Adevarata Stare de Bine
Eat Positive
Nu Skin

Ce efect are lipsa de vitamina D asupra creierului

Marţi, 13.12.2016
de Alexa Galgau

Deficiența de vitamina D nu este o problemă des întâlnită, deoarece corpul produce această vitamină atunci când suntem expuși la razele soarelui. Sau, cel puțin, nu ar trebui să fie o problemă frecventă, însă în zilele noastre, având în vedere că lucrăm în birouri adesea până seara, expunerea la soare este insuficientă. Astfel, nu este de mirare că tot mai mulți oameni au început să aibă un nivel inadecvat de vitamina D în corp, ceea ce poate provoca probleme mari în timp.

Se pare că lipsa de vitamina D are un efect puternic și asupra creierului, putând să provoace nu doar o stare fizică proastă, ci și o stare mentală precară. Află de ce!

Lipsa de vitamina D: cum ne afectează creierul

Vitamina D trebuie asimilată prin alimentație și prin expunere la soare, însă există destul de multe cazuri de persoane care ajung să aibă deficiențe. Acestea pot rezulta într-o slăbire a oaselor și pot duce chiar la deformarea lor dacă problema nu este rezolvată, pentru că vitamina D este direct responsabilă pentru asimilarea calciului în corp. Prin urmare, când nivelul de vitamina D este scăzut, calciul scade și el, provocând tot felul de probleme de sănătate.

Vitamina D este solubilă în grăsime, iar persoanele supraponderale sau obeze au nevoie de o cantitate mai mare decât cele slabe. 

O mare parte dintre oamenii care merg la medic cu dureri osoase și cu o senzație de oboseală, simptome specifice ale deficienței de vitamina D, ajung să fie diagnosticați cu fibromialgie. De aceea, dacă persoana în cauză are circumstanțele care ar putea să ducă la o deficiență de vitamina D (de exemplu, nu iese din casă decât foarte rar, din diverse motive, sau are alergie la soare și nu poate să se expună la razele acestuia), este foarte important să se facă un test pentru a măsura nivelul vitaminei D, mai ales dacă nivelul de calciu a ieșit scăzut la analize.

La început, se credea că vitamina D afectează doar nivelul de calciu din corp, având așadar un efect major doar asupra oaselor. Însă cercetările recente au făcut legătura între lipsa de vitamina D și obezitate, diabet, boli cardiovasculare, boli autoimune, osteoporoză și cancer.

Mai mult decât atât, se pare că lipsa de vitamina D are un efect puternic și asupra creierului, deoarece s-a găsit o legătură strânsă între nivelul scăzut al acesteia și depresie. Cercetătorii canadieni au comparat rezultatele a 14 studii, realizate pe 31.424 de persoane în total, și au dezvăluit o conexiune între nivelul de vitamina D și depresie: cu cât este mai scăzută această substanță în corp, cu atât crește riscul de a face această boală care afectează nenumărați oameni. 

Mai există multe studii legate de depresia sezonieră, o problemă cu care se confruntă în special popoarele nordice. Această formă de depresie apare doar în anotimpul rece, iar de multă vreme a existat bănuiala că ceea ce declanșează problema este expunerea limitată la lumina soarelui. Acum, oamenii de știință încearcă să stabilească exact care sunt factorii ce duc la declanșarea acestui tip de depresie, iar toate cercetările având ca temă efectele soarelui și ale vitaminei D asupra psihicului îi vor ajuta să ajungă la o concluzie.

Un alt test a fost realizat pe trei femei care sufereau de depresie profundă, cu vârste cuprinse între 42 și 66 de ani, toate cu deficiență de vitamina D. Vreme de 12 săptămâni, ele au luat suplimente cu vitamina D. În urma tratamentului, toate trei au declarat că se simt mult mai bine din punct de vedere mental.

O posibilă explicație este faptul că serotonina, hormonul fericirii, crește când suntem expuși la soare și scade când nu avem suficientă expunere la acesta. Cu alte cuvinte, omul nu este o ființă făcută să stea numai înăuntru.

Iată câteva lucruri pe care să le ții minte dacă vrei să previi lipsa de vitamina D:

  • razele soarelui nu își păstrează proprietățile atunci când trec prin geam, deci este nevoie să ieși afară pentru a asimila vitamina D;
  • dacă ai pielea închisă la culoare, ai nevoie de 25 de ori mai multă expunere pentru a produce vitamina D;
  • suplimentele alimentare trebuie luate doar dacă sunt recomandate de medic;
  • crema pentru protecție solară împiedică organismul să producă vitamina D, așa că expunerea trebuie să fie făcută fără a te da cu o astfel de cremă. Expune-te la soarele de dimineață sau la cel de după ora 16:00, timp de 20 de minute, pentru a te asigura că îți refaci „stocul” de vitamina D.

Lipsa de vitamina D este o problemă cu care tot mai mulți oameni se confruntă, dar care poate fi cu ușurință remediată!

Ultra Vitamina D tablete - 30,52 Lei

Suplimentele cu vitamina D pot compensa aceste carențe.

Vitamina D3, de la vavianpharma.ro, conține doza optimă pentru sănătate: 1000 UI de vitamina D3 per tabletă. 

 

Descoperă și top 10 alimente care conțin vitamina D!

Cum ti s-a parut articolul? Voteaza!

5 (2)
Abonează-te la newsletterul DivaHair!
Va rugam sa completati campurile necesare.

    Ti-a placut articolul? Urmareste DivaHair pe Facebook sau pe mail!

    Cauta un furnizor in zona ta

    Ai nevoide de un SFAT?

    Adauga o intrebare la care vrei sa primesti raspuns. Comunitatea DivaHair te ajuta.

    întreabă

    LIKE si intra in universul divelor!