SCENARTelier - ateliere si lectii deschise despre meseriile specifice artelor spectacolului

SCENARTelier - ateliere si lectii deschise despre meseriile specifice artelor spectacolului

Redactor Divahair.ro

Sprijin pentru competente in artele spectacolului din Romania - SCENART este un proiect co-finantat din Fondul Social European, prin Programul Operational Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane 2007-2013 „Investeste in oameni!" si are in vedere dezvoltarea pietei muncii si a resurselor umane in artele spectacolului din Romania in domeniile artistic, tehnic si administrativ. Proiectul este realizat in parteneriat cu Accademia Teatro alla Scala din Milano si se desfasoara pe o perioada de trei ani, incepand de la 1 octombrie 2009 pana in data de 30 septembrie 2012. Valoarea proiectului este de 3.643.318,94 EUR, reprezentand una dintre cele mai mari finantari obtinute de o institutie de spectacole din Romania din partea unui organism european.

SCENART este si primul proiect strategic din Romania dedicat pregatirii si imbunatatirii competentelor profesionistilor care lucreaza in domeniul artelor spectacolului si vine sa suplineasca o lipsa importanta din mediul academic si de pe piata muncii din Romania, urmarind dezvoltarea profesiilor specifice artelor spectacolului, care sunt putin sau deloc reprezentate in programele de studiu existente.

Problema pe care proiectul isi propune sa o rezolve este crearea unui centru de formare unde profesionistii din domeniul artelor spectacolului pot sa urmeze cursuri de pregatire si, mai important, pot sa obtina o certificare aferenta profesiei lor, pe care apoi sa o foloseasca pentru a se inscrie intr-un nivel mai ridicat de salarizare si calificare. Astfel, la finalul cursurilor, participantii primesc, in urma sustinerii examenului de absolvire, diplome de perfectionare recunoscute de Ministerul Muncii, Familiei si Protectiei Sociale si de Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului, emise de Teatrul National de Opereta „Ion Dacian" in calitate de furnizor de formare autorizat.

In urma celor trei ani pe durata carora se va desfasura proiectul, scopul final este ca acest centru de pregatire initiat in cadrul Teatrului National de Opereta sa devina o academie independenta de pregatire pentru meseriile artelor spectacolului, reprezentand, din acest punct de vedere, o activitate-pilot, prima de acest fel din Romania.

ETAPELE DE DESFASURARE

Proiectul a fost demarat in luna octombrie 2009 si va dura trei ani, pana la sfarsitul lunii septembrie 2012, desfasurandu-se in patru etape.

A1 - Analiza diferitelor profiluri profesionale din domeniul artelor spectacolului din Romania

Prima etapa a fost dedicata analizei institutionale si a pietei muncii din domeniul artelor spectacolului si are la baza o cercetare desfasurata pe un esantion format din Teatrul National de Opereta „Ion Dacian", Teatrul Metropolis din Bucuresti, Teatrul National din Targu-Mures, Opera din Brasov si Teatrul National de Opera si Balet „Oleg Danovski" din Constanta, dar si alte institutii de spectacole din Bucuresti. Obiectivul acestei etape, desfasurata in perioada octombrie 2009 - martie 2010, a fost evaluarea profilurilor competentelor si abilitatilor existente si a practicilor de lucru de pe piata muncii la nivel national in domeniul artelor spectacolului, inclusiv in ceea ce priveste utilizarea noilor tehnologii ale informatiei si comunicatiilor (TIC) si a avut ca rezultat Raportul SCENART. Acesta marcheaza cateva aspecte importante intalnite in institutiile de spectacole din Romania, urmarind sa identifice, in acelasi timp, posibilitatile de imbunatatire a competentelor si a performantelor.

