10 lucruri pe care nu le stiai despre grasimi

Adelina Ion

Multe dintre doamne, in special acelea care pun mare pret pe silueta, se feresc sa consume grasimi. Eliminarea completa a grasimilor din alimentatie este insa o masura gresita, in lipsa lor organismul nemaiputand functiona in parametri optimi. Pentru a nu evita in mod cu totul nejustificat alimentele ce contin grasimi, este necesar sa cunoastem cateva lucruri atat despre grasimile alimentare, cat si despre grasimea corporala.

Sa aflam, asadar, ce tipuri de grasimi exista, ce efecte au acestea asupra organismului si alte cateva lucruri esentiale despre grasimi!

1. Tipuri de grasimi alimentare

Principalul aspect ce trebuie cunoscut este cel referitor la tipurile de grasimi: exista grasimi nesanatoase, pe care le recunoastem dupa faptul ca sunt solide si nu isi schimba consistenta la temperatura camerei, si grasimi sanatoase, care sunt lichide dar, de asemenea, nu isi modifica aceasta consistenta la temperatura camerei.

• Grasimile nesanatoase cuprind grasimi saturate, intalnite, de regula, in sursele animale: carne de porc, de oaie sau de vita, slanina si grasimi trans, care se gasesc in alimentele obtinute prin procesare: untura, unt, margarina, smantana, dar si in uleiurile vegetale precum cel de palmier sau de nuca de cocos. Acest tip de grasimi trebuie evitat pe cat posibil, intrucat favorizeaza cresterea nivelului de colesterol rau, calea sigura catre bolile cardiovasculare.

• Grasimile sanatoase sunt cele monosaturate si polisaturate, reunite sub titulatura de grasimi nesaturate. Acestea provin din peste, din plante precum floarea-soarelui si soia sau din alimente cum ar fi maslinele, arahidele, nucile, avocado, porumbul. Principala calitate a grasimilor sanatoase este faptul ca scad colesterolul din sange. 

2. Grasimile, sursa de energie a organismului

Grasimile sau lipidele sunt a doua sursa importanta de energie a organismului, dupa carbohidrati. In plus, ele contribuie la buna functionare a organismului, cu precadere a creierului, si sunt vitale pentru formarea hormonilor. Un singur gram de grasimi ne furnizeaza 9 kcal, dublu decat ne furnizeaza carbohidratii si proteinele.

Consumul de lipide este recomandat atat persoanelor care desfasoara o activitate fizica, pentru satisfacerea unor nevoi energetice crescute, cat si persoanelor sedentare sau celor care sunt la dieta, deoarece eliminarea grasimilor din alimentatie ar duce la cresterea consumului de glucide sau proteine, lucru nerecomandat atunci cand dorim sa slabim. Procentul ideal de grasimi pe care trebuie sa il consumam de-a lungul unei zile se incadreaza intre 30% si 35%. 

3. Acizii grasi polinesaturati din grasimi, necesari pentru o piele frumoasa

Pentru o piele frumoasa si sanatoasa, introdu in meniul tau alimente care contin acizi grasi polinesaturati, in special acidul linoleic si cel linolenic. Acestia contribuie, totodata, si la mentinerea sanatatii cardiovasculare, a creierului si a functiei vizuale. Cele mai bune surse de grasimi sanatoase, in speta de acizi linoleic si linolenic, sunt uleiurile vegetale, nucile si uleiul de peste. 

4. Grasimile ajuta la absorbtia vitaminelor

Aproximativ 30 de grame de grasimi sunt necesare zilnic pentru a sustine procesul de absorbtie a unor vitamine precum A, D, E si K, pe care le primim, de altfel, prin consumul de alimente grase. Uleiurile vegetale sunt o sursa importanta de vitamina E, in timp ce uleiul de peste contine un procent insemnat de vitamina D. Provitaminele sunt substante care, in corp, sunt convertite in vitamine. Putin ulei adaugat peste cateva legume verzi sau peste morcovi va imbunatati absorbtia carotenului (provitamina A). 

5. Tipurile de grasimi abdominale si diabetul

Sa ne oprim acum si asupra grasimii corporale! Excesul de tesut adipos din organism este cu atat mai periculos cu cat se afla dispus in zona abdominala. Circumferinta taliei poate indica precis riscul crescut de diabet tip 2: peste 80 cm in cazul doamnelor si peste 94 cm in cazul barbatilor. La nivelul abdomenului, exista doua tipuri de grasimi: subcutanata si viscerala. Grasimea viscerala este mult mai periculoasa decat cea subcutanata, intrucat trece direct in sange. Astfel, sangele din regiunea abdominala nu circula suficient, acumulandu-se in ficat. Prin urmare, ficatul va elibera o molecula care va favoriza rezistenta la insulina, inn acest fel facandu-si aparitia diabetul.

