Nu Skin

Cat costa o succesiune si de ce acte ai nevoie

Alexa Galgau

Vine un moment in viata oricarei persoane in care aceasta trece prin drama decesului cuiva drag. Atunci cand apele se mai calmeaza, ramai cu o multime de treburi de rezolvat, multe dintre care implica notarul si o birocratie ametitoare si foarte costisitoare. Succesiunea este una dintre problemele de care trebuie sa te ocupi dupa ce un membru apropiat a decedat, iar procedura poate fi destul de complicata, daca nu stii exact ce sa faci in acest sens.

Afla cat costa o succesiune si care sunt actele de care ai nevoie, pentru a evita alergatura inutila de la o institutie la alta! 

Cat costa o succesiune

Iata primul lucru pe care trebuie sa il stii despre succesiune: in momentul de fata, legea spune ca esti scutita de taxa de timbru daca rezolvi formalitatile in decurs de un an de la momentul decesului. In caz contrar, vei plati cu 60% mai mult doar pe taxa respectiva. Pretul succesiunii nu este fix, toate taxele fiind calculate in functie de valoarea mostenirii. Tarifele practicate de notari sunt diferite - unii trebuie platiti mai mult pentru ca li se platesc toate taxele: cele care ajung la bugetul de stat (timbrul notarial), cele care ajung la Ministerul Justitiei (timbrul judiciar), dar si onorariul, care ramane la notar. 

Iata un exemplu de calcul, asa cum apare pe incomemagazine.ro, pentru casa si bunuri in valoare de 20.000 de euro (aprox. 90.000 RON):

- taxa de timbru: 964,5 RON;
- onorariu notar: 731 RON;
- TVA: 138,89 RON;
- total: 1.834,39 RON.
Total fara taxa de timbru:
869,89 lei  

Pentru a deschide dosarul de succesiune, ai nevoie de o serie de acte:

- actele de identitate ale monstenitorilor;

- certificatul de deces al persoanei care a lasat mostenirea;

- testamentul (daca exista);

- certificatul de casatorie al sotului ramas in viata (daca este cazul);

- certificatele de nastere si de casatorie ale descendentilor sau ale altor rude care au dreptul la mostenire.

Este posibil sa mai ai nevoie si de urmatoarele, dupa caz:

- actele de proprietate ale bunurilor imobile (contractul de vanzare-cumparare, procesul verbal de predare-primire a locuintei etc);

- certificatul eliberat de Administratia Financiara;

- daca este vorba de un automobil, actele de proprietate (talon si carte de identitate) si certificatul fiscal pentru automobil, de la Administratia Financiara;

- conturi, depozite bancare (extras de cont sau contract de depozit).

Pentru a deschide o succesiune, trebuie sa te duci la un notar public si sa depui o cerere pe care o completezi cu datele cerute. Alaturi de aceasta, trebuie sa predai si certificatul de deces. Dosarul de succesiune este apoi inaintat la Camera Notarilor Publici, iar dezbaterea are loc la ora stabilita de notar. Mostenitorii vor primi o citatie prin care vor fi anuntati cand si la ce ora sa se prezinte pentru aceasta etapa. Notarul este cel care stabileste cine si ce mosteneste, prin acte de stare civila si prin inscrisuri, cu martori, desigur. Daca s-a ajuns la un acord intre mostenitori si exista destule probe, se semneaza incheierea procedurii, iar in termen de 20 de zile, se redacteaza certificatul de mostenitor, dupa achitarea taxelor si onorariilor (care variaza de la notar la notar).

Atunci cand ai ramas cu o mostenire in urma unui deces, oricat de neplacut ar fi, trebuie sa stii cat costa o succesiune si care sunt actele pe care sa le depui pentru a rezolva cat mai repede aceasta problema. 

Surse: incomemagazine.ro; notariat-tineretului.net

Cum ti s-a parut articolul? Voteaza!

3.9 (212)

Vezi cele mai noi video-uri de pe divahair.ro

Abonează-te la newsletterul DivaHair!
Va rugam sa completati campurile necesare.

    Ti-a placut articolul? Urmareste DivaHair pe Facebook sau pe mail!

    Cauta un furnizor in zona ta

    LIKE si intra in universul divelor!