Rețete delicioase
Adevarata Stare de Bine
Nu Skin

Tot ce trebuie să știi despre uleiurile vegetale

Duminică, 14.04.2019
de Silvia Turceanu

Uleiurile extrase din plante sunt cunoscute sub denumirea generică de uleiuri vegetale și pot fi utilizate atât în scopuri alimentare, cât și în cosmetică, industrie, dermatologie, aromaterapie etc. Majoritatea oamenilor le consideră nepericuloase, dar tot mai mulți specialiști spun că uleiurile vegetale ne pot provoca unele neajunsuri. Sunt uleiurile din legume, fructe și semințe rele pentru sănătatea ta?

Efectele consumului de uleiuri vegetale asupra organismului nostru pot fi și benefice, și nocive. Ele diferă în funcție de: conținutul de acizi grași, plantele și semințele din care sunt extrase, modul de prelucrare, dar și de starea de sănătate a fiecăruia dintre noi, de calitatea produsului, de cantitățile ingerate etc.

Caracteristicile și rolul uleiurilor vegetale alimentare

Uleiurile vegetale folosite în prepararea hranei sunt denumite uleiuri alimentare. Extrase din semințele și fructele plantelor oleaginoase, ele conțin multe vitamine și acizi grași esențiali pentru o dietă bogată și variată, fiind o sursă importantă de energie pentru organism, asigurând funcționarea lui echilibrată. Aportul lor caloric este mai mare decât al glucidelor și al protidelor: 1 gram de lipide (grăsimi) furnizează 9,3 kilocalorii, față de 4,1 kilocalorii cât furnizează 1 gram de glucide sau de protide.

Uleiurile vegetale alimentare se definesc prin: culoare, miros, densitate, vâscozitate, rezistență la râncezire, comportarea la flacără, temperatură de fierbere, de fumegare, punct de topire, rezistența la lumină etc. Unele proprietăți este bine să le cunoaștem și noi, consumatorii, pentru a ne orienta în alegerea uleiurilor. Prospețimea este importantă (mai ales la uleiurile din import, care de obicei sunt vechi de câteva luni), toleranța la încălzire, de asemenea, deoarece unele uleiuri (de floarea-soarelui, soia, porumb, rapiță), încălzite, formează compuși toxici care pot genera crește riscul de ateroscleroză și artrită reumatoidă.

Cum să utilizezi uleiurile vegetale în alimentație

Le poți folosi ca atare, crude, în felurite salate, dar și la prepararea termică a mâncărurilor – coacerea, fierberea și prăjirea alimentelor. Ele intră și în compoziția unor alimente procesate, precum sosurile pentru salată, margarina, maioneza, biscuiții etc.

Uleiurile vegetale alimentare cele mai utilizate la noi sunt: uleiul de floarea-soarelui, de soia, de măsline, de porumb, de rapiță, de palmier. Mai puțin folosite sunt uleiul de cocos, de dovleac, de in, de susan, de migdale, de struguri etc., dar acestea încep să se bucure și la noi de atenția consumatorilor dornici să adopte o alimentație mai sănătoasă sau mai... modernă.

Cum gătim cu uleiuri vegetale alimentare

Mai bine folosește untură de porc decât uleiuri nepotrivite pentru prăjit (uleiul virgin de măsline, de rapiță, susan), spun nutriționiștii. Ținând cont de proprietățile diferitelor sortimente de ulei, se recomandă:

- pentru prepararea fripturilor - uleiuri rafinate care suportă temperaturi de 230 de grade Celsius: de cocos, floarea-soarelui, porumb, palmier, soia, arahide, rapiță, avocado, cu condiția să nu fie hidrogenate.
- pentru preparare la temperatură medie, de circa 190 de grade Celsius - ulei de măsline (virgin sau rafinat), de migdale, muștar, nuc, bumbac.
- uleiuri care nu trebuie tratate termic – de măsline extravirgin și uleiurile virgine, nerafinate, obținute prin presare la rece, din prima extracție. Cu ele putem găti la temperaturi mai mici, dar nu trebuie folosite la prăjit. Uleiul presat la rece nu se prăjește!

Uleiurile alimentare cele mai sănătoase pentru gătit și beneficiile lor

Uleiurile pentru gătit trebuie să fie sănătoase și să rămână așa după prelucrare; dacă la o temperatură înaltă se oxidează, formează compuși dăunători pentru sănătate. Iată uleiurile alimentare cele mai recomandate pentru gătit.

