Cele mai sănătoase și cele mai periculoase legume

Luni, 07.08.2017
de Mihaela Onofrei

În lumea alimentelor delicioase, care ne ajută în același timp să ne menținem starea de sănătate, legumele vor fi mereu alegerea principală. Deși multe persoane consideră legumele la fel de sănătoase, datorită nutrienților și vitaminelor pe care le conțin, se pare că nu toate intră în această categorie. Nu știm să facem diferența între legumele benefice și cele care ne pot provoca anumite neplăceri, și de aceea nu ne simțim bine, deși avem impresia că mâncăm sănătos.

Pentru a te bucura de aceeași stare de bine, este important să știi să faci deosebire între legumele sănătoase și cele periculoase și să fii extrem de atentă atunci când introduci una nouă în dieta ta. În lista de mai jos vei afla care sunt legumele pe care trebuie să le consumi, dar și cele pe care este bine să le eviți.

cos cu legume

Iată care sunt cele mai sănătoase și cele mai periculoase legume!

Legume sănătoase

Ridichii

Dacă vrei o legumă care să fie și gustoasă, și sănătoasă, ridichia cu siguranță nu te va dezamăgi. Pe lângă faptul că este suculentă și aromată, această legumă rădăcinoasă se dovedește extrem de versatilă și poate fi folosită în foarte multe combinații culinare delicioase.

Castraveți

Castraveții nu necesită gătire și sunt revigoranți pe timp de vară. Îi poți pune chiar și în apă, pentru a-i da un plus de savoare. Poți mânca această legumă aproape cu orice: ton, roșii, humus, pepene roșu – nu ai cum să dai greș cu aceste combinații. Conform huffingtonpost.com, castravetele este una dintre cele mai sănătoase legume. Este plin de nutrienți (potasiu, vitamina K) și substanțe antiinflamatorii, care reduc riscul de a dezvolta cancer și boli cardiovasculare.

Zucchini

Ca și în cazul castraveților, dovlecelul este extrem de ușor de digerat. Mai mult, acesta poate fi gătit într-un timp relativ scurt, iar uneori poate fi consumat și crud.

Napi

Dacă nu ai mâncat până acum această legumă, nu ai idee ce pierzi! Napii sunt legume rădăcinoase extrem de versatile, crocante și suculente și cu un gust plăcut. Poți face un piure delicios cu napi, care este mult mai ușor decât cel cu cartofi. Sunt bogați în fibre solubile, și astfel nu ai niciun fel de probleme în a-i digera.

Ignamă

Ca și în cazul napilor, ignama este o legumă ușor de digerat, având o cantitate aproape la fel de mare de fibre solubile. În plus, ignama este și o sursă extraordinară de vitamina C și vitamina B6. Doar o ceașcă de ignamă îți asigură 20% din nutrienții zilnici necesari.

Morcovi

Morcovii sunt apreciați de populația întregii lumi. Poți să îi consumi în sucuri sau ca o gustare între mese. De asemenea, aceștia pot fi mâncați atât cruzi, cât și gătiți. Morcovii sunt bogați în vitamina B, C, D, și sunt o sursă importantă de betacaroten, acid olic, potasiu, magneziu și fibre. În plus, te ajută să îți cureți sistemul digestiv, având un efect asemănător cu cel al castraveților, dar pot fi și un aliat de încredere pentru persoanele care se confruntă cu constipația.

Țelină

Dacă vrei să slăbești, atunci trebuie neapărat să introduci țelina în dieta ta. Această legumă are doar 16 calorii și poate fi o gustare excelentă atunci când ți-e poftă să ronțăi ceva. Țelina este bogată în vitamina K și te ajută să scazi nivelul de colesterol din sânge.

Ardei gras

Poți consuma ardeiul gras atât crud, în salate, cât și gătit. Acest tip de ardei abundă în vitamina C și fibre. De asemenea, are o cantitate considerabilă de potasiu și magneziu, dar și alte vitamine benefice.

legume

Legume periculoase

Anghinare

Dacă obișnuiești să te balonezi ușor, atunci este indicat să stai departe de anghinare. Conform rd.com, această legumă este bogată în substanțe greu de digerat, care duc la probleme digestive, în special balonare. Anghinarea poate fi periculoasă și pentru persoanele care au boli de ficat, deoarece stimulează producția de bilă.

Boboci de varză de Bruxelles

Bobocii de varză de Bruxelles trebuie evitați din considerente asemănătoare. Ei nu sunt blânzi cu sistemul digestiv, ci, din contră, pot produce un nivel ridicat de disconfort și de balonare. Este indicat să consumi această legumă în moderație, în special gătită bine.

Conopidă

Conopida poate avea efecte neplăcute, dar și periculoase asupra sănătății, inclusiv balonarea și gazele. Din cauză că este bogată în sulf, aceasta conduce la producerea unui gaz urât mirositor, ceea ce poate fi extrem de jenant. Totuși, această legumă poate determina și reacții alergice, printre care se numără mâncărimile, umflăturile și dificultățile de respirație.

Roșii la conservă

Roșiile proaspete sunt benefice pentru sănătate, deoarece sunt bogate în antioxidanți, substanțe ce luptă împotriva cancerului. La polul opus, roșiile la conservă pot fi periculoase. Conservele sunt făcute din chimicale, inclusiv BPA (bisfenol A). Această substanță, în combinație cu aciditatea din roșii, poate avea consecințe negative asupra sănătății.

Păstăi de mazăre

Păstăile de mazăre sunt altă cauză a apariției senzației de balonare, deoarece zahărul pe care îl conțin este greu de digerat. De fapt, aceste substanțe dulci hrănesc bacteriile din intestine, lucru ce duce mai departe la balonare. De asemenea, păstăile de mazăre mai conțin și polioli, compuși ce provoacă o gamă variată de tulburări digestive: crampe, diaree și gaz.

Ceapă

Dacă ai un stomac sensibil, atunci este mai bine să te ferești de această legumă. Ceapa conține fructani, carbohidrați cunoscuți pentru cauzarea gazului, balonării și senzației de stomac iritabil. Ceapa este extrem de greu absorbită și poate duce la acumularea de lichid în intestin.

Dovleac

Conform huffingtonpost.com, dovleacul este una dintre cele mai periculoase legume. Deși este o sursă bună de vitamina C și antioxidanți, acesta poate conduce la numeroase accidente în bucătărie din cauza stratului gros de coajă. Poți sa obții aceeași cantitate de nutrienți din alte legume, fără a risca să te rănești.

Cartofi

Nu ne putem imagina viața fără cartofi prăjiți sau cartofi gratinați. În pofida texturii plăcute și adaptabile, cartofii sunt bogați în carbohidrați, substanțe ce determină creșterea bruscă a nivelului de zahăr din sânge și a insulinei, și duc apoi la o scădere la fel de rapidă. Alternative mai sănătoase ale cartofilor sunt cerealele integrale, orezul brun, dar și quinoa.

Ține cont de aceste sfaturi și evită legumele care sunt periculoase pentru sănătatea ta! În schimb, nu uita să apelezi cât mai des la cele benefice!

Surse foto: iStock

Cum ti s-a parut articolul? Voteaza!

4 (6)

Ti-a placut articolul? Urmareste DivaHair pe Facebook sau pe mail!

Cauta un furnizor in zona ta

Ai nevoide de un SFAT?

Adauga o intrebare la care vrei sa primesti raspuns. Comunitatea DivaHair te ajuta.

întreabă

LIKE si intra in universul divelor!