Citeste Persepolis, povestea unei femei iraniene

Marina Anton

Romanele grafice sunt o noutate in Romania, dar iata ca au aparut, iar Persepolis, desi nu prezinta supereroi sau mari raufacatori, este povestea unei femei puternice. Aceasta incepe cu copilaria in Iran si continuand cu studiile la Viena, intoarcerea in Iran, in timpul unei crize de identitate.Persepolis este un roman pe care merita sa-l citesti si nu numai, pentru ca il vei trai la maximum, cu siguranta! Iti recomandam sa incerci acest roman grafic, chiar daca este un format pe care nu l-ai incercat pana acum. Nu vei regreta.

Imagine din filmul Persepolis, adaptare dupa romanul lui Marjane Satrapi

O fetita devine femeie

Povestea cartii este destul de simpla. Vei face cunostinta cu minunata Marjane, alintata de parinti Marji, o fetita care a avut norocul sa creasca in Iran, intr-o familie foarte deschisa la minte, departe de fundamentalistii din jur. Pe Marji nu ai cum sa n-o indragesti: este foarte apropiata de bunica ei, extrem de curioasa si dornica de a invata cat mai multe. Isi doreste sa fie profet sau revolutionar, precum Che Guevara. Partea cu copilaria fetitei, care incearca sa inteleaga realitatea revolutiei care a izbucnit, violenta si moartea din jur, este prezentata extrem de simplu, dar te va emotiona cu siguranta. De altfel, si grafica este cat se poate de simpla: desene conturate in alb-negru, din cateva linii si texte scurte, de o propozitie sau doua, pentru fiecare desen.

Atunci cand Iranul devine un loc periculos si femeile sunt obligate sa poarte baticuri si intampina o lista intreaga de restrictii, Marji e trimisa de parintii ei in Viena, la liceu, unde are probleme din cauza prejudecatilor legate de persoanele din Orientul Mijlociu. Marji reuseste cu greu si abia dupa cativa ani sa se integreze cat de cat. Trece prin primele povesti de dragoste si primele dezamagiri, cauzate de aceleasi diferente culturale si de aceleasi prejudecati. Desi nu te-ai nascut in Iran, vei recunoaste momente prin care sigur ai trecut si tu: mutatul de acasa pentru facultate, primul sarut, primii fiori ai iubirii sau chiar prima tigara fumata pe ascuns.

Pe la 20 si ceva de ani, Marji se intoarce acasa pentru a se regasi si pentru a se decide ce va face in continuare cu viata ei.

Oricat de simplu de citit ar fi, romanul grafic trateaza mai multe teme: maturizarea, istoria zbuciumata a Iranului si ce inseamna sa fii "acasa".

Este autobiografic, dar universal si iti va starni sentimente extrem de diferite la lectura/vizionare. Exista momente amuzante in care ti se vor umezi ochii si intamplari tragice la care-ti va veni sa razi. Si aceste sentimente amestecate vin de la vocea naratoarei.

Romanul grafic a aparut in Romania la Editura Art si il poti cumpara cu 32 de lei pe site-ul editurii.

Despre Marjane Satrapi

Scriitoarea si graficiana Marjane Satrapi (42 de ani) a avut parte de aceeasi poveste din Persepolis, o autobiografie extrem de inventiva. La fel ca si personajul ei, s-a nascut in Iran si a studiat la liceul francez din Viena. Apoi a mers la o facultate de grafica in Franta si a realizat, alaturi de un prieten, filmul de animatie care poarta acelasi nume ca si cartea, Persepolis, care s-a bucurat de un mare succes: a fost premiat la Festivalul de Film de la Cannes si a fost nominalizat la Oscar la categoria "cel mai bun film de animatie".

Totul despre sex in Iran

Editura Art a mai tradus un roman grafic de-al lui Marjane Satrapi numit „Broderii", care a fost comparat cu „Totul despre sex". In el, femeile din familia Satrapi discuta despre sex si despre tehnici de infrumusetare, aproape la fel ca si Carrie, Miranda, Charlotte si Samantha, dar in stil iranian. Poti citi si acest roman grafic, dar iti recomandam sa citesti intai Persepolis, pentru a cunoaste mai profund personajul.

Ce parere ai despre romanele grafice? Ai reticente legate de acest format?

Articolul urmator
Un bărbat a recunoscut că este gay la vârsta de 55 de ani și după două căsnicii cu femei. „A fost foarte ușor să le spun copiilor"
Povestea carui serial te caracterizeaza?
Incepe quiz

Cum ti s-a parut articolul? Voteaza!

4.4 (23)
Abonează-te la newsletterul DivaHair!
Va rugam sa completati campurile necesare.
    Georgy (anonim)
    19 martie 2011 17:05

Buna, eu am vazut filmul de animatie Persepolis si chiar mi-a placut, am aflat lucruri interesante despre viata din Iran, am ras vazand peripetiile lui Marji. In curand voi cumpara si cartea ca sa fac o comparatie intre ea si film... scrierea acestui articolo a fost idee super.

mary (anonim)
    18 martie 2011 12:12

Persepolis e 50 de lei si Broderii-33 lei.

mada_luna (anonim)
    18 martie 2011 11:11

bestial articolul, abia astept sa citesc si sa vad cartea. ma bucur enorm sa vad astefel de sinergii intre stiinte. stiu ca nu este acesta cuvantul potrivit, am un lapsus. am terminat facultatea de arte, asa ca pe mine nu poate decat sa ma bucure astfel de lucruri. super!!!