Coenzima Q10: beneficii și proprietăți

Coenzima Q10: beneficii și proprietăți

Redactor Raluca Margean

Coenzima Q10 (CoQ10) este o enzimă care ajută la generarea de energie în celule. Acționează ca un antioxidant puternic, protejând celulele de deteriorare, stimulează sistemul imunitar și poate fi de folos în combaterea unor afecțiuni medicale. De asemenea, coenzima Q10 are multe beneficii pentru frumusețe, păstrând pielea fermă și strălucitoare. Află totul despre coenzima Q10, inclusiv rolul și importanța sa în organism, beneficiile, dar și contraindicațiile sale!

Ce este Coenzima Q10?

Cunoscută și sub denumirea de ubichinonă, coenzima Q10 este o enzimă care se regăsește în mod natural în fiecare celulă a organismului uman, fiind vitală pentru producerea de energie în celule. Coenzima Q10 poate fi obținută și din alimente sau suplimente. În general, o persoană care are o dietă sănătoasă nu va avea nevoie de suplimente alimentare cu coenzima Q10.  

Rolul și importanța Coenzimei Q10 în organism

Coenzima Q10 sau CoQ10 este considerată unul dintre cei mai importanți antioxidanți, deoarece protejează celulele împotriva efectelor dăunătoare ale radicalilor liberi, radiații UV și poluarea cu ozon.

Nivelurile de CoQ10 sunt mai ridicate la persoanele tinere, în jurul vârstei de 20 de ani. Pe măsura înaintării în vârstă, stresul și procesul natural de îmbătrânire reduc capacitatea corpului de a crea CoQ10, astfel proviziile organismului se diminuează.  

Studiile au arătat că nivelurile de coenzimă Q10 sunt, de asemenea, mai scăzute la persoanele cu boli cronice, cum ar fi afecțiuni cardiovasculare, cancer, boala Parkinson, diabet, infecție cu HIV și distrofii musculare.

Cercetătorii spun că, printre beneficiile coenzimei Q10 se numără:

  • Îmbunătățirea aspectului pielii
  • Creșterea performanței la exerciții fizice
  • Creșterea fertilității
  • Păstrarea sănătății creierului și a plămânilor
  • Reducerea migrenelor

Coenzima Q10 poate ajuta, de asemenea, la protejarea inimii de efectele toxice ale anumitor medicamente pentru chimioterapie (cum ar fi doxorubicina și daunorubicina).

Coenzima Q10 și inima: beneficiile pentru sănătatea cardiovasculară

Coenzima Q10 poate avea un efect pozitiv asupra sănătății inimii. Conform studiilor, această substanță poate reduce riscul de a face atacuri de cord repetate și poate ajuta la îmbunătățirea simptomelor la pacienții cu insuficiență cardiacă. De asemenea, cercetătorii spun că CoQ10 poate ajuta la scăderea tensiunii arteriale și reducerea colesterolului.

Cu toate acestea, este important să întrebi un medic specialist înainte de a lua coenzima Q ca tratament pentru bolile de inimă.  

Coenzima Q10 și pielea: beneficii pentru frumusețe

Dacă îți dorești o piele fermă și radiantă și cauți un produs bun de îngrijire a pielii, soluția ta poate fi coenzima Q10. Un ingredient frecvent întâlnit în produsele de înfrumusețare japoneze, coenzima Q10 crește rata de regenerare a celulelor și îmbunătățește elasticitatea pielii.  

Femeie în pijama care își îngrijește tenul
Sursa foto: iStock.com

Coenzima Q10 se regăsește, de obicei, în tonere, creme hidratante și antiaging, ajutând la uniformizarea nuanței pielii și reducerea ridurilor fine.

Iată care sunt principalele beneficii ale coenzimei Q10 asupra pielii:

Energizează activitatea celulară

Această energie este necesară pentru a repara daunele și pentru a asigura funcționarea normală a celulelor. Când sunt sănătoase, celulele active ale pielii scapă cu ușurință de toxine și folosesc mai bine nutrienții. Însă, atunci când pielea îmbătrânește, toate aceste procese încetinesc, deteriorând aspectul tenului.

Reduce daunele solare

Razele UV ale soarelui sunt o sursă de radicali liberi, care pot dăuna ADN-ului celulelor. Datorită proprietăților sale antioxidante puternice, coenzima Q10 protejează pielea la nivel molecular de efectele dăunătoare ale soarelui, scade degradarea colagenului pielii și împiedică deteriorarea cauzată de radicalii liberi. 

