De ce este, de fapt, sănătos să-ți bârfești fostul partener, conform specialiștilor

De ce este, de fapt, sănătos să-ți bârfești fostul partener, conform specialiștilor

Lorena Pintilie

Cu toții am trecut la un moment dat printr-o despărțire care și-a pus, într-un fel sau altul, amprenta asupra percepției noastre față de fostul partener, astfel că devine absolut necesară perioada în care să procesăm prin ce am trecut și să trecem peste cu bine. Uneori, cea mai rapidă metodă de a merge mai departe este să dăm vina pe celălalt și să găsim tot soiul de lucruri negative pe care să i le punem în cârcă. Da, așa e, nu e cel mai etic mod de a încheia o relație, dar dacă te ajută să uiți de celălalt, e mai bine să o faci. Poate că tu ai pus capăt relației, sau poate el/ea a făcut-o, prea puțin contează, oricum ar fi, te încearcă o multitudine de sentimente și nu ști ce să faci cu ele. Îți spunem noi. Verbalizează-le!

Care e cea mai bună metodă de a-ți pune gândurile în ordine? Nici noi nu știm cu exactitate, dar cert este că sunt destul de multe metode prin care să o faci. Ai putea să acționezi precum unele vedete ca Miley Cirus sau Shakira care au optat să-și verbalizeze sentimentele prin muzică. După despărțire, cele două au creat câte o piesă prin care își arată deschis trăirile față de foștii parteneri.

Sau, ai putea să te descarci în fața prietenilor ore în șir, vorbind "de rău" fostul/fosta tău/ta partener/ă în încercarea de a-l/o scoate din sistem. Ai putea chiar să așterni tot ceea ce simți pe filele unui jurnal pe care nu le va citi nimeni. Oricum ai proceda, important este să fii conștient/ă de trăirile tale și apoi să le verbalizezi într-un mod sau altul.

Este etic și sănătos să îți bârfești fossta iubire de față cu ceilalți? Sau e mai ok să te comporți ca și cum tu ai fost de vină iar el/ea nu a făcut nimic? Există vreo limită? Da, o mulțime de întrebări la care te vom ajuta noi să răspunzi.

Este sănătos să îți bârfești fostul/a? Absolut!

Dacă mori de nerăbdare să vorbești despre fosta persoană din viața ta, chiar și dacă e pentru două minute, fă-o!! Iar dacă te îndoiești de consecințe, află că nu prea există. Chiar și terapeuții spun că este benefic să vorbești deschis (negativ) despre fostele relații și implicit despre fostul partener. Această „ventilație” te va ajuta să realizezi ce îți dorești cu adevărat de la un partener și cum poți să te deschizi mai repede la începutul unei noi relații.

Cum să fii bine când el decide că nu ești "aleasa"

Din punct de vedere al sănătății mintale, cred că este cât se poate de eliberator să vorbești sincer despre orice sentimente (inclusiv negative) față de fostul/a iubit/ă. Fă-o fără menajamente”, spune Emily Simonian, terapeut licențiat în domeniul căsătoriei și familie.

În general, cred că a vorbi de rău despre fostul tău partener, dacă acestea sunt adevăratele tale sentimente, este o procesare clasică a trăirilor. Pe măsură ce reușești să-ți procesezi gândurile, nu numai că te face mai conștient/ă de anumite aspecte, dar eliberează și tensiunea care s-a acumulat, eliberând acea energie emoțională negativă, de care, să fim serioși, nu ai nevoie”, mai spune aceasta.

femei care se uita in telefon la masa

Este în regulă inclusiv să-ți tachinezi fostul/a chiar și în public, exact cum a făcut-o Miley, sau Shakira. Împărtășirea în public a detaliilor despărțirii tale poate fi la fel de eliberatoare, potrivit lui Simonian și chiar i-ar putea ajuta pe alții să învețe din experiența ta.

Cum să verbalizăm ceea ce simțim într-un mod productiv?

