Adevarata Stare de Bine
Nu Skin

Angoasa: ce este și cum scăpăm de ea

Marţi, 24.03.2020

Frica este un sentiment normal pe care toți oamenii îl experimentează într-un fel sau altul. Teama de necunoscut și de ceea ce nu poți controla în viață îți poate induce stare de neliniște și anxietate. Însă, în momentul care te lași copleșit de frică, starea de neliniște se va transforma în angoasă permanentă și-ți va afecta mintea, trupul și întreaga viață. Află cum îți afectează angoasa viața și ce trebuie să faci să scapi de ea.   

Ce înseamnă angoasa?

Angoasa este cunoscută ca o stare afectivă de neliniște continuă, de durere sufletească, depresie și tristețe cauzate de o teamă puternică. O persoană care suferă de angoasă are o teamă nedeslușită de ceva. Are senzația că i se poate întâmpla ceva rău oricând, dar nu are motive concrete pentru a se simți așa. Cu toate acestea, persoana respectivă experimentează o serie de emoții negative care o paralizează din punct de vedere mental și îi cauzează o tristețe copleșitoare fără motiv.

Angoasa existențială sau nevroza de angoasă

Toți avem anumite frici care ne pot cauza o stare de angoasă, de neliniște. De exemplu, faptul că nu îți poți controla viitorul și nu știi exact ce te așteaptă îți poate cauza o anumită angoasă existențială. Însă, în momentul în care grijile preiau controlul asupra întregii tale ființe, când experimentezi o stare emoțională mai intensă decât anxietatea, atunci se poate vorbi despre angoasă.

angoasa-femeie-care-sta-pe-marginea-apei

Angoasa este o formă de nevroză și se manifestă prin amețeli, probleme digestive, oboseală și dureri musculare, dar și o mare presiune în piept care poate duce la o senzație de sufocare. De asemenea, starea aceasta de neliniște este atât de profundă, încât poate aduce cu sine palpitații ale inimii, transpirație și un tremur neîncetat. Aceste simptome pot dura câteva ore, dar dacă persistă, atunci putem vorbi despre nevroza de angoasă. O astfel de stare poate cauza coșmaruri, insomnie, diverse fobii și obsesii.

De ce apare angoasa?

Unii specialiști susțin că anumite persoane sunt mai susceptibile să experimenteze starea de angoasă, iar printre acțiunile care contribuie la apariția acestei stări afective pot fi abuzul emoțional, fizic și sexual, bullyingul, neglijarea sau rușinea. De asemenea, o persoană poate experimenta o stare de angoasă atunci când conștientizează că viața ei nu este așa cum și-a imaginat-o și își dă seama că nu poate face nimic s-o îmbunătățească.

În societatea modernă, starea de angoasă este parcă mai prezentă decât oricând. Presiunea socială, nevoia continuă de a avea succes și de a nu tolera eșecul au dus la o creștere a numărului de persoane care suferă de o stare de neliniște, nemulțumire și insatisfacție sufletească. Acest lucru se întâmplă deoarece în momentul în care ne canalizăm toate eforturile spre un singur țel, respectiv performanța și succesul, putem omite nevoile noastre emoționale.

Suntem învățați că trebuie să fim multitasking, să știm cât mai multe, să fim cei mai buni, cei mai performanți și cei mai eficienți. Dar nu suntem învățați cum să ne gestionăm emoțiile, cum să facem față eșecului și cum să ne mai acordăm nouă înșine o a doua șansă sau pur și simplu o mică pauză. În goana noastră spre succes, uităm de nevoile noastre umane fundamentale, iar acest lucru ne face să ne simțim prinși în angoasă și suferință.

Angoasa nou-născutului și angoasa de abandon la copii

angoasa-bebelus-care-plange

Există mai mulți factori care pot cauza angoasa la bebeluși. De exemplu, separarea imediată de la naștere va fi retrăită de bebeluș de fiecare dată când se va separa fizic de mamă. Bebelușul va experimenta o senzație de frică, de abandon, deoarece el crede că pierde sursa de hrană, iar mai apoi dragostea și protecția mamei.

