Adevarata Stare de Bine
Eat Positive
Nu Skin

6 semne că ai un dezechilibru electrolitic

Marţi, 24.07.2018
de Sorina Corneanu

Sodiul, potasiul, magneziul, calciul - toate aceste minerale alimentează, hidratează și încarcă electric celulele corpului. Tocmai de aceea, mineralele mai sunt numite și electroliți. În cazul unui dezechilibru electrolitic, cauzat în special de deshidratare și de alimentația deficitară în minerale esențiale, corpul începe să dea anumite semnale, de la sete permanentă și dureri de cap până la ritm cardiac rapid și convulsii.

Află mai jos care sunt simptomele unui dezechilibru electrolitic, care sunt valorile normale ale electroliților din organism și ce alimente sunt recomandate pentru a evita o astfel de situație!

calciu

Cele mai frecvente simptome ale dezechilibrului electolitic

Deshidratarea

Exerciţiile fizice excesive, suprasolicitarea, febra, vărsăturile şi diareea sunt factori care pot favoriza instalarea deshidratării și apariția dezechlibrului electrolitic. „Sodiul este cel mai important electrolit din organism. Acesta este responsabil pentru menţinerea echilibrului electrolitic”, explică Naveet Bal, asistent universitar la Colegiul Medical din Wisconsin.

Vărsăturile

Apa este vitală, fără îndoială, însă consumul excesiv poate provoca probleme. Suprahidratarea apare atunci când nivelul de sodiu din sânge scade considerabil. Sodiul controlează cantitatea de apă care este în interiorul și în jurul celulelor organismului, dar când bei prea multă apă şi devii suprahidratată, sodiul se diluează și celulele încep să se umfle. Simptomele suprahidratării variază de la cele ușoare, cum ar fi greaţa, până la cele care pun viața în pericol: vărsături, dureri puternice de cap, confuzie, oboseală, agitație, ameţeală, slăbiciune musculară, convulsii și comă.

Oboseala

femeie obosita

Unul dintre cele mai frecvente simptome ale dezechilibrului electrolitic este oboseala, iar scăderea nivelului de magneziu este cauza principală. Deficitul de magneziu este cauzat de alimentaţia necorespunzătoare, consumul excesiv de alcool, administrarea pe termen lung a diureticelor sau a pastilelor antidepresive. Poţi crește nivelul de magneziu din organism consumând alimente precum: nucile, seminţele, cerealele integrale, fructele de mare, carnea slabă de pui.

Ritm cardiac fluctuant

Potasiul facilitează impulsurile electrice de care organismul are nevoie pentru a susţine contracţiile musculare şi funcţionarea normală a creierului şi a nervilor. Totodată, potasiul colaborează îndeaproape cu sodiul pentru a menține contracțiile musculare normale și funcția inimii, devenind astfel un mineral esenţial pentru controlul ritmului cardiac. Nivelul scăzut de potasiu apare atunci când intervine deshidratarea, iar hipopotasemia severă poate provoca slăbiciune musculară, spasme musculare, furnicături, amorțeală, palpitații, ritm cardiac lent și, în cazuri grave, infarct.

Furnicături

Calciul este un electrolit esențial în formarea oaselor, contracția musculară şi coagularea sângelui, precum şi în menținerea ritmului cardiac normal. Prea mult calciu poate semnala o tulburare a glandei paratiroide şi poate provoca sete constantă, pietre la rinichi, durere osoasă, slăbiciune musculară, confuzie, dureri abdominale, depresie, oboseală și constipație. În schimb, deficitul de calciu se manifestă prin furnicături la nivelul picioarelor, degetelor, limbii şi buzelor, convulsii şi aritmie cardiacă.

Mâncărimi severe ale pielii

Nivelurile de fosfor din sânge sunt esențiale pentru construirea moleculei de energie numită ATP, responsabilă cu stocarea și transportul energiei chimice în celule. Excesul de fosfor poate cauza boli grave ale rinichilor. Totodată, un nivel crescut de fosfor poate cauza mâncărimi severe ale pielii și calcificarea vaselor de sânge, ceea ce ar putea afecta sistemul circulator și ar putea provoca pietre la rinichi.

Vezi ce boli se manifestă prin mâncărimi ale pielii!

Diagnosticul dezechilibrului electrolitic

Pentru a diagnostica dezechilibrul electrolitic, medicul poate solicita teste de urină sau de sânge specifice pentru a determina nivelul de electroliți. Totodată, în unele cazuri sunt necesare un test EKG, ultrasunete sau raze X ale rinichilor pentru a căuta dezechilibre electrolitice severe care pot pune în pericol inima şi pot conduce la complicații cardiace. Nivelurile sunt măsurate per litru de sânge, iar un dezechilibru electrolitic este diagnosticat atunci când analizele arată o valoare mai mare sau mai mică decât valorile normale.

Valorile normale ale electroliţilor din organism:

  • Calciu: 5-5,5 mEq/L
  • Potasiu: 5-5,3 mEq/
  • Magneziu: 1,5-2,5 mEq/L
  • Sodiu: 136-145 mEq/L

Ce să mănânci pentru a evita dezechilibrul electrolitic 

Pentru a preveni dezechilibrul electrolitic, optează pentru alimente proaspete, în special legume și fructe bogate în potasiu și magneziu. Unele dintre cele mai bune alimente pentru prevenirea dezechilibrului electrolitic includ: salata, broccoli, varza, spanacul, ciupercile, mazărea, fasolea, cartofii dulci, bananele și avocado.

Mănâncă sănătos, fă mişcare, hidratează-te corect, evită excesele şi nu neglija analizele de rutină!

Surse foto: iStock

Cum ti s-a parut articolul? Voteaza!

3 (1)
Abonează-te la newsletterul DivaHair!
Va rugam sa completati campurile necesare.

    Ti-a placut articolul? Urmareste DivaHair pe Facebook sau pe mail!

    Cauta un furnizor in zona ta

    Ai nevoide de un SFAT?

    Adauga o intrebare la care vrei sa primesti raspuns. Comunitatea DivaHair te ajuta.

    întreabă

    LIKE si intra in universul divelor!