Adevarata Stare de Bine
Nu Skin

Cum să dormi bine în funcţie de personalitate

Joi, 27.07.2017
de Ionelia Olteanu

Atunci când vine vorba despre sănătate şi productivitate, nu vorbim doar despre alimentaţia corectă și exerciţiile fizice, ci şi despre momentul potrivit pentru acestea.

Cronobiologia reprezintă studierea ceasului intern al corpului, cât de diferit este acesta de la om la om şi cum să construieşti un program zilnic potrivit ritmului tău biologic. Fiecare persoană este diferită, de aceea trebuie să adopte anumite obiceiuri care să contribuie la starea de bine.

femeie care doarme

Psihologii au descoperit patru cronotipuri care poartă numele unor mamifere: delfini, lei, urşi, lupi. Aproximativ jumătate din populaţia globului are cronotipul urşilor, iar restul sunt împărţiţi între delfini, lei şi lupi.

Află ce personalitate deţii în funcţie de aceste cronotipuri şi începe să faci schimbări pentru a te simţi bine în fiecare zi!

Delfinul

Cei care fac parte din cronotipul delfinului au parte de un somn destul de tulburat. Sunt diagnosticaţi des cu insomnie, iar dimineaţa se trezesc obosiţi şi rămân aşa până seara târziu. Îşi recapătă energia la miezul nopţii şi nu sunt foarte productivi pe parcursul zilei.

La fel ca delfinii adevăraţi care dorm doar pe jumătate pentru a se apăra de prădători, persoanele care fac parte din această categorie au aceeaşi configuraţie în ceea ce priveşte somnul. Le este foarte greu să se trezească dimineaţa, ceea ce le dezvoltă şi o stare de anxietate. Timpul pe care îl petrec noaptea fără somn e un prilej pentru a se gândi la greşelile pe care le-au făcut sau la lucrurile pe care le-au spus. În ceea ce priveşte modul de lucru, delfinii preferă mai degrabă singurătatea, în loc să facă parte dintr-o echipă.

Iată ce program le este recomandat, ca să reuşească să doarmă bine:

- 6:00 - trezire şi exerciţii fizice;

- 7:30 - servirea micului dejun;

- 9:30 - ora potrivită pentru o cafea;

- 10:00-12:00 - brainstorming şi dezvoltarea unor idei creative;

- 12:00 - servirea prânzului;

- 13:00-16:00 - dacă ai momente în care te simţi obosit în acest interval orar, este recomandat să faci o scurtă plimbare în care să nu te mai gândeşti la nimic;

- 16:00-18.00 - lucrează la sarcinile pe care le ai şi ocupă-te de e-mailuri;

- 18:00 - meditează sau fă yoga;

- 18:30-20:00 - ia cina.

Leul

În natură, leii se trezesc înainte de răsăritul soarelui ca să vâneze. Varianta umană este asemănătoare. Se trezeşte înainte de zori, are energie şi, după un mic dejun consistent, este gata să atingă scopurile pe care le-a stabilit pentru acea zi. Energia debordantă caracterizează cronotipul leului şi îl ajută să facă faţă cu brio oricăror provocări, prin stabilirea unor obiective clare şi a unor planuri strategice de succes. Cei mai mulţi directori executivi şi antreprenori sunt lei.

Pentru leu, programul unei zile obişnuite ar trebui să arate cam aşa, dacă vor ca seara să aibă parte de un somn odihnitor:

- 5:30 - trezirea şi micul dejun;

- 6:00-7:00 - meditaţie;

- 9:00-10:00 - în acest interval se recomandă servirea cafelei;

- 10:00-12:00 - organizează întâlniri;

- 12:00 - serveşte prânzul;

- 13:00-17:00 - brainstorming;

- 17:00-18:00 - exerciţii fizice;

- 18:00-19:00 - servirea cinei;

- 22:00 - deconectează-te de la orice;

- 22:30 - mergi la somn.

femeie in pat

Ursul

Urşii sunt diurni atunci când nu sunt în perioada de hibernare: activi în timpul zilei şi liniştiţi noaptea. Variantele umane preferă să doarmă cel puţin opt ore pe noapte, dacă nu mai mult. Le ia foarte mult timp să se simtă complet revigoraţi dimineaţa, timp în care li se face şi foame. De fapt, urşilor le este foame tot timpul. Dacă au mâncare la dispoziţie, probabil că o vor mânca, chiar dacă este vorba despre un prânz consistent sau despre o gustare.

