Beauty Fridays

Designerul Eugen Olteanu vorbeste despre controversele create in urma colectiei inspirate de Colectiv

Luni, 21.12.2015
de Eugenia Dinescu

Prezentarea de moda inspirata de tragedia din club Colectiv, din cadrul Bucharest Fashion Week, a starnit un val de indignare si invective in mediul online, care nu au ramas fara ecou din partea designerului Eugen Olteanu. Intr-un interviu acordat publicatiei Vice Romania, designerul Eugen Olteanu si-a exprimat pozitia asupra criticilor care i s-au adus.

Colectia a avut un scop caritabil, sumele incasate in urma licitatiei pieselor din colectie urmand sa fie donate ajutorarii a trei dintre victimele incendiului, acum spitalizate. Eugen Olteanu a oferit deja, in cadrul unei emisiuni TV, 2000 de euro surorii lui Pavlos Jester, un baiat de 16 ani aflat acum in coma intr-un spital din Belgia, dupa ce s-a intors in clubul care ardea pentru a-si salva prietenul imobilizat intr-un scaun cu rotile.

Designerul nu a avut niciun cunoscut implicat in tragedia din clubul Colectiv, insa afirma ca a avut o puternica legatura emotionala cu victimele si apropiatii lor, care l-a determinat sa se implice inca din primele zile de la incidentul care a curmat pana acum 62 de vieti: “Angajatii mei au lucrat sase luni la o colectie de primavara-vara, apoi a avut loc incendiul si am lucrat toti peste program, pana la 12 noaptea, ca sa facem aceasta colectie, sa ajutam cumva. Ce beneficiu am avut din treaba asta? Doar niste injurii pe capul meu, c-am vrut sa-i fac un bine familiei aleia. I-am donat si banii obtinuti si am investit bani si-n prezentarea de la Fashion Week”.



Intentia caritabila a designerului a fost insa eclipsata de alegerile sale de styling. Una dintre principalele critici aduse designerului se refera la gestul de a folosi paturile termice cu care sunt acoperite victimele care au suferit arsuri, ignorand relatia dintre simbol si semnificatia pe care o inglobeaza, o asociere care rascoleste trauma suferita atat de victime, cat si impactul emotional asupra apropiatilor.

Designerul Eugen Olteanu sustine ca nu a imbracat modelele in tricourile trupei Goodbye to Gravity din lipsa de timp: “Noi am discutat si sa le punem tricouri cu Goodbye to Gravity, sau ne gandeam sa punem fata copilului aluia pe tricouri, dar am intrat in criza de timp. Ideea era ca imaginile sa nu fie o scena de lansare pentru noi, ci sa fie impregnate in mintile tuturor, sa ne aduca aminte. Eu vreau sa-mi aduc aminte toata viata c-am ramas marcat de oamenii pe care i-am vazut acolo.”



Intrebat de editorul Vice daca nu s-a gandit ca va fi interpretat gresit, designerul marturiseste: “Poate ca oamenii nu stiu cine sunt, nu stiu ce fac si cati oameni lucreaza in spate. Ei zic ca sunt un tampit, care a facut si el trei sireturi de pantofi si a pus doua nailoane pe niste nebune si vrea sa ajunga la televizor. Nu stiu ca am o intreaga industrie in spate, care se sustine singura de 15-20 de ani. Nu am nevoie de reclama, eu nici macar nu am tangente cu genul asta de incaltari rock, le-am facut doar pentru acest eveniment caritabil. Noi facem incaltaminte de club si de evenimente, deci nu avem niciun beneficiu din toata colectia asta".



In cadrul aceluiasi interviu, Eugen Olteanu a explicat si motivatia conceptului prezentarii: “Noi am facut-o pentru copiii astia, ca sa stimulam oamenii sa doneze si ca sa nu uite. Noi nu trebuie sa uitam niciodata ce s-a intamplat. Trec lunile, ne luam cu treaba si lumea o sa vorbeasca despre alte evenimente. Noi asa suntem: iti moare unul drag si peste doi ani de zile uiti. Noi am vrut sa-i comemoram si sa-i tinem acolo in memoria noastra”, afirma el.


Alexander McQueen, FW 1995 RTW

Prezentarile de moda cu scop social nu sunt insa o noutate: in 1995, Alexander McQueen isi prezenta colectia de toamna-iarna trimitand modelele pe catwalk care purtau un machiaj ce recrea semnele abuzurilor domestice (vanatai, taieturi, rani), iar in primavara anului trecut, prezentarea Chanel a inclus o armata de modele conduse de Cara Delevingne protestand si scandand slogane feministe. De asemenea, Hussein Chalayan a atins problemele cauzate de razboi si relocare in colectia din anul 2000, unde s-a concentrat pe ingeniozitate si nevoia refugiatilor de a aduna cat mai multe obiecte personale.



Precum tragedia de la Colectiv, masacrul de la Charlie Hebdo a avut ecouri in lumea modei, reflectate de designerul Walter Van Beirendonck in colectia sa pentru sezonul de toamna 2015. Insa designerul nu a ales sa isi imbrace modelele in haine gaurite, simbolic, de gloante, ci sa ataseze mesaje de tipul “Incetati atacurile teroriste” si alte referinte indirecte la efectele terorismului, precum simboluri egiptene menite sa denote rezistenta si putere.

Asadar, capacitatea modei de a soca si, implicit, de a atrage atentia asupra unor probleme sociale pregnante a fost dintotdeauna exploatata, insa, niciodata pana acum, o tragedie soldata cu zeci de morti, asupra carui rezultat nu planeaza nicio urma de ambiguitate, nu a fost transformata in conceptul unui show.

Tu ce parere ai despre gestul designerului roman?

Cum ti s-a parut articolul? Voteaza!

0 (0)

Ti-a placut articolul? Urmareste DivaHair pe Facebook sau pe mail!

Cauta un furnizor in zona ta

Ai nevoide de un SFAT?

Adauga o intrebare la care vrei sa primesti raspuns. Comunitatea DivaHair te ajuta.

întreabă

LIKE si intra in universul divelor!

Ghidul de frumusete DIVA2016