Uleiul de cocos

Pentru gătitul la temperaturi mari, uleiul de cocos este cel mai bun.

• are peste 90% acizi grași saturați, ceea ce îl face foarte rezistent la căldură
• este semisolid la temperatura camerei și rezista luni sau chiar ani întregi fără să râncezească
• este benefic pentru sănătate:
- reglează nivelul de colesterol
- stimulează metabolismul
- creează senzația de sațietate, bun pentru slăbit
- ajută la distrugerea bacteriilor și a altor agenți patogeni

Alege uleiul de cocos virgin: este organic, are un gust bun, este sănătos.

Uleiul de măsline

Este recunoscut pentru efectele benefice:
- îmbunătățește biomarkerii de sănătate
- crește nivelul colesterolului „bun” (HDL)
- reduce cantitatea de colesterol „rău” (LDL)

Cu un conținut scăzut de acizi Omega-6, când este natural și proaspăt, este foarte bine tolerat de organism, fiind recomandat consumatorilor de toate vârstele. Destul de rezistent la căldură, poate fi utilizat și pentru gătit.

Alege uleiul de măsline extravirgin de calitate - are mult mai multe substanțe nutritive decât tipul rafinat și un gust mult mai bun; păstrează-l într-un loc răcoros, uscat și întunecos, pentru a preveni râncezirea.

Atenție: după un an de la fabricarea lor, toate uleiurile vegetale alimentare trebuie folosite exclusiv la gătit, în niciun caz crude, în salate.

Cum să ai grijă de uleiurile pentru gătit

Pentru a te asigura că uleiurile pe care le folosești la prepararea mâncărurilor nu sunt periculoase, este important să ții cont de următoarele sfaturi:

- citește eticheta produsului pentru a te asigura că este corespunzător cerințelor tale (ține cont și de avertizările din acest articol)
- nu cumpăra loturi mari doar pentru că sunt la promoție, ca să apuci să-l folosești înainte de a se degrada
- păstrează-le într-un mediu în care să nu se oxideze și să nu devină râncede; principalii factori care conduc la deteriorarea oxidativă a uleiurilor sunt căldura, oxigenul și lumina, deci păstrează-le într-un loc răcoros, uscat și întunecos
- asigură-te că înșurubezi bine capacul sticlei de îndată ce ai terminat să folosești uleiul

Înainte de a-l folosi, verifică dacă uleiul este în stare bună:

- dacă are un gust amărui sau e tulbure, uleiul este vechi
- dacă are o aciditate mare, un miros rânced şi un gust amar, provine din seminţe de calitate slabă sau mucegăite

Când observi asemenea neajunsuri, aruncă uleiul, nu-l consuma!

Uleiuri alimentare virgine versus uleiuri alimentare rafinate

Consumatorii preocupați de sănătate preferă uleiurile obținute prin măcinare sau presare, în detrimentul celor rafinate, produse cu substanțe chimice. Totuși uleiul nerafinat (virgin) păstrează valoarea plantelor din care a fost extras doar dacă este consumat rece ori ușor prelucrat termic (de pildă, adăugându-l în mâncarea gătită suficient răcită).

În alimentația noastră, a românilor, predomină uleiurile rafinate; așa ne-am obișnuit și au prețuri mai accesibile. Nu sunt la fel de sănătoase ca uleiurile virgine, dar, prelucrate și păstrate corect, ele pot fi chiar benefice: rafinarea înlătură unele substanțe care devin nocive prin prăjire sau coacere. Dar când rafinarea este incorectă, reziduurile toxice nu dispar. Iar dubla rafinare, considerată ca un plus de calitate, este de fapt semn că materia primă a fost de slabă calitate. De aceea folosirea exclusiv sau îndelungată a uleiului dublu rafinat la gătit prezintă un pericol real.

Și grăsimile vegetale hidrogenate sunt periculoase, deci trebuie evitate uleiurile care le conțin (vezi eticheta!), mai ales în hrana copiilor și a bolnavilor.
Recomandare: include în alimentație mai multe feluri de ulei – unele pentru salate și gătit la temperaturi mai joase, altele pentru prăjit și copt.