Psihologul Maria Concha s-a declarat total de acord cu acest gen de manifestări a sentimentelor negative. „Dacă ai nevoie să verbalizezi anumite sentimente și emoții și să le lași să iasă, prin toate mijloacele, sunt de acord să le eliberezi într-un mod sănătos, într-un mod care îți servește și te ajută, indiferent de mijloacele prin care o faci", spune ea. „Însă, doar de tine depinde să discerni între un mod sănătos și unul toxic”, mai explică ea.

În mod concret, specialista recomandă să așterni pe o bucată de hârtie toate lucrurile de care vrei să te eliberezi, „orice a fost dureros, orice te-a făcut să te îndoiești de tine și orice și-a pus amprenta asupra ta, merită scris acolo”, mai adaugă aceasta. Apoi debarasează-te de foaie. Dă-i foc sau arunc-o în toaletă, orice ți se pare potrivit; important este să dispară și, odată cu ea, gândurile ce erau scrise acolo.

După ce ai aruncat „foaia blestemată”, să îi spunem așa, fă o listă cu tot ceea ce îți dorești de la o nouă relație și de la viitorul partener. „Scrie: Noua mea relație trebuie să arate așa..., și apoi verbalizează către univers ceea ce ai scris acolo. Căci după cum bine știți, legea compensației nu doarme!”, mai explică ea.

Când devine nesănătos să vorbești despre despărțire?

Bineînțeles, ca în orice lucru, există o limită și când vine vorba despre bârfă, mai ales în situații de genul. Un punct în care această verbalizare nu te mai ajută este acela în care transformi totul într-o șaradă care te consumă și îți afectează viața.

Știi că ai depășit o limită dacă îți afectează capacitatea de a-ți trăi viața într-un mod sănătos din punct de vedere mental, sau atunci când ceea ce faci te împiedică să treci peste și să mergi mai departe”, spune Simonian.

Dacă ți se pare imposibil să vorbești despre orice altceva față de despărțire, sau dacă mintea ta se întoarce acolo ori de câte ori se discută despre un subiect asemănător, probabil că deja ai depășit linia dintre procesarea sănătoasă și verbalizarea toxică.

Ești un magnet pentru ceea ce gândești, simți și lași în lume, așa că în situații de genul, vei atrage asupra ta doar sentimente negative și ranchiună. Asta vrei? Dacă nu, atunci oprește ceea ce faci și meditează asupra lucrurilor într-un mod constructiv”, mai spune Concha.

5 motive pentru care este OK sa spui „NU” unei relatii

Chiar dacă nu crezi în legea atracției, este clar că trebuie să te oprești dacă ai realizat că ai depășit limita, din simplu fapt că te consumă. Nu ești fericit/ă când te gândești la fosta relație. Atunci de ce continui să o faci? Este timpul să ieși din acest spațiu de gândire pentru a-ți canaliza energia în ceva mai productiv. Concha recomandă exerciții fizice sau o nouă rutină de îngrijire (de la citit, la alergat, la yoga sau orice îți trece prin minte) - ceva care îți va lua gândul de la fostul/a tău iubit/ă.

Concluzia? Nu există niciun motiv concret care să te facă să te simți prost sau vinovat pentru că bârfești fostul partener. Să conștientizezi și să verbalizezi emoțiile te va ajuta să îți canalizezi mai apoi gândurile spre tine. Așa că, nu lăsa o despărțire urâtă sau un partener toxic să îți acapareze mintea. Spune ce simți și treci mai departe.

Sărbătorește un nou început și repetă-ți în gând „Pot să mă iubesc mai bine decât o faci tu” și încearcă să îți dedici emoțiile pozitive în relațiile care valorează cu adevărat ceva, cu prietenii, posibili viitori parteneri și, bineînțeles, cu tine!

Surse foto: iStock 

Surse articol: Bustle

Articolul urmator
Învață să îmbrățișezi noile posibilități și scapă de negativism!
Învață să îmbrățișezi noile posibilități și scapă de negativism!
Cat de sanatos este parul tau?
Incepe quiz
Cat de sanatos este parul tau?

Cum ti s-a parut articolul? Voteaza!

0 (0)
Abonează-te la newsletterul DivaHair!
Va rugam sa completati campurile necesare.