Mai târziu, când copilul crește, orice despărțire fizică de mamă îi poate cauza angoasa de abandon. Așa se pot explica crizele de plâns când îl lași pentru prima dată la grădiniță sau „pedepsele” pe care ți le aplică de fiecare dată când te întorci la el, acele crize de furie și respingere. Cu răbdare, cu multă iubire din partea mamei și a tatălui, aceste sentimente de abandon ale copilului pot fi înlăturate, însă ele se pot reactiva de fiecare dată când el nu se simte în siguranță. De exemplu, atunci când tu ești preocupată de grijile cotidiene, când nu-i acorzi suficientă atenție, angoasa de abandon se poate reîntoarce, deoarece copilul nu se simte protejat și echilibrat din punct de vedere psihic - cu cât este mai neglijat în copilărie, cu atât va fi mai puțin capabil la maturitate să aibă grijă de sine și de ceilalți și va avea diverse anxietăți și fobii.  

Legătura între boala minții și a trupului

Se spune că boala este un semnal pe care ți-l dă corpul că ceva nu funcționează din punct de vedere sufletesc. Boala este o modalitate prin care sufletul tău strigă după ajutor, iar boala încetează imediat după ce tu ai înțeles mesajul și ți-ai schimbat atitudinea și mentalitatea. Gândurile, dorințele și obiceiurile tale se manifestă fizic prin starea ta de sănătate. Prin urmare, dacă gândurile tale sunt tot timpul negative, îți faci griji din orice, îți este frică, îi judeci tot timpul pe alții, te porți urât cu ceilalți, toate acestea îți atacă corpul la nivel celular și îți aduc într-un final boala fizică.

În acest context, se spune că depresia, grijile, stările de anxietate și diversele obsesii sunt în strânsă legătură cu durerile de splină.

Citește mai multe despre Harta emoțională a durerii: bolile de care suferi sunt cauzate de emoții

Cum poți scăpa de angoasă?

angoasa-femeie-in-depresie

Tratamentul angoasei este, în primul rând, de ordin psihologic. Deoarece angoasa este strâns legată de incertitudini și de imposibilitatea de a controla ceea ce ți se întâmplă, persoana care suferă de angoasă trebuie să învețe cum să gestioneze imprevizibilul și să accepte că nu poate controla decât ceea ce face și gândește. Ea trebuie să învețe să accepte suișurile și coborâșurile vieții, iar acest lucru poate fi realizat prin ședințe de terapie cognitivă comportamentală. Aceasta poate ajuta la reducerea și gestionarea anxietății, a gândurilor și emoțiilor negative, dar și la schimbarea atitudinii asupra vieții.

De asemenea, tehnicile de relaxare, exercițiul fizic, practicarea tehnicilor de mindfulness, toate acestea sunt capabile să ajute la reducerea anxietății și a gândurilor negative. Dacă suferi de stări de anxietate pronunțate, încearcă să-ți canalizezi toată energia către activități care-ți fac plăcere. Încearcă să pictezi, să scrii sau să faci orice activitate care să-ți distragă atenția de la temerile tale. Nu te lăsa copleșită de frici! Pentru fiecare problemă există o soluție!  

Surse foto: Unsplash

Cum ti s-a parut articolul? Voteaza!

0 (0)
Abonează-te la newsletterul DivaHair!
Va rugam sa completati campurile necesare.

    Ti-a placut articolul? Urmareste DivaHair pe Facebook sau pe mail!

    Cauta un furnizor in zona ta

    Ai nevoie de un SFAT?

    Adauga o intrebare la care vrei sa primesti raspuns. Comunitatea DivaHair te ajuta.

    întreabă

    LIKE si intra in universul divelor!