Uniformizează nuanța pielii

CoQ10 blochează tirozinaza, o substanță care ajută la producerea de melanină. Acest lucru înseamnă că aplicarea coenzimei Q10 pe piele poate ajuta la estomparea și la prevenirea apariției petelor întunecate.

Stimulează producția de colagen și elastină

Conform cercetărilor, CoQ10 susține capacitatea organismului de a produce colagen și elastină, reducând astfel aspectul liniilor fine. Luând în considerare și proprietatea de energizare a celulelor, specialiștii spun că adăugarea de CoQ10 la îngrijirea pielii permite celulelor să utilizeze mai bine alți nutrienți, ceea ce duce la o piele mai sănătoasă în general.

Cum poate fi utilizată CoQ10 cu alte produse de îngrijirea pielii 

Vestea bună este că este destul de sigur să se amestece CoQ10 cu alte ingrediente. De exemplu, un ser facial ce conține CoQ10 poate fi utilizat după retinoizi. De asemenea, produsele de îngrijirea pielii cu CoQ10 pot fi aplicate înainte și după expunerea la soare.

Specialiștii spun că CoQ10 poate fi folosit zilnic cu vitamina C, fără să existe efecte secundare neplăcute. Totodată, se poate amesteca cu ingrediente similare, solubile în grăsimi. De exemplu, CoQ10 poate fi descompusă mai repede atunci când este combinată cu retinol sau acid glicolic. 

Coenzima Q10 și sportul: beneficii pentru performanță și recuperare

Principalul rol al coenzimei Q10 în organismul uman este de a genera adenozin trifosfat (ATP), sursa primară de energie celulară. Pe măsură ce activitatea fizică crește, crește și cererea de ATP, ceea ce poate face CoQ10 extrem de importantă pentru sportivii de performanță.

Femeie care face flotări cu greutăți
Sursa foto: Pexels.com

Conform studiilor, cele mai importante beneficii ale CoQ10 asupra performanței la efort sunt:

  • Mai multă putere în timpul exercițiilor de mare intensitate, ceea ce oferă un avantaj competitiv în sportul de performanță
  • O rezistență mai mare la efort susținut
  • Atenuarea leziunilor musculare și sprijinirea recuperării mai rapide  

Surse naturale de Coenzima Q10

Alimentele care conțin CoQ10 includ:

Organe de animale

CoQ10 este concentrată în cea mai mare parte în organele vitale. Aceasta înseamnă că organele animale au cele mai mari cantități de CoQ10 la 100 de grame. De exemplu, o inimă de vită are 11,3 miligrame, iar un ficat de vită are 3,9 miligrame. O inimă de pui are 9,2 miligrame, iar ficatul 11,6 miligrame.

Pește gras

Conservă de pește
Sursa foto: Pexels.com

Peștii grași precum păstrăvul, macroul și sardinele conțin multă CoQ10. De exemplu, macroul furnizează aproximativ 6,75 miligrame la 100 de grame, iar păstrăvul oferă 0,85 miligrame.

Carne

Nu doar organele animalelor furnizează CoQ10, ea este prezentă în toate formele de carne. Carnea de vită oferă aproximativ 3,1 miligrame la 100 de grame, puiul are 1,4 miligrame, iar carnea de porc are 2,4 miligrame.

Soia

Produsele din soia, precum tofu, laptele de soia și iaurtul de soia sunt o sursă valoroasă de proteine pentru persoanele care nu mănâncă carne. De asemenea, soia are multe alte vitamine și minerale, precum și CoQ10. Soia fiartă are 1,2 miligrame la 100 de grame. Tofu are 0,3 miligrame și laptele de soia 0,25 miligrame.

Legume

Bucată de brocoli pe masă
Sursa foto: Pexels.com

Alături de multe vitamine și minerale, o mulțime de legume conțin CoQ10. Printre acestea se remarcă broccoli, cu o cantitate de 0,6 și 0,86 miligrame la 100 de grame.

Nuci și semințe

Alături de proteine, grăsimi sănătoase pentru inimă și alți nutrienți importanți, nucile și semințele oferă și CoQ10. Fisticul are 2 miligrame de CoQ10 per porție de 100 de grame, alunele au 2,6 miligrame, iar semințele de susan 1,7 miligrame.