Rolul acizilor esențiali din uleiurile vegetale alimentare

Acizii grași Omega-3 și Omega-6 conținuți în uleiurile vegetale sunt denumiți acizi grași esențiali deoarece avem nevoie de ei, dar organismul nostru nu-i poate produce și trebuie să ni-i asigurăm prin alimentație.

Beneficiile acizilor grași Omega-3

- ajută buna funcționare a creierului și a retinei
- previn bolile cardiovasculare și autoimune
- previn inflamațiile
- cresc producția de neurotransmițători de energie și bună-dispoziție
- reduc acumularea trigliceridelor în corp

Beneficiile acizilor grași Omega-6

- contribuie la repararea celulelor deteriorate
- mențin sănătatea sistemului osos
- diminuează simptomele artritei reumatoide
- reduc riscul de afecțiuni cardiace
- diminuează inflamațiile din organism
- reduc tensiunea arterială
- consumați echilibrat de mamă în sarcină, reduc riscul de astm al copilului

De reținut: excesul de acizi grași Omega-6 limitează beneficiile asigurate de Omega-3 și poate conduce la inflamațiile cronice care generează bolile în creștere ce afectează populația occidentală:

- boli cardiovasculare
- diabet
- diverse inflamații
- cancer

Studiile mai asociază aportul ridicat de Omega-6 cu:

- risc crescut de obezitate
- boli de inimă
- artrită
- boală inflamatorie intestinală

Uleiurile alimentare vegetale sunt sau nu periculoase?

Considerate mai sănătoase decât grăsimile de origine animală, uleiurile vegetale se consumă pe o scară tot mai largă, în special cele cu un conținut bogat în Omega-6, care sunt recomandate drept alternativă bună la grăsimile de origine animală (unt, untură, seu).

Uleiurile vegetale pe care trebuie să eviți să le consumi prea des din cauza conținutului ridicat de Omega-6 sunt:

• uleiul de soia
• uleiul de rapiță
• uleiul de porumb
• uleiul de susan
• uleiul de floarea-soarelui

Uleiurile vegetale alimentare și grăsimile trans

Uleiul vegetal comercializat poate conține și grăsimi trans, care se formează atunci când uleiurile sunt hidrogenate. Folosite pentru a oferi produselor un gust mai bun și un termen de valabilitate mai lung, sunt cele mai periculoase grăsimi pe care le consumăm: cresc nivelul colesterolului „rău” (LDL) și îl scad pe cel al colesterolului „bun” (HDL). Aportul ridicat de grăsimi trans este asociat unor boli cronice precum:

- infarct
- accident vascular cerebral
- obezitate
- diabet
- diverse inflamații
- cancer

Când un produs conține ulei hidrogenat, fii sigură că are și grăsimi trans. Dacă îți pasă de sănătate, evită aceste produse!

Curiozități despre uleiurile alimentare

• Se numără printre produsele cele mai expuse falsificării: se estimează că numai în cazul uleiului de măsline măsluit profiturile falsificatorilor le depășesc de câteva ori pe cele de pe piața drogurilor ilegale!

Se falsifică:

- proveniența produsului – prin reetichetarea uleiurilor de măsline ca fiind fabricate în Italia, pentru a profita de faima acesteia, deși ele provin din alte țări
- calitatea produsului – adăugând în ulei de bună calitate uleiuri de calitate inferioară
- perioada de valabilitate

• Uleiul de palmier, care la gătit nu-și schimbă culoarea, nu pătrunde în alimente, nu miroase, este adesea folosit de mai multe ori în unitățile de alimentație publică, iar în același ulei se prăjesc produse diferite: carne, pește, cartofi, ceea ce nu este deloc sănătos.

• Dacă arunci în chiuvetă uleiul rămas:
- se depune pe pereții conductelor și le înfundă
- se solidifică deasupra apei în care se deversează, împiedicând oxigenarea ei și ucigând vietățile aerobe

Uleiuri vegetale, excelente pentru tratamentele cosmetice

Uleiurile vegetale sunt foarte utilizate în cosmetică, atât în fabricarea săpunurilor și a altor produse de îngrijire, cât și în tratamentele cosmetice, unde proprietățile lor nutritive, hidratante și protectoare fac adevărate minuni pentru piele, buze, păr și unghii. Iată câteva dintre beneficii:

• mențin elasticitatea pielii
• previn îmbătrânirea cutanată
• catifelează pielea uscată
• ameliorează și vindecă anumitor afecțiuni dermatologice

Atenție: unele uleiuri cosmetice sunt fotosensibilizante (de exemplu, uleiul de sunătoare), fiind contraindicată expunerea la soare după aplicarea lor pe piele. Unele uleiuri vegetale sunt în mod special adaptate produselor cosmetice naturale, înlocuind produsele de sinteză care se găsesc în cosmeticele industriale.

