De ce nu este recomandat consumul de sare

Luni, 22.08.2016
de Alexa Galgau

Este adevărat că sarea în bucate este indispensabilă, însă nu degeaba tot primim recomandări să limităm cât mai mult consumul de sodiu, această substanță fiind asociată cu o serie de boli grave. Nu doar că nu ar trebui să gătim acasă cu multă sare, dar ar trebui să ne ferim inclusiv de produsele din comerț care conțin cantități enorme de sodiu pentru ca gustul să fie unul foarte intens.

Află de ce nu este recomandat consumul de sare și ce boli poate provoca excesul de sodiu în alimentație!

De ce este periculos consumul de sare

Cei mai mulți oameni consumă mult mai multă sare decât ar trebui, consumul mediu de sare fiind de 3400 mg/zi, ceea ce este mai mult de dublu față de cât ar trebui. Cantitatea ideală de sodiu pe care ar trebui să o mâncăm este de 1500 mg/zi, iar maximumul recomandat este de 2300 mg/zi. Există și câteva categorii de persoane care ar trebui să se ferească în mod special de sare, pentru că aceasta le poate pune în pericol sănătatea: persoanele peste 50 de ani, hipertensivii, diabeticii și afro-americanii.

Atunci când consumi prea multă sare, rinichii nu pot face față excesului de sodiu din sânge. Pe măsură ce acesta se acumulează, corpul reține tot mai multă apă pentru a dilua sodiul. Prin urmare, crește substanțial cantitatea de lichid care înconjoară celulele și volumul de sânge care circulă prin corp, iar inima este nevoită să „muncească” mai mult, favorizând creșterea tensiunii arteriale. Aceasta este una dintre principalele cauze ale bolilor de inimă și este răspunzătoare pentru două treimi din atacurile de cord din lume. În China, hipertensiunea arterială este principala cauză de deces, omorând mai mult de un milion de oameni anual.

Sarea provoacă boli serioase

În afară de boli cardiovasculare, consumul excesiv de sare poate să provoace alte boli serioase. Cercetările recente arată că sarea în exces este strâns legată de cazurile de cancer la stomac, iar alimentele bogate în sodiu (adică foarte multe dintre alimentele procesate de pe piață) sunt principalele cauze ale acestui tip de cancer.

Totodată, consumul de sare a fost asociat cu apariția osteoporozei. Cantitatea de calciu pe care organismul o pierde prin urină crește dacă mănânci multă sare. Dacă este eliminat calciul din sânge, organismul începe să ia calciu direct din oase, ceea ce le slăbește. Un studiu realizat pe femei aflate la menopauză a arătat că scăderea densității osoase la nivelul șoldurilor pe o perioadă de doi ani a fost strâns legată cu consumul de sare zilnic, măsurat prin nivelul de sodiu din urină.

Sarea și bolile autoimune

Conform ultimelor cercetări, sarea nu este periculoasă doar pentru inimă și oase, ci crește foarte mult și riscul de a face boli autoimune, precum scleroza multiplă sau artrita reumatoidă. Studiul pe care se bazează aceste concluzii a fost realizat de specialiștii de la Universitatea Yale, pe cobai care au primit hrană foarte bogată în sodiu și care au dezvoltat encefalomielită, versiunea animală a sclerozei multiple. Alte studii realizate la universități de renume au găsit legături între consumul de sare și alte boli autoimune severe, precum boala autoimună a tiroidei sau boala Lou Gehrig (scleroză laterală amiotrofică).

Bolile autoimune reprezintă un defect al organismului, care devine confuz din diverse motive și își atacă propriile celule. Până acum nu s-a știut de ce în ultimele decenii numărul de boli autoimune a crescut considerabil, însă acum avem un indiciu prețios și știm că alimentația joacă un rol important în dezvoltarea acestora.

Deși studiile care arată legătura dintre consumul de sare și declanșarea bolilor autoimune sunt abia la început, specialiștii insistă că trebuie să avem o alimentație cât mai săracă în sodiu. Trebuie să evităm cu orice preț consumul de popcorn, chipsuri, covrigei și alte snacksuri nesănătoase și, desigur, să ne ținem departe de fast-food și de mâncărurile procesate din comerț, acestea fiind în topul listei cu alimente bogate în sodiu.

Atunci când gătești în casă, chiar dacă simți nevoia să pui multă sare în mâncare, obișnuiește-te să folosești ierburi aromatice și alte condimente. Dacă vrei să ai un organism sănătos, nu consuma mai mult de o linguriță de sare pe zi!

Consumul excesiv de sare este periculos pentru organism și, deși suntem obișnuiți cu alimentele bogate în sodiu, trebuie să facem schimbări alimentare din timp pentru a ne proteja sănătatea!

Descoperă cum să ții o dietă fără sare!

Cum ti s-a parut articolul? Voteaza!

0 (0)

Ti-a placut articolul? Urmareste DivaHair pe Facebook sau pe mail!

Cauta un furnizor in zona ta

Ai nevoide de un SFAT?

Adauga o intrebare la care vrei sa primesti raspuns. Comunitatea DivaHair te ajuta.

întreabă

LIKE si intra in universul divelor!

Ghidul de frumusete DIVA2016