Tot ce trebuie sa stii despre dieta mediteraneana

Luni, 13.01.2014
de Alexa Galgau
Dieta mediteraneana este considerata a fi una dintre cele mai sanatoase din Europa si se bazeaza pe alimente precum legume, tarate integrale, peste si ulei de masline. Afla tot ce trebuie sa stii despre dieta mediteraneana pentru a te putea bucura de toate beneficiile pe care aceasta le aduce organismului si siluetei.

Beneficiile unei diete mediteranene

Cercetarile recente arata ca respectarea unei diete mediteranene reduce riscul aparitiei bolilor vasculare. In plus, o analiza pe 1.5 milioane de adulti a aratat ca adoptarea acestui regim alimentar scade riscul decesului din cauza bolilor de inima sau a cancerului si reduce riscul de aparitie a unor boli precum Alzheimer sau Parkinson.

Dieta vestica cuprinde grasimi si conservanti si prea putine fructe si legume. Sarea este un condiment folosit in cantitati mult prea mari si a fost legat de tensiunea arteriala marita. Exista, din fericire, si o alternativa mediteraneana mult mai sanantoasa, care face ca mancarea sa fie aromata: folosirea ierburilor. Trecerea la o dieta mediteraneana este o alegere potrivita pentru persoanele care doresc sa duca un stil de viata sanatos si sa obtina o silueta de invidiat.

Principiile generale ale dietei mediteranene

Daca te-ai hotarat sa incerci dieta mediteraneana, trebuie sa iei in considerare faptul ca aceasta nu este o solutie rapida pentru a da jos kilogramele si de a-ti imbunatati sanatatea in cateva zile. Dimpotriva, adoptarea unui astfel de regim alimentar este o decizie pe termen lung, ale carei efecte se observa in timp.

Iata cele 10 "porunci" pe care trebuie sa le respecti atunci cand incepi o dieta mediteraneana:

1. Foloseste ulei de masline ca sursa principala de grasime in preparate (aproximativ 60 ml pe zi).

2. Mananca legume la fiecare masa (include 100 g verdeata, 100 g rosii si alte 200 grame de legume variate zilnic).

3. Include cel putin doua mese alcatuite din leguminoase (250 g) in fiecare saptamana.

4. Mananca cel putin doua portii de peste (150g - 200g) pe saptamana si include pestele care contine grasimi sanatoase, precum somon, macrou sau sardine. Tonul de la conserva nu contine atatea grasimi nesaturate, dar tot este o optiune buna pentru variatie.

5. Mananca portii mai mici din alte tipuri de carne (vita, miel, porc sau pui) si nu mai des de doua ori pe saptamana.

6. Consuma fructe proaspete si uscate in fiecare zi si oleaginoase pe post de gustari sau desert.

7. Consuma iaurt in fiecare zi (cam 200g) si cascaval, dar cu masura (nu mai mult de 30-40g pe zi).

8. Include in dieta ta paine si tarate integrale (3-4 felii de paine pe zi).

9. Consuma vin rosu, dar cu masura (cam 100 ml pe zi), intotdeauna in timpul meselor. Ai grija sa ai cateva zile in care sa nu bei deloc alcool.

10. Mananca dulciuri si bea bauturi dulci doar la ocazii speciale.

Dupa cum vezi, dieta mediteraneana nu are o schema complicata pe care trebuie sa o urmezi, ci este destul de permisiva. Regula de aur este simpla: consuma alimentele specifice in variatie mare, dar si cu moderatie.

Principalele alimente din dieta mediteraneana

Sursa foto: www.huahintoday.com

Fructe si legume

La baza dietei mediteranene se afla legumele si fructele cu un continut ridicat de fibre, antioxidanti si vitamine. Acestea reduc riscul de a dezvolta boli cardiace si vasculare, cancer si afectiuni ale sistemului digestiv.

Iata care sunt legumele pe care trebuie sa le incluzi in dieta mediteraneana: ceapa, varza, castraveti, morcovi, spanac, broccoli, salata verde, conopida, ardei, usturoi etc.

Printre fructele care nu trebuie sa lipseasca din dieta mediteraneana se numara: portocale, struguri, mere, banane, pere, pepene, cirese, smochine, masline si rosii. In plus, incearca sa adaugi si fructe uscate in meniu, in special pentru gustari.

Tarate integrale

Pentru o combinatie echilibrata de proteine, carbohidrati, fibre, vitamine, minerale si agenti antiinflamatori, trebuie sa incluzi in dieta mediteraneana si tarate integrale. Acestea ajuta in mod special digestia si scad nivelul grasimilor "rele" din organism.

Iata alimentele care nu trebuie sa lipseasca din regimul mediteranena: grau, orz, ovaz, porumb, orez brun, muesli, paste integrale, paine integrala, spaghete, couscous, biscuiti digestivi.

Leguminoasele

Leguminoasele sunt o sursa importanta de proteine, fibre si vitaminele B si C, motiv pentru care reduc considerabil riscul aparitiei bolilor vasculare si cardiace.

Leguminoasele sunt reprezentate de mazare, fasole, naut, linte si, pe langa mancarurile delicioase care se pot face cu ajutorul lor, ele pot fi si baza pentru supe si pentru diferite tipuri de garnituri (de exemplu, humus).

Peste alb, gras sau fructe de mare

Unul dintre cele mai bogate alimente din punct de vedere nutritional este pestele, plin de proteine, minerale, vitamine, grasimi nesaturate, calciu si fosfor.

Incearca sa incluzi in dieta ta somon, cod, ton, fructe de mare, crab, rac, eglefin, sardine, ansoa, macrou, herring si ulei de ficat de peste.

Dieta mediteraneana este recunoscuta pentru beneficiile pe care le aduce sanatatii. Produsele care nu trebuie sa lipseasca din acest regim nu numai ca sunt foarte variate, dar pot fi transformate in adevarate delicii culinare.

Cum ti s-a parut articolul? Voteaza!

3.5 (3)

Ti-a placut articolul? Urmareste DivaHair pe Facebook sau pe mail!

Cauta un furnizor in zona ta

Ai nevoide de un SFAT?

Adauga o intrebare la care vrei sa primesti raspuns. Comunitatea DivaHair te ajuta.

întreabă

LIKE si intra in universul divelor!