A2 - Imbunatatirea competentelor personalului angajat al institutiei beneficiare prin intermediul desfasurarii de module de formare specifice

Pe baza studiului din prima etapa au fost stabilite modulele de formare incluse in cea de-a doua etapa a proiectului, care a vizat imbunatatirea competentelor personalului angajat al Teatrului National de Opereta "Ion Dacian", fiind organizata in doua sesiuni, astfel: maestru lumini, electrician iluminare scena, manuitor montator decor, maestru sunet, machior spectacole, regizor scena, croitor confectioner costume teatru, asistent regizor artistic, recuziter, producator delegat pentru teatru, costumier (iunie-septembrie 2010), secretariat literar-artistic, designer video, organizator spectacole, manager de proiect si sanatate si securitate in munca (decembrie 2010 - ianuarie 2011). Aceasta etapa a fost realizata cu sprijinul si experienta unor importanti profesionisti de la Scala din Milano, care au sustinut cursurile de pregatire pentru angajatii teatrului. In continuarea acestei etape de formare, o serie de sefi de departamente din cadrul institutiei au urmat un stagiu de pregatire la Accademia Teatro alla Scala, devenind formatori pentru urmatoarea etapa a proiectului.

A3 - Imbunatatirea competentelor profesionistilor din institutiile asociate prin intermediul desfasurarii de module de formare externa specifice

Cea de-a treia etapa a avut loc in perioada februarie 2011 - ianuarie 2012 si a constat in reluarea cursurilor desfasurate in cadrul etapei de formare interna A2, beneficiari fiind de aceasta data profesionisti din cele patru teatre asociate initiativei: Teatrul Metropolis (Bucuresti), Teatrul National din Targu Mures, Opera din Brasov si Teatrul National de Opera si Balet „Oleg Danovski" din Constanta. Astfel, prima faza a cursurilor din etapa A3 (iulie 2011) a avut loc in Bucuresti si a reprezentat formarea a peste 100 de angajati si colaboratori din cadrul institutiilor asociate, fiind premergatoare pentru cursurile care au avut loc in septembrie 2011 in teatrele asociate din Targu Mures (1 - 8 septembrie), Bucuresti (11 - 18 septembrie) si Brasov (21 - 28 septembrie). In timp ce cursurile din iulie au vizat in special partea teoretica, in luna septembrie cunostintele acumulate au fost aplicate in cadrul teatrelor in care cursantii isi desfasoara activitatea in mod curent. 

A4 - Promovarea flexicuritatii pentru meserii cu ciclu de activitate redus din domeniul artelor spectacolului

Intr-o ultima etapa a proiectului, incepand din februarie si pana in septembrie 2012, se desfasoara o noua activitate de analiza, de aceasta data in vederea promovarii flexicuritatii pentru meserii cu ciclu de activitate redus si a sustinerii reconversiei profesionale in domeniul artelor spectacolului, in special pentru asigurarea imbatranirii active.

CURSURILE INCLUSE IN PROIECT

In cadrul proiectului au fost incluse 16 module de formare pentru meseriile specifice artelor spectacolului. Cursurile au fost structurate in mai multe sesiuni de formare si au acoperit intreaga paleta de meserii tehnice, tehnico-artistice si administrative din sfera artelor spectacolului, dupa cum urmeaza (in ordinea desfasurarii lor):

*Producator delegat pentru teatru

*Regizor de scena (tehnic)

*Maestru lumini

*Electrician iluminare scena

*Manuitor montator decor

*Recuziter

*Croitor confectioner costume teatru

 

*Costumier

*Maestru sunet

*Machior spectacole

*Asistent regizor artistic

*Manager proiect

*Organizator spectacole

*Secretar artistic

*Designer video

*Sanatate si securitate in munca

MODALITATEA DE DESFASURARE A CURSURILOR

Cursurile se incadreaza in profilul de formare continua, urmarind specializarea si perfectionarea personalului care desfasoara deja aceasta meserie si au avut o durata medie de 90-100 de ore. Cursurile au inclus exercitii de tip activ-experimental si au cuprins atat elemente teoretice, cat si practice, menite sa determine schimbul de informatii intre formatori si cursanti si imbunatatirea competentelor acestora din urma in ceea ce priveste activitatea pe care o desfasoara.

Cursurile au avut o puternica orientare catre partea practica si au urmarit sa dezvolte capacitatea de punere in aplicare a cunostintelor teoretice dobandite, cu atat mai mult cu cat formatorii desemnati pentru fiecare curs au o bogata experienta in domeniul cultural, recunoscuta la nivel national si international. Importanta aplicarii unei metodologii „la locul de munca" permite de fapt asigurarea legaturii necesare intre etapa formatoare si cea tehnico-profesionala care prevede aplicarea directa a tehnicilor studiate.

