Rețete delicioase
Înapoi la

Curmalele îngrașă? Ce spun specialiştii

Redactor Andreea Baluteanu

Curmalele sunt nu numai unele dintre cele mai sănătoase fructe uscate, ci din tot regnul vegetal. Cu o concentrație ridicată de vitamine și minerale, dintre care se remarcă magneziul, potasiul, cuprul, manganul și vitamina B6, curmalele se numără printre aliații unei vieți sănătoase. Cu toate acestea, așa cum se întâmplă în general cu fructele uscate, curmalele îngrașă.

Vezi mai jos cât de îngrijorător este acest fapt și dacă te poți totuși răsfăța cu aceste delicii! Află și care sunt cele mai importante beneficii pentru sănătate ale curmalelor!

Unde cresc curmalele?

Palmierul curmal este originar din anumite zone din Orientul Mijlociu, mai exact Arabia Saudită, Iran și Irak. Conform site-ului britannica.com, fructul a fost hrana de bază și sursa principală de bogăție în deșerturile irigabile din Africa de Nord și Orientul Mijlociu. Misionarii spanioli au dus copacul în America în secolul al XVIII-lea și începutul secolului al XIX-lea. Astăzi, curmalii sunt cultivați în regunile tropicale și subtropicale, precum: Insulele Canare, nordul Africii, Orientul Mijlociu, Pakistan, India, Mexic și statele americane California, Florida și Arizona.

Egipt, Iran, Arabia Saudită și Irak sunt principalele țări producătoare și exportatoare de curmale, însă în Europa ajung fructe și din Algeria și Tunisia. În Europa, California este cel mai mare producător din SUA.

Ce conțin curmalele?

Palmierii curmali sunt unici deoarece sunt fie plante masculine, fie feminine și se polenizează încrucișat pentru a da roade. Fructele se numesc curmalele, sunt de mai multe soiuri și au o perioadă lungă de valabilitate. Ele sunt adesea vândute uscate și prelucrate. Unele tipuri de curmale, cum ar fi medjool, sunt consumate proaspete. Acestea se micșorează și se încrețesc treptat, pe măsură ce îmbătrânesc.

Fructele uscate (care sunt cele mai comercializate) conțin mai mult de 50% zahăr din greutatea lor și aproximativ 2% proteine, grăsimi și substanțe minerale.

Curmalele sunt considerat a fi foarte nutritive datorită conținutului bogat de carbohidrați, fier, potasiu și fosfor. În plus, conțin vitaminele A, B1, B2, B3, triptofan și acid ascorbic.

Curmalele: 13 efecte pozitive asupra sănătății

Indiferent de părerea pe care o ai despre indicele lor glicemic, nu poți contesta faptul că fructele despre care vorbim azi se numără printre cele mai sănătoase alegeri nutriționale. Începem discuția noastră de azi aducându-ți în atenție efectele pozitive pe care le au curmalele asupra sănătății!

Curmalele luptă împotriva constipației. Bogate în fibre solubile, curmalele reglează tranzitul intestinal și sunt considerate un laxativ natural extrem de eficient.

Te protejează de cancerul de colon. Curmalele nu numai că îmbunătățesc digestia, susținând astfel activitatea colonului, dar sunt minunate și datorită proprietății lor de protecție a țesuturilor colonului.

Curmalele au proprietăți antioxidante. Taninul este componenta din curmale căreia trebuie să îi fii recunoscătoare din acest punct de vedere. Această substanță are proprietăți antioxidante și antiinflamatoare care protejează organismul de acțiunea radicalilor liberi, de boli și infecții.

Previn numeroase tipuri de cancer. Curmalele sunt bogate în betacaroten, luteină și zeaxantină, cu abilități antioxidante majore. Astfel, aceste fructe uscate pot preveni instalarea cancerului de prostată, de sân, endometrial, pulmonar, precum și a celui pancreatic.

Curmalele îmbunătățesc vederea. Pregătește-te să renunți la ochelari datorită conținutului bogat în vitamina A, care ameliorează sănătatea ochilor. Din acest punct de vedere, curmalele sunt ideale și pentru piele sau plămâni.

Oferă energie. Curmalele reprezintă o idee extraordinară de gustare de prânz la birou, deoarece îți vor reface coeficientul de energie. Astfel, aceste fructe conțin zaharuri simple, care sunt instant transformate în energie.

Oxigenează organismul. Conținând mult fier, curmalele cresc capacitatea de transport a oxigenului în organism prin intermediul sângelui.

Reglează tensiunea și protejează inima. Potasiul este elementul căruia trebuie să îi mulțumești pentru că aceste fructe sunt atât de bune cu inima ta. Curmalele echilibrează tensiunea și te protejează de afecțiunile cardiace.

