Cum faci față cu eleganță bârfelor la locul de muncă

Vineri, 14.10.2016
de Alexa Galgau

Oriunde lucrează oamenii, fie ei mulți sau puțini, bârfa este activitatea preferată în timpul pauzelor, iar dacă lucrezi într-un mediu cu mai multe femei, acest fapt este cu atât mai adevărat. Pentru că nu ai cum să eviți bârfa, trebuie să înveți cum să îi faci față și cum să reacționezi dacă tu ești cea care a intrat în vizorul colegilor curioși sau intriganți.

Uneori poate fi foarte greu să reacționezi în astfel de situații, mai ales pentru că este foarte probabil să fii orbită de furie în momentul în care afli că ai fost bârfită.

Află cum să faci față cu calm și diplomație bârfelor de la locul de muncă!

Ce să faci când se bârfește la locul de muncă

Dacă ești genul de persoană căreia nu îi place bârfa, este foarte posibil să te simți exclusă la locul de muncă, în momentul în care colegii încep să vorbească unii despre alții pe la spate. Iar dacă tu ești cea care este bârfită și afli că s-au spus lucruri îngrozitoare despre tine, este foarte greu să știi exact cum să reacționezi, astfel încât să nu pui gaz pe foc. O reacție aprinsă la acele neadevăruri poate să arate ca o confirmare a lor, iar situația o poate lua pe o pantă și mai negativă. 

Bârfa este o modalitate prin care vorbitorul încearcă să atragă atenția asupra lui. El adoptă un ton confidențial și folosește informațiile (sau invențiile) despre o altă persoană pentru a fi în centrul atenției, iar adesea va lua un ton moralizator. Scopul bârfei este, de fapt, de a ieși în evidență în mod pozitiv, comparativ cu persoana care este bârfită și judecată mai ceva ca la tribunal. 

Uneori, bârfa poate porni de la o singură persoană, pentru ca mai apoi să se răspândească precum focul, iar acest lucru se întâmplă de obicei într-o manieră secretoasă, într-un mediu în care guvernează frica (de exemplu, într-o companie în care conducerea este foarte strictă și vorbele sunt mai mult șușoteli). Bârfa este cu atât mai frecventă într-un mediu în care comunicarea deschisă este limitată. 

Iată cum să faci față cu eleganță bârfelor de la locul de muncă:

1. Nu pune la suflet bârfa personală. Chiar dacă intenția este răutăcioasă, ține minte că bârfa nu este nimic mai mult decât vorbărie care este uitată în secunda următoare. Apoi, este bine să nu o iei personal, pentru că, după cum am spus, persoana care bârfește vrea să atragă atenția asupra ei. Oamenii intriganți nu sunt aproape niciodată priviți cu simpatie, nici măcar de cei cu care bârfesc. Pentru că bârfa nu are legătură cu tine, ci cu persoana care o inițiază, este mai bine să o ignori pur și simplu. 

2. Dacă bârfa are legătură cu locul de muncă, rezolv-o cu transparență și onestitate. Uneori, când ești într-o poziție de conducere, te vei confrunta cu momente de nesiguranță majoră, care de obicei sunt amplificate de zvonuri și bârfă. Este o reacție normală într-o situație de criză, iar tu, ca lider, trebuie să o rezolvi cu promptitudine. Poți face acest lucru dacă cercetezi mai întâi problema și te înarmezi cu toate datele necesare, pentru ca mai apoi să îți asiguri angajații că bănuielile lor sunt nefondate. Bârfa și zvonurile nu trebuie să te înfurie, ci să îți semnaleze o situație care trebuie gestionată. 

3. Îndepărtează-te elegant de bârfitorii „șefi”. Întotdeauna vor exista persoane care inițiază mai des bârfa, iar tu nu trebuie să te apropii prea mult de ele, dar nici să le respingi total. Aici ai nevoie de puțină diplomație pentru a menține armonia în relațiile cu colegii. Când ai de-a face cu bârfa, nu trebuie să pleci ofensată sau să refuzi să mai stai în prezența colegilor care bârfesc. Este suficient să nu participi la discuția respectivă și să nu comentezi nimic, nici de bârfitori, nici de cei bârfiți. Apoi, încet-încet, încearcă să reduci din timpul petrecut în prezența acestor colegi, dar nu atât de mult încât să bănuiască ceva. A păstra relații cordiale cu toți colegii, oricât de enervanți ar fi, este esențial pentru ca locul de muncă să fie suportabil și chiar plăcut. 

4. Dacă bârfa te afectează direct, poți înfrunta persoana de la care a pornit. Prin „înfruntare” nu ne referim la o declarație de război, ci tot la o abordare mai pașnică. Una dintre cele mai dezarmante metode este cea a compasiunii. Pornește de la ideea că persoana care bârfește nu o face pur și simplu din răutate și întreab-o ce anume o deranjează cu adevărat. Încearcă să îi arăți că nu ești supărată și că te interesează cu adevărat persoana respectivă. De cele mai multe ori, această abordare este cea care dă cel mai repede rezultate, în vreme ce una agresivă poate să agraveze situația și să îți distrugă mediul de la locul de muncă. 

Bârfa este inevitabilă la locul de muncă, dar, atât timp cât nu participi la discuțiile despre alții și menții o atitudine pozitivă, nu are de ce să te afecteze prea mult. 

Citește și cum să fii o doamnă la birou și cum să te comporți ca o doamnă într-un conflict!

Cum ti s-a parut articolul? Voteaza!

5 (1)

Ti-a placut articolul? Urmareste DivaHair pe Facebook sau pe mail!

Cauta un furnizor in zona ta

Ai nevoide de un SFAT?

Adauga o intrebare la care vrei sa primesti raspuns. Comunitatea DivaHair te ajuta.

întreabă

LIKE si intra in universul divelor!

Ghidul de frumusete DIVA2016