FORMATORI

Cursurile din cadrul proiectului au fost sustinute de formatori de la Accademia Teatro alla Scala si din cadrul Teatrului National de Opereta „Ion Dacian", profesionisti care activeaza in domeniul artelor spectacolului, cu pregatire academica si practica. La cursuri au participat in total 23 de formatori italieni si 20 de formatori romani (in sesiunea de formare interna) si 21 formatori italieni si 21 de formatori romani (in sesiunea de formare externa).

INSTITUTII IMPLICATE IN PROIECT

Teatrul National de Opereta "Ion Dacian", Bucuresti

- institutie beneficiara -

Director General: Razvan Ioan Dinca

Teatrul National de Opereta "Ion Dacian" a fost fondat pe 7 noiembrie 1950 si este singura institutie de profil din Romania. Teatrul are in prezent peste 200 de angajati, in departamentele artistic, tehnic si administrativ.

In ultimii ani mai ales, o data cu noua echipa manageriala, stilul Teatrului National de Opereta „Ion Dacian" a evoluat de la montarea exclusiv a operetelor clasice, la introducerea in repertoriu a unor spectacole de musical, multimedia sau dans contemporan si la initierea unei serii de proiecte menite sa promoveze si sa dezvolte sectorul artelor spectacolului muzical din Romania.

Prin proiectul initiat alaturi de Accademia Teatro alla Scala din Milano, Teatrul National de Opereta se inscrie in aceasta directie si contribuie in mod semnificativ la implinirea unuia din principalele obiective strategice, si anume contributia la dezvoltarea sectorului artelor spectacolului din Romania, la formarea si informarea asupra meseriilor specifice acestuia.

Prin intreaga activitate pe care o desfasoara, Teatrul National de Opereta „Ion Dacian" are in vedere importanta gradului de profesionalism in meseriile specifice artelor spectacolului si investeste in perfectionarea si motivarea personalului sau, pentru a putea raspunde tuturor cerintelor si exigentelor pietei de profil din lume.

Accademia Teatro alla Scala, Milano

- partener transnational -

Presedinte: Luisa Vinci

Accademia Teatro alla Scala a fost infiintata in 2001 ca o fundatie privata, pentru a oferi autonomie Departamentului Scoala, Instruire si Dezvoltare din cadrul Teatro alla Scala. Accademia este astazi o universitate pentru artele spectacolului cu drepturi depline, care pregateste anual peste 400 de noi talente.

Accademia este impartita in patru departamente: Departamentul de balet, Departamentul de muzica, Departamentul de scena si Departamentul de management. In afara de acestea, Accademia dispune de un Centru de Consultanta pentru cariere in artele spectacolului si de un departament special dedicat dezvoltarii transnationale de programe comunitare si cercetare si formare in domeniul artelor spectacolului.

In cadrul departamentului de cercetare si formare in domeniul artelor spectacolului se organizeaza cursuri de formare la nivel inalt, care sunt, in cea mai mare parte, gratuite si acopera toate meseriile artelor spectacolului, de la solisti de opera la instrumentisti din orchestra, de la balerini la scenografi, de la design de costume la machiaj, perucherie, de la fotografie de spectacol la manageri si ingineri de sunet.

 Teatre asociate in proiect

*Teatrul National Targu Mures

*Teatrul National de Opera si Balet „Oleg Danovski", Constanta

*Opera Brasov

*Teatrul Tineretului Metropolis, Bucuresti

Articolul urmator
Diana Dumitrescu, dezvăluiri emoționante și „picante” din căsnicia sa: „Eu nu pot să-mi imaginez, nici măcar o secundă, viața fără el!”
Diana Dumitrescu, dezvăluiri emoționante și „picante” din căsnicia sa: „Eu nu pot să-mi imaginez, nici măcar o secundă, viața fără el!”
Test chinezesc: Ce mesaj are prajitura ta cu ravas?
Incepe quiz
Test chinezesc: Ce mesaj are prajitura ta cu ravas?

Cum ti s-a parut articolul? Voteaza!

0 (0)
Abonează-te la newsletterul DivaHair!
Va rugam sa completati campurile necesare.