6. Grasimi tricolore

Specialistii au descoperit ca grasimea corporala se prezinta in trei culori, in functie de rolurile indeplinite in organism: alba, maro si bej. Peste 90% din grasimea corporala este alba si are o rata metabolica scazuta, deci nu ajuta la arderea caloriilor. Grasimea maro are un rol important in termoreglare, putand arde in jur de 500 kcal pe zi atunci cand temperaturile sunt foarte scazute. Vestea proasta este ca oamenii au un procent redus de grasime maro, ea gasindu-se cu precadere la bebelusi. Grasimea bej se afla undeva intre cea alba si cea maro din punctul de vedere al capacitatii de ardere a caloriilor. Oamenii de stiinta studiaza in prezent posibilitatea convertirii celulelor de grasime alba in celule de grasime maro. Acest lucru ar putea fi posibil gratie anumitor hormoni ce ar putea fi activati prin exercitii fizice, dar si prin consumul unor alimente precum algele maro, radacina de lemn-dulce si ardeiul iute. 

7. Carbohidratii, transformati in carburanti, nu in grasime

Obezitatea este rezultatul acumularii de grasimi alimentare in organism, insa carbohidratii (incluzand zaharul) si alcoolul se fac responsabili de aparitia unui procent foarte mic de grasime. Corpul foloseste carbohidratii si alcoolul mai degraba pe post de carburanti. Problema apare atunci cand exista exces de carburanti. Intrucat organismul nostru are o capacitate limitata de stocare a carbohidratilor, excesul de nutrimente este transformat in grasime. 

8. Fertilitatea la femei, conditionata de procentul de grasime corporala

Intre 20% si 30% din greutatea unei femei sanatoase este reprezentat de grasimea corporala. Daca nivelul acesteia scade sub 18%, apar tulburari ale ciclului menstrual. Este necesar ca femeia sa ia doar cateva kilograme in greutate pentru ca ciclul menstrual sa se regleze si sa nu mai existe riscul infertilitatii. Daca procentul de grasime corporala se indreapta catre 50%, productia foarte mare de testosteron si de estrogen specifica persoanelor obeze va determina, la randul ei, aparitia infertilitatii. 

9. Arderea caloriilor precede arderea grasimilor

Probabil ca nu exista prea multe sali de fitness in ziua de azi care sa nu aiba incluse in program clase de "fat burning". Cu toate acestea, trebuie sa stii ca nu grasimea este cea care arde prima, ci caloriile. Cu cat mai multe calorii arzi in timpul unui antrenament, cu atat mai mare va fi deficitul creat si cu atat mai multa grasime vei pierde. O metoda eficienta de obtinere a deficitului caloric il reprezinta si diminuarea portiei de mancare: mananca mai putine calorii decat arzi, iar kilogramele vor disparea! 

10. Grasimea iti afecteaza dispozitia

Cu siguranta, pentru noi, femeile, nu exista un mod mai usor de a ne strica ziua decat acela care presupune urcarea pe un cantar care ne arata cateva kilograme in plus. Avand in vedere faptul ca acestea nu au unde sa se depuna decat pe abdomen, coapse si fese, suntem, o data in plus, predispuse la aparitia depresiei. Iata si motivul: grasimea abdominala determina cresterea nivelului proteinei C-reactive, un marker al inflamatiei. Este astfel activat ciclul inflamatie/cortizol, care poate fi un factor esential in aparitia tulburarilor de dispozitie. Asa ca, daca esti blocata in ciclul stres/mancat/crestere ponderala/stres, esti predispusa la mentinerea unei stari de spirit proaste. 

Specialistii sustin ca acest ciclu poate fi intrerupt prin consumul unei bucati de ciocolata neagra. Scopul nu este neaparat satisfacerea poftei de dulce, ci mai degraba asigurarea unui aport de flavonoide care sa ajute la calmarea inflamatiei raspunzatoare de stres. Raspunsul la stres poate fi calmat, de asemenea, si prin consumul de produse cu un continut scazut de grasimi, care sa contina calciu si magneziu, cum ar fi iaurtul.

Ce alte lucruri importante despre grasimi mai cunosti?

Articolul urmator Cinci combinații alimentare periculoase pe care ar trebui să le evităm

Cum ti s-a parut articolul? Voteaza!

4.8 (6)

Vezi cele mai noi video-uri de pe divahair.ro

Abonează-te la newsletterul DivaHair!
Va rugam sa completati campurile necesare.