Adevarata Stare de Bine
Eat Positive
Nu Skin

10 lucruri pe care trebuie să le știi despre tabloul „Dejunul pe iarbă”

Marţi, 16.01.2018
de Sorina Corneanu

Într-un cadru natural, printre copaci, trei personaje iau micul dejun pe iarbă. Nimic deosebit până aici. Însă, când precizăm că cei trei protagoniști sunt doi bărbați, îmbrăcați la costum, conform rigorilor secolului al XIX-lea, și o femeie complet goală, cu siguranță nu mai e vorba despre o imagine încadrată în tiparele „normalității”. 

Aceasta poate fi descrierea succintă a tabloului „Dejunul pe iarbă”, creat în 1863 în Franța. Dacă te întrebi cine este autorul tabloului „Dejunul pe iarbă”, cel care a spart tiparele și a introdus nudul într-o perioadă atât de conservatoare pentru artă, află că este vorba despre nimeni altul decât renumitul pictor francez Edouard Manet.

Iată 10 lucruri pe care nu le știai despre acest tablou controversat!

În 1863, când Manet s-a înscris cu acest tablou la renumita expoziție „Salonul francez”, acesta a șocat într-atât juriul, încât i-a fost interzisă expunerea în cadrul expoziției. De altfel, același juriu a respins în acel an mai mulți pictori, fapt pentru care Napoleon al III-lea a organizat propria sa expoziție cu toți cei refuzați de Salonul Francez. Astfel, Manet își prezintă tabloul în expoziția „Salonul refuzaților”, având un mare impact asupra publicului.

La prima expunere a tabloului, acesta a generat râsete și batjocură. Se spune că participanții la expoziție nu le-au permis soțiilor să vizualizeze tabloul, considerându-l frivol și neadecvat pentru acele vremuri. Chiar și așa, tabloul lui Manet a devenit „vedeta” expoziției. Se pare că, deși a fost aspru criticat, a reușit să atragă atenția tuturor.

dejun pe iarna tablou

Foto. Pinterest. Roberta Cutillo

Desigur că, de-a lungul timpului, mulți pictori au reprezentat nuduri pe pânză, în special în pictura clasică. Însă o diferență covârșitoare între operele lor și cea a lui Manet este că, în pictura clasică, nudurile aveau legătură cu divinitatea și reprezentau adesea zei și zeițe, sfinți și sfinte. Însă Manet se folosește de nud pentru a pune pe pânză o scenă cu oameni obișnuiți, fără legătură cu divinitatea.

Ce șochează și mai tare este faptul că în colțul stâng al tabloului sunt pictate hainele femeii, lăsate neglijent lângă pătură, fapt ce sugerează că aceasta a renunțat intenționat la ele. Însă ceea ce face ca tabloul să fie de-a dreptul scandalos este faptul că femeia îndrăznește să își îndrepte ochii către privitor, fără nicio jenă ori urmă de puditate referitoare la goliciunea sa, părând să se simtă foarte bine în cadrul pictat. Desigur, tabloul a fost considerat instant ca fiind obscen.

Numele inițial al tabloului a fost „Baia”, ceea ce ar fi putut conduce cu gândul la nuditate, însă, dat fiind impactul asupra publicului, s-a decis ca acest nume să fie schimbat nu o dată, ci de mai multe ori, până când s-a ajuns la „Dejunul pe iarbă”.

Se crede despre acest tablou că este inspirat din operele lui Raphael, renumitul pictor al anilor 1500. Detaliul care certifică acest fapt este poziția femeii, sprijinirea cotului pe genunchiul ridicat, ca un arc ce unește piciorul cu capul personajului.

Discrepanța vestimentară este, de asemenea, un concept împrumutat din opera renascentistă „Concertul pastoral”, atribuită inițial lui Giorgione și ulterior pictorului Titian. Inspirat din acesta, Manet ilustrează doi bărbați îmbrăcați formal, la costum, cu cămașă și cravată, alături de o femeie complet goală. Rigorile întâlnesc libertinismul pe pânza lui Manet.

Cu siguranță nu știai că cei doi barbați din tablou sunt rudele lui Manet: unul este fratele său, Eugene Manet, iar celălalt este viitorul său cumnat, Ferdinand Leenholf.

Femeia din tabloul lui Manet este un renumit model parizian al vremurilor respective, Victorine-Louise Meurent. Fiind supranumită și „Crevetele” pentru părul roșcat și pielea cu pigment roz, ea i-a fost model nu numai pentru acest tablou, ci pentru încă alte opt opere ale artistului. În același an, Manet a mai pictat un tablou care o înfățișează pe aceasta tot nud, numit „Olympia”. Acestea două și-au lăsat amprenta atât asupra operei lui Manet, cât și asupra carierei modelului său.

Datorită nudurilor, atât Manet, cât și modelul Victorine Meurent au avut parte de o publicitate agresivă de-a lungul anilor. Mulți au crezut despre cei doi că sunt iubiți, dat fiind reprezentările atât de naturale a nudurilor din tablouri. Însă acest fapt nu a fost confirmat niciodată de ei. Ce e cert este faptul că parteneriatul lor a fost unul de succes, amândoi îmbogățindu-se de pe urma acestor colaborări.

Pictura, ca și celelalte arte de altfel, poate fi subiectul nenumăratelor interpretări. Fiecare detaliu, fiecare culoare au un substrat ce așteaptă să fie lămurit, ca o enigmă care își așteaptă în permanență dezlegarea. Aceeași impresie ne-o transmite și Manet, autorul celebrului tablou „Dejunul pe iarbă”.

Surse foto: Pinterest

Cum ti s-a parut articolul? Voteaza!

5 (1)
Abonează-te la newsletterul DivaHair!
Va rugam sa completati campurile necesare.

    Ti-a placut articolul? Urmareste DivaHair pe Facebook sau pe mail!

    Cauta un furnizor in zona ta

    Ai nevoide de un SFAT?

    Adauga o intrebare la care vrei sa primesti raspuns. Comunitatea DivaHair te ajuta.

    întreabă

    LIKE si intra in universul divelor!