Nu Skin
Adevarata Stare de Bine
Optezi sa Impresionezi

Ce este tulburarea de stres posttraumatic și cum o tratăm?

Adina Saleh

Tulburarea de stres posttraumatic este o afecțiune destul de gravă care îi afectează pe cei care au trecut prin diferite momente traumatizante. Iată care sunt simptomele și cum o puteți recunoaște, dar și ce metode de tratament există.

femeie care plânge, are lacrimi pe obraz si îsi tine ochii inchisi

Ce este tulburarea de stres posttraumatic

Tulburarea de stres posttraumatic este cunoscută sub prescurtarea de TSPT (tulburare de stres posttraumatic). Aceasta apare în urma unui eveniment dureros, o pierdere tragică sau al unui incident extrem de stresant, a abuzurilor, catastrofelor sau accidentelor. Toate acestea ar putea lăsa o amprentă negativă de durată asupra creierului și să aibă un impact semnificativ asupra sănătății mintale. Amintirea unui astfel de eveniment s-ar putea să vă bântuie de la câteva zile, săptămâni, luni sau până la ani de zile.

O caracteristică a acestei afecțiuni este manifestarea sa tardivă, după o perioadă prelungită. Putem astfel, vorbi și de un stres psihic apărut cu întârziere, dar și de faptul că sindromul poate fi intensificat prin alți factori cauzatori de stres. În timp, aceste manifestări nu dispar, ci pot să devina tot mai pronunțate.

Citește și: Cele mai ciudate 10 boli psihice de care oricine poate suferi

Persoanele care au trecut printr-o astfel de traumă s-ar putea să se simtă inconfortabil ori de câte ori își amintesc sau se vorbește despre un subiect similar cu cel care le-a traumatizat pe ele. Asta pentru că retrăiesc mental trauma acelui moment, care îi afectează sănătatea mintală. Astfel că orice eveniment dureros care a avut loc în viața voastră și care vă stresează și vă produce un disconfort poate fi o tulburare de stres posttraumatic. Iar dacă nu primiți asistență profesională de specialitate, la timp, este greu să remediați situația, deoarece orice reamintire a traumei vă poate afecta viața și funcționarea de zi cu zi.

Simptome pentru tulburarea de stres posttraumatic

Iată cele mai frecvente simptome ale tulburării de stres posttraumatic.

  • Anxietate (nod în gât, transpirații, tremurături);
  • Tulburări de somn, dificultatea de a adormi;
  • Iritabilitate;
  • Reacții exagerate la anumiți stimuli;
  • Ieșiri agresive sau accese de furie fără motiv;
  • Dificultăți de concentrare;
  • Persoana se sperie ușor;
  • Persoana retrăieste evenimentele traumatizante, în mod repetat, prin intermediul amintirilor, sub forma unor secvențe și coșmaruri;
  • Pierderea interesului față de ceea ce se întâmplă în jur;
  • Probleme de concentrare.

Toate aceste simptome se pot manifesta împreună sau sub forma unor reacţii specifice, cum ar fi:

  • Atacul de panică, care apare atunci când ceva sau cineva îi reaminteşte pacientului trauma prin care a trecut, și se manifestă cu anxietate intensă, însoţită, de regulã, de manifestări fizice sau psihice;
  • Depresia, care se manifestată prin lipsa interesului și a plăcerii, senzație nejustificată de vinovăţie sau autoblamare;
  • Gânduri suicidare, ca formã mai gravă a depresiei. Acest gând apare la peste 50% dintre victimele violurilor. 
  • Utilizarea de substanţe interzise de tipul drogurilor, alcoolului, ca o metodã de diminuare a suferinței, deși aceasta determină o agravare a situaţiei deja existente şi face ca tratamentul psihiatric să fie mult mai greu de realizat;
  • Tendința la izolare, aceasta fiind provocată de convingerea că ceilalţi nu sunt în capabili să-l înţeleagă şi să-l ajute;
  • Poate sa apară delirul, convingerea că există posibilitatea de a comunica cu cei dragi, decedați, dar pot să apară și iluzii sau halucinaţii.

Dacã aceste simptome durează mai puţin de o lună de zile, nu se poate vorbi de sindromul de stres posttraumatic, ci doar de un sindrom de stres acut, însă acesta creşte riscul de a dezvolta mai târziu aceasta afecțiune. Dacă, însă, simptomele dureazã mai mult de trei luni, vorbim deja de un sindrom de stres posttraumatic.

