Zboruri anulate: ce drepturi ai în această situație

Zboruri anulate: ce drepturi ai în această situație
Redactor Andreea Baluteanu
Joi, 01.09.2022

Nu vrem să pară că nu ne măsurăm cuvintele, dar, pentru noi, zborurile anulate sunt adesea echivalente cu o catastrofă. Nu numai că ne cauzează un stres acut, dar ne dau peste cap vacanțe și concedii la care visam un an întreg.

Află din rândurile de mai jos care sunt cauzele pentru acest fenomen tot mai des întâlnit în România, dar și în lume, și vezi ce poți face dacă ți se întâmplă și ție!

Cuprins

De ce sunt anulate zborurile în ultima perioadă

Anulările și întârzierile de zboruri sunt tot mai frecvent întâlnite în ultima perioadă, motivațiile fiind complexe. Acest proces nu afectează numai companiile low-cost, dar și pe cele de linie, perturbând tot mai mult activitatea pasagerilor.

fata frumoasa care se uita la panou cu zboruri anulate

Așa cum am spus, cauzele pentru care ne confruntăm cu tot mai multe zboruri anulate în ultima perioadă sunt numeroase, iar noi ți le enumerăm pe cele mai frecvente în rândurile de mai jos!

Personal insuficient. În luna iunie a acestui an, compania aeriană Ryanair s-a confruntat cu un val masiv de greve pe cuprinsul Europei, motivația angajaților fiind salariile mici, profund afectate de inflație, dar și condițiile precare de lucru. Este numai o fațetă a monedei: industria transportului aerian fiind grav perturbată și de pandemia de Covid-19, dar și de provocările tot mai mari cu care se confruntă umanitatea.

Facilitățile de aeroport. Nu numai absența piloților și a însoțitorilor de bord explică de ce tot mai multe zboruri sunt anulate sau au parte de întârzieri, dar și fenomenul acordării slot-urilor, respectiv acele locuri în care avioanele ar trebui să staționeze. Cum administrația aeroporturilor este cea care alocă aceste spații pentru care în general se plătește, de multe ori nu compania aeriană e vinovată pentru decalaj. Astfel se explică și așa-numitele „zboruri fantomă”, respectiv curse cu avioane goale la care companiile au apelat în perioada pandemiei pentru a nu pierde slot-urile.

Programul de lucru. Mai ales atunci când zborurile se desfășoară pe distanțe mari, restricțiile privind programul de lucru al personalului pot avea un cuvânt greu de spus. Astfel, lucrătorii nu pot munci, conform legislației, mai mult de 13 ore pe zi, de unde necesitatea de a reprograma zborurile în cazul în care acestea acoperă rute întinse. Multe companii nu agreează nici ideea ca personalul să rămână peste noapte într-o altă țară și să se reîntoarcă cu un zbor de dimineață, ceea ce ar antrena costuri ridicate.

Condițiile meteo. Să nu ne ascundem după deget: în ciuda afirmațiilor perfect argumentate de mai sus, principala cauză pentru care multe zboruri întârzie, dar sunt și anulate, sunt cataclismele climatice. Odată cu încălzirea globală, furtunile tot mai turbulente împiedică de multe ori folosirea rutelor directe.

Sustenabilitatea. Transporturile aeriene se numără printre cele mai mari surse de poluare la nivel global, motiv pentru care multe guverne au decis restrângerea traficului pentru protecția mediului.

Alte motive pentru zborurile anulate sunt următoarele:

  • overbooking;
  • probleme tehnice;
  • rotația echipajului;
  • defecțiuni ale aeronavei.

Ce zboruri a anulat Wizzair

Compania Wizzair se află în topul business-urilor cel mai afectate de anulări și întârzieri. De fapt, într-o analizată publicată de cotidianul Wall Street, ce lua în calcul perioada 30.06 – 6.07, pe Aeroportul Internațional Henri Coandă au fost executate 2357 de zboruri, în timp ce 56 au fost anulate. Dintre acestea, Wizzair e „campion”, cu 23 de zboruri anulate, urmat de Ryanair cu 6 și Tarom cu 4.

Mai recent, în perioada 11-18 august, au fost 8 zboruri anulate și 839 de întârzieri, conform Mediafax.