Iată câteva dintre uleiurile ce pot fi alese... regine ale frumuseții naturale:

1. Uleiul de cocos este foarte apreciat în cosmetică pentru textura, finețea și parfumul său.

Beneficiile uleiului de cocos pentru piele, buze, ten și scalp:

- hrănitor
- hidratează
- fortifiază
- catifelează

Utilizările uleiului de cocos:

- îngrijirea părului - aplică uleiul de cocos pe păr, lasă-l cel puțin 20 de minute, apoi spală-ți părul cu un șampon ușor
- masaj - topește puțin ulei de cocos pe palmă înainte de a-l folosi la masaj
- poate fi aplicat și pe pielea sensibilă a copiilor

2. Uleiul de măceșe

Beneficiile uleiului de măceșe:

- fermitate
- cicatrizare

Utilizările uleiului de măceșe:

- diminuare ridurilor și a cicatricelor – aplică dimineața și seara câteva picături de ulei pe zona în cauză
- îndepărtarea vergeturilor - masează zonele sensibile (fese, stomac, coapse) cu câteva picături de ulei, dimineața și seara

3. Uleiul de ricin

Beneficiile uleiului de ricin:

- hrănitor
- întăritor digestiv
- antiinflamator
- analgezic
- imunostimulator

Utilizările uleiului de ricin:

- întărirea unghiilor moi și casante – aplică pe fiecare unghie câteva picături de ulei, de două-trei ori pe săptămână
- păr uscat, tern – fă-ți o mască de păr prin aplicarea cantității necesare de ulei, las-o cel puțin o oră și apoi șamponează normal

4. Uleiul de argan

Beneficiile uleiului de argan:

- antioxidant
- conferă fermitate și suplețe pielii
- este hrănitor

Utilizările uleiului de argan:

- diluează uleiurile esențiale
- luptă împotriva descuamării - câteva picături pentru masaj pe zonele uscate, de două ori pe zi

5. Uleiul de jojoba

Beneficiile uleiului de jojoba:

- reglează pH-ul pielii
- reglează producția de sebum
- catifelează
- protejează pielea

Utilizările uleiului de jojoba:

- acnee, piele grasă – câteva picături, masaj pe față, dimineața și seara, pentru a regla producția de sebum
- îngrijirea pielii - ideal ca bază pentru multe produse cosmetice

Uleiuri vegetale folosite în aromaterapie

Uleiuri aromaterapie

De asemenea, unele dintre aceste uleiuri sunt utilizate în aromaterapie, fie pentru că au proprietăți terapeutice specifice, fie pentru că sunt o bază excelentă pentru diluarea uleiurilor esențiale.

Ramură a fitoterapiei (terapie cu produse derivate din plante), aromaterapia se bazează pe efectul uleiurior volatile din plante - prin ingestie, masaj sau inhalare. 

Uleiul de argan este, fără îndoială, regele aromaterapiei! Având un miros pătrunzător, poate servi drept bază pentru diluarea uleiurilor esențiale. Alte uleiuri vegetale de bază pentru aromoterapie sunt: uleiul de shea, de jojoba, de migdale, de susan, chiar și uleiul de floarea-soarelui.

Fie că le folosim în alimentație, în tratamente cosmetice sau în alte aplicații, uleiurile vegetale fac parte din viața noastră cotidiană, au o influență benefică sau nocivă asupra sănătății și a frumuseții trupului nostru și merită să le acordăm atenția cuvenită.

Surse foto: iStock

Cum ti s-a parut articolul? Voteaza!

5 (4)
Abonează-te la newsletterul DivaHair!
Va rugam sa completati campurile necesare.

    Ti-a placut articolul? Urmareste DivaHair pe Facebook sau pe mail!

    Cauta un furnizor in zona ta

    Ai nevoie de un SFAT?

    Adauga o intrebare la care vrei sa primesti raspuns. Comunitatea DivaHair te ajuta.

    întreabă

    LIKE si intra in universul divelor!