne de osteoartrită, o boală în care cartilagiul care acoperă oasele la încheieturi începe să se degradeze, rezultând un strat osos suplimentar. În cele mai multe cazuri, osteoartrita se manifestă prin imobilitatea încheieturilor și dureri la nivelul acestora. La fel ca în cazul osteoporozei, osteoartrita poate fi prevenită, dacă ții cont de câteva sfaturi legate de stilul de viață.

Pentru a preveni osteoartrita, trebuie să:

1. Îți ții greutatea sub control. Dacă ai o greutate normală, menținerea ei poate să fie factorul decisiv în ceea ce privește prevenția osteoartritei. Dacă ești supraponderală, slăbitul poate diferența. Obezitatea este un factor major de risc în dezvoltarea osteoartritei, pentru că o greutate prea mare supune încheieturile la un efort mult mai mare, ducând la fragilizarea catilagiului.

2. Faci multă mișcare. La fel ca în cazul osteoporozei, osteoartrita poate fi prevenită printr-un stil de viață activ. Dacă mușchii picioarelor sunt slabi, studiile arată că ai un risc mărit de a face osteoartrită, care afectează zona genunchilor. Dacă deja ai dureri de articulații când faci mișcare, medicii recomandă să folosești comprese calde sau reci, pentru a ameliora durerile, dar să nu renunți complet la mișcare din acest motiv. Cele mai sigure exerciții sunt cele care nu pun presiune pe încheieturi, precum cyclingul, înotul sau alte exerciții în apă.

3. Te ferești de lovituri și traume la articulații. Dacă îți rănești articulațiile când ești tânără, va crește semnificativ riscul să faci osteoartrită mai târziu în viață. De exemplu, un studiu a arătat că persoanele care au avut o traumă la genunchi în adolescență sau în tinerețe au prezentat un risc de trei ori mai mare de a face osteoartită. Pentru a preveni rănirea articulațiilor, ține cont de următoarele sfaturi:

  • poartă echipament de protecție;
  • evită răsucirea genunchiului;
  • realizează exerciții de încălzire, înainte de orice efort fizic;
  • evită antrenamentele fizice care forțează încheieturile (de exemplu, dacă alergi, încearcă să eviți asfaltul, din cauza impactului asupra articulațiilor).

Cum să previi osteomalacia

Osteomalacia este o boală care constă în pierderea durității oaselor, rezultând în fragilizarea și deformarea lor. O persoană care suferă de osteomalacie are un risc crescut de a-și fractura oasele. Această boală a sistemului osos este provocată de deficiența de vitamina D. Iată cum să o previi:

1. Consumă alimente bogate în vitamina D. Cele mai bune variante sunt peștele gras (somon, macrou, sardine) și gălbenușurile. De asemenea, cerealele, laptele și iaurtul sunt variante bune pentru a oferi organismului aportul necesar de vitamina D.

2. Ia suplimente sau stai la soare. De obicei, osteomalacia apare mai des la persoanele care se feresc de soare, însă specialiștii nu știu exact de câtă expunere la soare ai nevoie pentru a preveni boala. Deoarece expunerea neprotejată la soare poate să favoriza apariția cancerului de piele, nu este recomandat să exagerezi în acest sens și să iei, mai degrabă, diverse suplimente.

Pentru a fi sigură că beneficiezi de un aport optim de vitamina D, încearcă Ultra Vitamina D, un supliment alimentar potrivit şi pentru vegetarieni şi vegani! Pe lângă influenţa benefică asupra sistemului osos, vitamina D susţine sistemul imunitar şi joacă un rol important în reglarea somnului, contribuind la starea ta generală de bine.

Ultra Vitamina D, 96 tablete,
magazinvavianpharma.ro, 30 de lei

Dacă iei măsuri cât mai devreme, aceste boli ale sistemului osos pot fi prevenite, așa că ține cont de sfaturile de mai sus și nu vei regreta!

Cum ti s-a parut articolul? Voteaza!

5 (2)

Ti-a placut articolul? Urmareste DivaHair pe Facebook sau pe mail!

Cauta un furnizor in zona ta

Ai nevoide de un SFAT?

Adauga o intrebare la care vrei sa primesti raspuns. Comunitatea DivaHair te ajuta.

întreabă

LIKE si intra in universul divelor!

Ghidul de frumusete DIVA2016