Cauzele tulburării de stres posttraumatic

În general, tulburarea apare ca urmare a unui eveniment perceput ca fiind traumatizant de către persoana în cauză. Firește, natura sa poate fi diferită de la persoană la persoană, și tocmai de aceea diagnosticarea de către un specialist este atât de important. 

Iată care sunt cauzele ce pot conduce la apariția tulburării de stres postraumatic:

  • experiențe stresante: viol, tortură, omucidere, accidente sau catastrofe naturale;
  • ereditate: dacă în familie a existat istoric de anxietate și depresie;
  • temperamentul;
  • activitatea cerebrală, respectiv modul în care creierul reacționează la sinteza hormonilor sau a altor substanțe chimice.

Tulburarea de stres posttraumatic la copii

Copiii pot suferi tulburări de stres posttraumatic. Cei care se confruntă cu amintiri ale evenimentelor traumatice recurg la a evita anumite locuri care le aduc aminte de nefericitul eveniment și mulți dintre aceștia se pot confrunta cu diverse probleme, inclusiv retragerea din societate și dificultăți în a adormi, dar pot avea și probleme de concentrare și implicit rezultate slabe la învățătură.
Unele studii au arătat că fetele care trec printr-o traumă sunt mult mai predispuse să dezvolte o tulburare de stres posttraumatic decât băieții. Nu se cunoaște deocamdată explicația și motivul.

fetita blonda imbracata în jeansi care isi acopera fata in timp ce plange, asezata pe jos la intrarea intr-o casa in constructie

Sindromul de stres posttraumatic la militari

Stresul posttraumatic este frecvent întâlnit în rândul militarilor care participă la teatrele de operațiuni. Dintre aceștia foarte mulți vor dezvolta acest sindrom și se vor confrunta cu simptome dintre cele mai grave. Stresul fiind un element comun al vieţii militarilor. Aceștia se confruntă şi cu alți factori, pe lângă cei apăruți în contextul profesiei lor, precum teama pentru viața lor și lupta pentru supraviețuire pe frontul de luptă.

Citește și: Domeniul în care activează cele mai multe persoane cu tulburări psihice

Printre factorii care duc la tulburarea de stres posttraumatic în rândul soldaților se numără și separarea de familie. Astfel că, mulți dintre ei ajung să devină foarte agresivi și violenți, acesta fiind unul dintre simptomele stresului posttraumatic. În aceste cazuri e nevoie urgentă de ajutor specializat, în special din partea medicului psihiatru care poate recomanda chiar şi internarea în secţii spitaliceşti specializate în tratarea sindromului tulburării de stres posttraumatic.

Cine mai poate suferi de tulburare de stres?

Unele studii susțin faptul că o astfel de afecțiune poate avea o componentă ereditară, astfel că, într-un procent de aproximativ 30%, aceste patologii fiind cauzate de factorii genetici. De asemenea, unele persoane cu un hipocampus mai mic sunt mai predispuse la a dezvolta o tulburare de stres posttraumatic în urma unor situații traumatizante la care au fost supuse. S-a mai constatat că afecțiunea are multe elemente genetice comune cu alte tulburări psihiatrice. De exemplu alcoolul și nicotina, dar și dependența de droguri au mai mult de 40% de caractere genetice comune. Iar panica și tulburările de anxietate au în comun cu tulburarea de stres posttraumatic în jur de 60% din varietatea genetică.

Tratamente pentru tulburarea de stres posttraumatic

Tratamentele, în general, constă în asistența psihiatrică și psihologică, dar există și remedii care pot ameliora și ajuta la tratarea în timp a acestei afecțiuni. Psihoterapia, de asemenea, ajută pacienții cu TSPT să identifice și să stabilească relații benefice și are rol de suport și siguranță pentru pacient. Acestea având o importanță vitală în procesul de recuperare în urma acestei afecțiuni.

Ce terapii există pentru tulburarea de stres posttraumatic

Până când veți apela la un ajutor de specialitate, vă oferim câteva sfaturi care vă pot ajuta în caz că suferiți de stres posttraumatic. Acestea constă în câteva modificări ale stilului de viață și a modului în care gândiți. Iată ce puteți face.

Meditați!