Scad colesterolul. Da, curmalele îngrașă, dar au în același timp și proprietatea de a scădea nivelurile colesterolului „rău”.

Susțin metabolismul. Datorită grupului de vitamine B și a vitaminei K, curmalele îmbunătățesc metabolismul, ceea ce te poate ajuta să slăbești în ciuda indicelui ridicat de calorii.

Întăresc oasele și dinții. Calciu, mangan, magneziu și cupru: curmalele sunt bogate în minerale care întăresc oasele și dinții, dar care au și capacitatea de contracție musculară și de coagulare a sângelui.

Protejează creierul. Tot vitaminele B sunt cele care îmbunătățesc funcționarea sistemului nervos și activitatea neurotransmițătorilor.

Reduc stresul și anxietatea. O mână de curmale te va calma și te va ajuta să controlezi mai bine nivelurile de stres cu care te confrunți.

Câte calorii au curmalele?

Am înțeles: sunt foarte sănătoase. Știm deja că sunt delicioase, așa că ce mai putem aștepta pentru a ne abona la ele? Numeroși oameni de știință insistă asupra faptului că fructele despre care vorbim azi, curmalele, îngrașă. De ce? Pe lângă minunatele vitamine și minerale pe care ți le-am enumerat mai sus, curmalele conțin și mult zahăr (63 de grame de zahăr per porție - 100 de grame), de aceea curmalele se numără printre alimentele despre care nutriţioniştii ne avertizează că îngrașă.

Iar dacă ești curioasă ce aport au la dieta ta, află că aceste fructe îți aduc un total de circa 282 de calorii la 100 de grame. Prin urmare, curmalele nu sunt recomandate dacă vrei să slăbești.

Curmalele și diabetul 

Indicele glicemic (IG) este o modalitate de a măsura efectul carbohidraților asupra nivelului de zahăr din sânge. Este măsurat pe o scară de la 0 la 100, unde valoarea de 100 înseamnă cel mai mare nivel de zahăr din sânge. În general, se consideră că valorile mai mici de 55 sunt reduse, cele cuprinse între 56 și 70 sunt medii, iar cele de peste 70 sunt ridicate.

Conform site-ului Healthline.com, chiar dacă sunt foarte dulci, curmalele au un IG scăzut. Studiile au arătat că, în general, curmalele au un IG între 44 și 53, care poate diferi ușor în funcție de tipul de curmale. Aceasta înseamnă că, atunci când sunt consumate cu moderație, sunt sigure pentru persoanele cu diabet. Specialiștii recomandă să nu depășești 1-2 curmale la o singură masă, alții spun că poți consuma 2-3. Este important să discuți cu medicul specialist pentru a determina care este doza optimă pentru tine. De asemenea, trebuie să ții cont de tipul de curmale consumat, deoarece ele pot avea diferite dimensiuni. De exemplu, curmalele Medjool pot fi de aproximativ două ori mai mari decât alte soiuri. 

În ce condiții poți mânca, totuși, curmale?

Da, curmalele îngrașă, dar nu ți-am prezentat avantajele de mai sus degeaba, doar pentru a te tenta cu beneficiile pentru sănătate ale unui fruct al cărui consum ți-l vom interzice apoi. Curmalele pot fi mâncate fără probleme dacă ai o siluetă armonioasă și dacă ești sănătoasă.

Limitează-le însă, o regulă de care ar trebui să ții cont de fiecare dată când consumi fructe uscate. Dacă vei mânca, de exemplu, doar 10 grame de curmale, obții numai 23 de calorii și o mulțime de fibre, vitamine și minerale.

De asemenea, curmalele sunt o opțiune minunată de desert sănătos. Dacă le vei restrânge consumul pentru acele ocazii când ai poftă de dulce și oricum ai fi mâncat ceva „calorios”, vei vedea că redevin prietenele tale. Ca să facem o comparație, patru curmale (aproximativ 277 de calorii) sunt un desert mult mai potrivit și mai sănătos decât o prăjitură cu topping de ciocolată (circa 537 de calorii) sau o porție de plăcintă cu mere (aproximativ 411 calorii).

Cum mai poți prepara curmalele? Adaugă-le în salate de fructe sau mănâncă-le cu lapte. Vei vedea că sunt delicioase și sățioase.

Da, curmalele îngrașă, dar beneficiile lor pentru sănătate te pot convinge să treci peste acest aspect. Consumă cu moderație aceste fructe și evită-le numai dacă ești la cură sau dacă suferi de afecțiuni în care trebuie să ții sub control glicemia. 

Surse foto: iStock

Articolul urmator 5 rețete de înghețată fără lactoză

Cum ti s-a parut articolul? Voteaza!

4.3 (6)
Abonează-te la newsletterul DivaHair!
Va rugam sa completati campurile necesare.