Adevarata Stare de Bine
Eat Positive
Nu Skin

Cum îți dai seama dacă suferi de oboseală cronică

Marţi, 29.08.2017
de Diana Coteanu

Sindromul de oboseală cronică (SOC), numit și encefalomielită mialgică, este o afecțiune ce se manifestă prin stare de oboseală constantă, ce te împiedică să îți desfășori activitățile zilnice. Există și alte simptome, însă oboseala este cel principal, iar unii oameni pot suferi de oboseală severă ani de-a rândul.

Sindromul de oboseală cronică nu a fost îndelung studiat, iar majoritatea experților susțin că este o boală cu propriul set de simptome, pe când alții sunt convinși că nu este o afecțiune în sine, ci doar un simptom. Nu există teste medicale pentru acest sindrom. Din acest motiv, multe persoane au probleme în acceptarea acestei boli sau în a-și convinge rudele sau prietenii că într-adevăr au o suferință. Consultarea unui medic este crucială, iar oboseala ta este reală. Nu este doar „în capul tău”. Este reacția organismului tău la un amestec de factori.

Dacă te simți obosită mereu și nici nu începe ziua bine că deja te gândești la clipa când te vei întoarce din nou în pat, este posibil să suferi de oboseală cronică. Incapacitatea de concentrare, o alimentație incorectă, dar și dereglările hormonale pot fi cauze ale acestei afecțiuni. Stresul cauzat de divers e probleme sau munca în exces pot cauza lipsa de energie și vitalitate.

Cauzele oboselii cronice

Unele studii au arătat faptul că unul dintre factorii apariției oboselii cronice este chiar starea ta de spirit. Dacă te înconjori de gânduri și emoții negative, acestea nu fac altceva decât să îți influențeze mintea și organismul astfel încât să îți pierzi pofta de viața. Unii oameni pot dezvolta acest sindrom după o infecție virală, precum gripa, însă nu există dovezi clare în acest sens. Unele teorii medicale vizează sistemul imunitar scăzut și dezechilibre în cazul sistemului endocrin. 

O soluție în combaterea depresiei o reprezintă sportul. Mai exact, 20-30 de minute de aerobic în fiecare dimineață pot face minuni pentru a-ți recăpăta optimismul și încrederea în tine. 

De asemenenea, yoga, joggingul sau plimbările lungi în aer liber îți pot stimula producția de serotonină (unul dintre hormonii fericirii). Dacă mișcarea nu dă rezultate, este bine să consulți un medic specialist pentru a stabili împreună ce tratament este cel mai potrivit pentru tine. În cazul în care starea de depresie persistă, apelează la psihoterapeut și stabilește un program fix pentru ședințe.

Lipsă de minerale și vitamine în organism

Nutriționiștii susțin că nivelurile scăzute de vitamina B12 și D sunt responsabile pentru lipsa de energie, stările de oboseală și anxietate, dar și durerile musculare. Mulți oameni nu se expun suficient la soare și din această cauză au deficiență de vitamina D. Această vitamină nu poate fi absorbită în cantități mari doar prin alimentație.

Dacă începi să observi că te simți din ce în ce mai obosită fără un motiv anume, este necesară administrarea de suplimente naturale cu vitamina D, deoarece lipsa acesteia poate duce la incapacitatea de a asimila fierul din produsele alimentare și favorizează astfel apariția anemiei. Consultă medicul pentru a efectua un set de analize care vor stabili dacă suferi sau nu de o carență de vitamine.

Stresul pe termen lung poate duce la un dezechilibru hormonal major și ireversibil din partea glandelor suprarenale. Acestea țin sub control secreția de cortizol, iar când nu mai funcționează normal, apar simptomele de oboseală cronică sau sindromul de epuizare a glandelor suprarenale. Poți încerca să practici meditația, pentru a redobândi echilibrul în viața ta și să iei suplimente de vitamina B5 și vitamina C, combinate cu exerciții fizice ușoare, precum aerobicul sau yoga.

Unele persoane care suferă acest sindrom dezvoltă hipotensiune ortostatică. Acesta este o afecțiune în care frecvența cardiacă este în creștere, iar tensiunea arterială scade la trecerea din poziția orizontală la verticală. De asemenea, pacienții acuză amețeli sau senzație de leșin și, în cazuri mai rare, apare și depresia

Care sunt simptomele oboselii cronice

Oboseala cronică se manifestă astfel: 

- te simți epuizată în cea mai mare parte a zilei;
- ai probleme cu somnul sau te trezești mereu obosită;
- ai dureri de cap, musculare și articulare, dureri în gât sau în zona axilelor;
- simptomele pot apărea din senin, după o activitate pe care o duceai la bun sfârșit înainte, dar acum ți se pare epuizantă.

Din păcate, medicii nu au la dispoziție teste pentru a depista existența SOC. Ei pot diagnostica oboseala cronică prin excluderea altor posibile cauze și prin utilizarea unui set de norme. Există multe probleme de sănătate care pot provoca starea acută de oboseală.

Vezi și: Cum să te ferești de oboseală

Cum este depistat sindromul de oboseală cronică

- oboseala și celelalte simptome durează de cel puțin 6 luni în cazul adulților și 3 luni la copii;
- simptomele nu indică prezența altei afecțiuni;
- oboseală fizică sau mentală extremă;
- stări de rău după ce ai efectuat exerciții fizice;
- insomnii;
- dureri musculare;
- probleme de concentrare, stări de confuzie, pierderi scurte de memorie;
- sensibilitate la lumină, la zgomot sau emoții puternice;
- senzație de dezorientare;
- incapacitatea de a-ți coordona mușchii;
- simptome asemănătoarea gripei recurente, precum dureri în gât, ganglioni limfatici măriți în volum, sensibilitate la miros;
- temperatura scăzută a corpului, mâini și picioare reci;
- aritmie, amețeli, dificultăți la respirație.

Tratamentul oboselii cronice

Din păcate, nu există un tratament standard pentru oboseala cronică. O relație bună cu medicul tău este foarte importantă, deoarece trebuie să lucrați împreună pentru a găsi o combinație de medicamente și schimbări de comportament care te vor ajuta să îți îmbunătățești starea de sănătate. Este posibil să nu vezi ameliorări imediat, însă este bine să perseverezi.

Top 8 tratamente naturiste pentru oboseală

Desigur, tratamentul de acasă este important, deoarece este posibil să trebuiască să îți schimbi programul zilnic, să te odihnești mai mult și să faci mai multă mișcare. Chiar și în momentele în care te simți energizată, nu exagera. Dozează-ți energia și odihnește-te foarte des. Încearcă să nu te lași prinsă într-un cerc vicios al frustrării, furiei sau depresiei și învață să faci față simptomelor și să ceri ajutorul atunci când simți nevoia.

Regimul alimentar este de asemenea important. Încearcă să reduci consumul de cafea pentru a evita deshidratarea, mai ales pe caniculă și să bei minim 8 pahare cu apă pe zi. Urmează o dietă bogată în fibre pentru a ajuta la absorbția lichidelor în țesuturi.

Surse foto: IStock

Cum ti s-a parut articolul? Voteaza!

0 (0)
Abonează-te la newsletterul DivaHair!
Va rugam sa completati campurile necesare.

    Ti-a placut articolul? Urmareste DivaHair pe Facebook sau pe mail!

    Cauta un furnizor in zona ta

    Ai nevoide de un SFAT?

    Adauga o intrebare la care vrei sa primesti raspuns. Comunitatea DivaHair te ajuta.

    întreabă

    LIKE si intra in universul divelor!