Meditația este procesul care vă ajută sa vă canalizați energiile într-un singur loc și să vă concentrați pe ceva mai plăcut și mai pașnic. Puteți utiliza o sesiune de meditație ghidată online, puteți asculta muzică relaxantă sau pur și simplu respirați încet în timp ce vă schimbați energia și vă concentrați către o gândire pozitivă. Cu toate că la început va fi destul de greu să va scoateți de tot din minte acele flash-uri ale tragicului eveniment, prin antrenament zilnic veți evolua din ce în ce spre mai bine.

Constatările făcute în urma a numeroase cercetări sugerează că meditația este foarte eficientă în tratarea stresului posttraumatic. Deci, începeți să practicați aceasta tehnică în mod regulat și veți observa o îmbunătățire a stării dumneavoastră de spirit. Una dintre cercetări sugerează, de asemenea, că meditația ajută mai bine decât majoritatea celorlalte tratamente TSPT.

tănăra care sta in genunchi pe o saltea intr-o incapere unde are alaturi o planta si niste lumănari, in timp ce mediteaza tinănd bratele impreunate

Răsfățați-vă apelând la un hobby!

Când vă simțiți trist și aveți de-a face cu traume, devine dificil să vă concentrați energia asupra lucrurilor pozitive. Și așa ajungeți să retrăiți trauma din nou și din nou. În schimb, v-ați putea concentra energia apelând la una dintre pasiunile dumneavoastră. Așadar, canalizați-vă energia și gândurile spre ceva ce iubiți și faceți ceea ce vă produce plăcere și vă relaxează.

Terapia prin artă câștigă popularitate pe tot globul din același motiv. Când spunem terapie prin artă, nu ne referim la faptul că ar trebui să faceți ceva demn de o piesă de muzeu. E suficient să simțiți că vă încarcă cu energie și vă dă o stare de bine. De asemenea, ați putea colora, desena, dansa sau cânta, practic orice vă place și vă binedispune.

Concentrați-vă pe activitățile fizice!

Depresia vă ține mai mult timp în pat, practic vă este dificil să fiți activ, deveniți apatic și fără chef de nimic. Gândul de a face mișcare pare atât de stresant și dureros. Și asta nu face decât să vă înrăutățească starea. Dar, trebuie să știți că dacă vreți să scăpați de această stare cât mai repede posibil, una dintre soluții este să ieșiți în aer liber, să alergați și să lăsați aerul proaspăt să vă mângâie părul. Chiar și câteva minute de exerciții vă vor crește nivelul de endorfine din corp și vă vor face mai fericit.

Nu vă așteptați la o schimbare bruscă în modul dumneavoastră de a gândi și a simți. Dar nici nu subestimați puterea activității fizice: abătându-vă mintea de la evenimentul traumatic va fi primul și cel mai important pas spre vindecare.

Vorbiți cu cei apropiați!

Să vorbiți și să spuneți tot ce aveți pe suflet vă va ajuta să vă descărcați. Astfel că, de multe ori, un prieten poate juca cu succes rolul unui psiholog. Prin simplul fapt că vă va asculta și vă va da un sfat sau o încurajare vă poate ridica mult moralul.

Este bine să strigați, să țipați sau să vă descărcați în timp ce împărtășiți altora ceea ce ați trăit. Nu vă închideți în voi, ci recunoașteți traumele și emoțiile și nu mai dați vina pe voi înșivă. Concentrați-vă pe vindecarea voastră și înconjurați-vă de oameni care sunt dispuși să vă ajute. 

Firește, nu putem nega că cel mai mare impact pozitiv în vindecarea stresului posttraumatic îl are consultarea unui psiholog și urmarea recomandărilor și sfaturilor sale.

Stresul posttraumatic nu trebuie ignorat, deoarece poate avea consecințe dezastruoase. Învață însă să îl ții sub control luând în calcul precizările noastre.

Surse: revistagalenus.ro, healthygeorge.com, e-psihiatrie.ro, medlife.ro, unica.ro, mayo clinic

Surse foto: pexels.com, pixabay.com

Cum ti s-a parut articolul? Voteaza!

0 (0)

Vezi cele mai noi video-uri de pe divahair.ro

Abonează-te la newsletterul DivaHair!
Va rugam sa completati campurile necesare.

    Ti-a placut articolul? Urmareste DivaHair pe Facebook sau pe mail!

    Cauta un furnizor in zona ta

    LIKE si intra in universul divelor!