Nu Skin

De ce nu este bine să răspunzi cu „da" la telefon

Joi, 22.02.2018
de Violeta Ieremie

Sună telefonul, spui „Alo?” şi, după o scurtă pauză, auzi o voce care te întreabă dacă o poţi auzi. Apoi îţi oferă ca scuză faptul că nu îi funcţionează bine telefonul.

Greşeala pe care o facem este să spunem automat „da”, fără să ne gândim ce se află dincolo de răspunsul nostru.

barbat in spatele laptopului

De fapt, este o înşelătorie din partea cuiva care foloseşte un robot pentru a prelua astfel de telefoane sau o strategie de telemarketing. La început, nu îţi poţi da seama că este o înregistrare, însă e posibil să primeşti mai multe astfel de telefoane după care începi să te prinzi cum stă treaba, în realitate.

Aceasta este o tehnică nouă şi sofisticată de înșelătorie, supranumită tehnica „Mă poţi auzi?”, care implică determinarea persoanelor de la celălalt capăt al firului să spună „da”, ca mai apoi să folosească acest răspuns pentru a le trimite lucruri pe care nu le-au comandat.

De asemenea, este şi un indiciu în privința viitorului în materie de înşelăciuni, sub denumirea de „roboţi automaţi de conversaţie” sau roboţi virtuali care au un trend crescător în ceea ce priveşte interacţiunea cu oamenii.

Experţii spun că tehnologia se dezvoltă atât de rapid, încât în câţiva ani nu vom mai fi în stare să deosebim o voce de robot de o voce umană.

Conform lui Marilyn Walker, profesor care se ocupă cu Ştiinţa Calculatoarelor de la Universitatea Santa Cruz, cu zeci de ani de experienţă în procesarea limbajului natural, în domeniul evoluţiei roboţilor conversaţionali, se lucrează intens la dezvoltarea calităţilor de comunicare a acestora. Acest lucru se apropie din ce în ce mai mult de inteligenţa artificială, spune Walker.

femeie cu laptopul in mana

Tehnica „Mă poţi auzi?” încă nu este la acest nivel, însă, cu siguranţă, este o modalitate prin care oamenii pot fi înşelaţi.

Dan Weld, profesor de Ştiinţa Calculatoarelor şi Inginerie la Universitatea Washington, afirmă că tehnicile folosite în situaţiile în care primeşti un telefon pot să demonstreze nivelul la care a ajuns ingineria umană în ceea ce priveşte dinamica conversaţiilor între oameni şi că, în timp, conversaţia cu un robot va suna natural, ca şi cum ai vorbi cu o persoană.

Cu alte cuvinte, îţi vei da seama că nu vorbeşti cu o fiinţă umană mult prea târziu, când deja este prea târziu.

În jocul înşelătoriilor, vocea înregistrată îţi va oferi un produs sau posibilitatea de a merge într-o vacanţă. Te va întreba mai apoi dacă poţi răspunde la câteva întrebări, iar conversaţia poate decurge cu întreruperi ca şi cum ar fi o problemă cu semnalul, totul culminând cu întrebarea: „Mă poţi auzi?”

Recomandarea celor care lucrează la depistarea acestor cazuri este să nu spui „da”. Oamenii legii avertizează că oferirea unui răspuns afirmativ poate fi editat ca şi cum ţi-ai fi dat permisiunea de a cumpăra ceva sau de a face o tranzacţie.

barbat cu telefonul in mana

Dacă răspunzi „da” la astfel de telefoane, de asemenea, poate da ocazia refuzului restituirii unor sume de bani în urma plângerii depuse de un client.

Dacă cineva sună şi te întreabă: „Mă poţi auzi?”, conform ONG-ului ”Biroul pentru Afaceri mai Bune” - care se ocupă de plângerile de la clienți din întreaga lume, trebuie doar să închizi telefonul. Cei care se ocupă cu astfel de înşelătorii îşi schimbă tehnicile, deoarece sunt prinşi, aşa că fii atentă la alt fel de întrebări care solicită din partea ta un „da”.

Marilyn Walker, profesoară la Universitatea Santa Cruz, ne informează că aceste maşinării vorbitoare vor fi capabile să facă o rezervare la un hotel sau pentru un bilet de avion în numele nostru. Viziunea asupra acestui nou mod de a gestiona sarcinile se poate îndrepta, astfel, către orice tip de servicii.

Cu cât tehnologia se îmbunătăţeşte şi îşi face loc în vieţile noastre, cu atât vor apărea şi oameni care vor profita de pe urma acestor descoperiri pentru a recurge la tot felul de trucuri prin care să-i înşele pe oameni prin simularea unei conversaţii adevărate.

În curând, aceste maşinării vor fi capabile să transmită emoţii sau îşi vor adapta discursul vocal în contextul unei discuţii.

Tu ai avut parte de astfel de situaţii şi ai vorbit cu un robot fără să-ţi dai seama?

Cum ti s-a parut articolul? Voteaza!

4.1 (60)
Abonează-te la newsletterul DivaHair!
Va rugam sa completati campurile necesare.

    Ti-a placut articolul? Urmareste DivaHair pe Facebook sau pe mail!

    Cauta un furnizor in zona ta

    Ai nevoide de un SFAT?

    Adauga o intrebare la care vrei sa primesti raspuns. Comunitatea DivaHair te ajuta.

    întreabă

    LIKE si intra in universul divelor!