Ce zboruri a anulat Blue Air

Nici Blue Air nu stă mai bine la capitolul zboruri anulate. Iar dacă situația nu ți se pare gravă, află că a intervenit și ANPC. Asociația pentru protecția consumatorului atrăgea atenția că de la ridicarea restricțiilor determinate de pandemie (30 aprilie 2021) și până la 14 iunie 2022, compania Blue Air anulase nu mai puțin de 11.289 zboruri, și, conform autorităților citate de Economedia, nici nu a oferit motivații, compensații sau rambursarea zborurilor anulate.

Anulările au afectat și zborurile de vară, când nu mai puțin de 20 de rute au fost suspendate până în octombrie 2022, printre acestea numărându-se destinații precum București – Roma FCO, București- Zaragoza sau Iași-Bruxelles. Totodată, câteva rute au fost permanent scoase din portofoliul Blue Air: București – Split, București – Suceava, Iași – Mykonos și Iași – Roma.

Motivația oferită de compania aeriană a fost legată de întârzierile unor livrări de avioane.

panou aerian cu toate zborurile anulate

Ce zboruri a anulat Ryanair

Așa cum am văzut în clasamentul de mai sus, Ryanair stă mai bine la capitolul zboruri anulate decât o parte a concurenței, cu toate că și aici au fost întâmpinate probleme. Grevele pe care ți le-am amintit în incipitul articolului, din Belgia, Spania şi Portugalia, au înrăutățit această situație.

Compania a publicat o listă cu zborurile anulate, nefuncțională la data scrierii acestui articol.

Ce drepturi ai, când se anulează zborurile

Trebuie să știi că majoritatea companiilor aeriene îți oferă posibilitatea de a alege între rambursarea valorii biletului pentru zborurile anulate, transformarea în credite a sumei de plată (opțiune posibilă, de exemplu, în aplicația Wizz Air), sau reprogramarea zborului (gratuită, la majoritatea comercianților).

Ține cont de asemenea că trebuie să fii înștiințată de anularea zborurilor.

Citește și: Sistemul medical sub lupa Recorder. În ce condiții sunt tratați pacienții

În cazul în care zborul are loc dintr-o țară a Uniunii Europene către un stat din același spațiu, drepturile tale sunt protejate de legislația europeană. Astfel, ai „dreptul de a alege între rambursare, redirecționare sau revenirea la locul de plecare”, conform Europa.eu. Asistența în aeroport e de asemenea o responsabilitate a companiilor aeriene, ca și plata de despăgubiri în cazul în care ai fost anunțată cu mai puțin de 14 zile înainte de data călătoriei că zborul tău a fost anulat. Atenție, însă, operatorul nu trebuie să plătească despăgubiri dacă „dacă poate dovedi că anularea este cauzată de circumstanțe extraordinare, care nu ar fi putut fi evitate în pofida adoptării tuturor măsurilor posibile. Compania aeriană trebuie să dovedească acest lucru furnizând, de exemplu, extrase din jurnalele de bord sau rapoarte referitoare la incidente. Compania trebuie să ofere aceste dovezi organismului național competent, precum și pasagerilor vizați, în conformitate cu dispozițiile naționale privind accesul la documente.”

În ceea ce privește valoarea compensațiilor, aceasta e cuprinsă între 250 și 600 de euro, în funcție de diverși factori: distanța, durata întârzierii sau oferirea unei rute alternative de către compania aeriană.

femeie trista din cauza zborului anulat care sta aluturi de bagajul sau

Deși zborurile anulate sunt un coșmar, ia neapărat în calcul și drepturile tale. Tu te-ai confruntat cu această situație?

Surse foto: iStock

Surse articol: Wall Street, Mediafax, Economedia, Boarding Pass, Ryanair.com, Wizz Air, Europa.eu, Claim Compass

Articolul urmator »
Cât de conectat/ă ești la emoțiile tale?
Cât de conectat/ă ești la emoțiile tale?
Anca Marcus | Vineri, 24.11.2023
Incepe quiz
Stii sa fii mereu stapana pe situatie?
Stii sa fii mereu stapana pe situatie?

Cum ti s-a parut articolul? Voteaza!

0 (0)

Ne găsești pe