Sunt amabili şi nu le place să ia locul de muncă al unui coleg sau să îi învinuiască pe alţii pentru greşelile lor. Petrecerile nu ar avea niciun sens dacă nu îi are pe ei în centrul atenţiei.

Pentru a dormi bine, cronotipul ursului ar trebui să urmeze următorul program zilnic:

- 7:00 - trezeşte-te şi fă mișcare câteva minute;

- 7:30 - ia micul dejun;

- 9:00-10:00 - plănuieşte-ţi în detaliu ziua;

- 10:00 - bea o cafea;

- 10:00-12:00 - lucrează la sarcinile dificile şi trimite e-mailuri;

- 12:00 - fă o plimbare, ia prânzul, apoi mai fă o plimbare;

- 14:30-14:50 - încearcă să dormi sau meditează;

- 15:00-18:00 - dă nişte telefoane şi trimite e-mailuri;

- 18:00-19:00 - fă câteva exerciţii uşoare;

- 19:30 - serveşte cina;

- 20:00- 22:00 - brainstorming;

- 22:00 - stinge toate luminile şi deconectează-te de la orice;

- 23:00 - mergi la somn.

Lupul

În sălbăticie, lupii prind viaţă doar atunci când soarele apune şi pot să îşi vâneze hrana. Lupul „uman” este asemănător, cu aceeaşi orientare nocturnă. Nu sunt înfometaţi încă de când se trezesc, dar noaptea ar mânca orice ar prinde. Din cauza programului haotic şi a alegerilor proaste în ceea ce priveşte alimentaţia, sunt mai predispuşi la a dezvolta obezitate.

Lupii sunt creativi, imprevizibili şi înfuriaţi de ideea că ar fi leneşi. Dezvoltă un stres accentuat dacă ceva nu le iese şi pot dezvolta tulburări cum ar fi depresia sau anxietatea.

Şi ei trebuie să aibă un program bine stabilit, care să îi ajute să se concentreze pe parcursul întregii zile:

- 7:00-7:30 - se pare că ai nevoie de două alarme pentru a reuşi să te trezeşti, aşa că setează-le în seara precedentă;

- 7:30 - ia micul dejun;

- 8:30 - fă câteva exerciţii afară;

- 9:00 - fă-ţi planurile pentru ziua respectivă;

- 11:00-13:00 - bea cafeaua şi ocupă-te de sarcinile urgente;

- 13:00 - fă o plimbare şi serveşte prânzul;

- 16:00- 18:00 - organizează întâlniri şi prezintă-ţi ideile colegilor din echipă;

- 18:00-19:00 - fă exerciţii;

- 20:00 - serveşte cina;

- 23:00 - închide toate dispozitivele electronice, meditează şi fă un duş fierbinte;

- 00:00 - mergi la somn.

Ţine minte că nu se poate ca fiecare zi să decurgă bine şi să ai o stare bună de fiecare dată. Trebuie doar să faci lucrurile corect şi la timpul potrivit, ca să contribui la sănătatea şi productivitatea ta.  

Surse foto: iStock

Cum ti s-a parut articolul? Voteaza!

0 (0)
Abonează-te la newsletterul DivaHair!
Va rugam sa completati campurile necesare.

    Ti-a placut articolul? Urmareste DivaHair pe Facebook sau pe mail!

    Cauta un furnizor in zona ta

    Ai nevoide de un SFAT?

    Adauga o intrebare la care vrei sa primesti raspuns. Comunitatea DivaHair te ajuta.

    întreabă

    LIKE si intra in universul divelor!