Suplimente cu Coenzima Q10: ghid de selecție și dozare

Suplimentele alimentare CoQ10 sunt disponibile sub formă de capsule, tablete masticabile, siropuri lichide sau spray-uri orale. O persoană obișnuită, cu o dietă sănătoasă, nu are nevoie de suplimente cu coenzima Q10. Totuși, în anumite cazuri, inclusiv la pacienții cu diverse boli, poate fi necesară suplimentarea aportului de coenzima Q10. Recomandat este, în orice caz, să discuți cu un medic specialist pentru a vedea care sunt dozele potrivite în funcție de nevoile tale.

Suplimente alimentare
Sursa foto: iStock.com

Iată care este, în general, doza zilnică recomandată de Coenzima Q10:

1. Nu se administrează unui copil sub 18 ani nicio formă de supliment de coenzima Q10, decât sub stricta supraveghere a unui medic.

2. Pentru adulții cu vârsta peste 19 ani, doza recomandată de CoQ10 este de 30 până la 200 mg pe zi. Gelurile moi tind să fie mai bine absorbite decât capsulele sau alte preparate. Doze mai mari pot fi recomandate doar pentru anumite condiții medicale.

Bine de știut! Având în vedere faptul că CoQ10 este solubilă în grăsimi, ea ar trebui luată cu o masă care conține grăsimi, astfel încât organismul să o poată absorbi. De asemenea, administrarea CoQ10 noaptea poate ajuta la capacitatea organismului de a-l folosi mai bine.

Semne că ai deficit de Coenzima Q10

Coenzima Q10 este sintetizată în ficat atunci când ficatul este sănătos și există suficiente vitamine B. Ficatul este capabil să sintetizeze CoQ10 cel mai mult între 19-25 de ani. Pe măsura înaintării în vârstă, această capacitate va scădea.

Inhibarea sau reducerea sintezei CoQ10 duce la scăderea producției de energie. Mușchii obosesc mai repede, performanța inimii scade, eficiența celulelor nervoase și producția de anticorpi de către sistemul imunitar se reduc. Acest lucru duce la oboseală și slăbiciune.

De asemenea, deficiența de coenzima Q10 poate duce la scăderea auzului și văzului, disfuncția rinichilor, atrofierea mușchilor și probleme ale inimii.  

Precauții și posibile efecte secundare ale suplimentelor cu Coenzima Q10

În general, suplimentele de CoQ10 se folosesc pentru tratarea unor afecțiuni precum insuficiența cardiacă congestivă și prevenirea migrenelor. Coenzima Q10 este considerată sigură, cu puține efecte secundare. Cu toate acestea, este important să administrezi aceste suplimente doar cu recomandarea medicului.

Posibilele efecte secundare sunt ușoare și pot include:

  • Probleme digestive, precum: dureri abdominale superioare, pierderea poftei de mâncare, greață și vărsături, diaree
  • Dureri de cap și amețeli
  • Insomnie
  • Oboseală
  • Mâncărime sau erupții cutanate
  • Iritabilitate sau agitație

Nu se recomandă utilizarea CoQ10 în timpul sarcinii și alăptării. De asemenea, ar trebui evitată administrarea de CoQ10 dacă iei anticoagulante. CoQ10 ar putea face mai puțin eficiente medicamentele de subțiere a sângelui, cum ar fi warfarina (Jantoven). Acest lucru ar putea crește riscul apariției unui cheag de sânge.

Efectele secundare ale Coenzimei Q10 asupra pielii

În ceea ce privește aplicarea topică a CoQ10, aceasta este, în general, potrivită pentru toate tipurile de piele. Cu toate acestea, dacă ai anumite afecțiuni ale pielii, precum vitiligo, este bine să fii precaută. Studiile au arătat că CoQ10 blochează o enzimă cunoscută sub numele de tirozinază, care este necesară pentru crearea pigmentului. Prin blocarea acesteia, poate duce la agravarea depigmentării la persoanele care suferă de vitiligo.

Așadar, Coenzima Q10 este o substanță vitală pentru organismul uman, principalul său rol fiind de a oferi energie celulelor. CoQ10 se regăsește în fiecare celulă a corpului, dar poate fi luată și din dietă sau suplimente alimentare. CoQ10 are nenumărate beneficii pentru sănătate și frumusețe, îmbunătățind aspectul pielii!    

Citește și:Ce sunt niacinamidele și cum îți ajută tenul?

Surse foto: iStock.com, Pexels.com

Surse articol: Webmd.comByrdie.comClevelandheartlab.comMayoclinic.org

Articolul urmator
Laser CO2: beneficii și recomandări
Laser CO2: beneficii și recomandări

Cum ti s-a parut articolul? Voteaza!

5 (2)
Abonează-te la newsletterul DivaHair!
Va rugam sa completati campurile necesare.