Legătura mai puțin cunoscută dintre depresie și insomnie

Legătura mai puțin cunoscută dintre depresie și insomnie

Lorena Pintilie

Depresia este mai frecventă decât ai putea crede, fiind adesea asociată și cu problemele de somn. Multe dintre persoanele care se confruntă cu insomnie și probleme ale programului de odihnă ajung să sufere de depresie, în timp ce peste 75% dintre persoanele cu depresie prezintă deja o formă de tulburare a somnului. Relația dintre somn și depresie este extrem de complexă, chiar dacă ar putea părea destul de simplă.

Te invită să descoperim împreună de ce există o legătură între cele două și cum putem trata situația, astfel încât să putem lupta atât cu depresia, cât și cu tulburările somnului.

Dacă te întrebi „Care dintre acestea apare mai întâi? Depresia sau tulburările somnului?”, Doctorul Patrick H. Finan, cercetător în domeniul somnului, afirmă că „Oricare dintre ele poate fi punctul de plecare”. „Un somn slab poate crea dificultăți în reglarea emoțiilor care, la rândul lor, te pot face mai vulnerabil la depresie în viitor, luni sau chiar ani de acum încolo. Iar depresia însăși este asociată cu dificultăți de somn, cum ar fi scurtarea cantității de somn”, mai explică medicul.

Pneumonie atipică: cauze, simptome și tratament

Dacă suferi de depresie, stresul cotidian (cum ar fi grijile financiare, o ceartă cu soțul/soția sau probleme cu copiii) ar putea, de asemenea, să te predispună la mai multe treziri nocturne și la mai multe dificultăți în a adormi decât ar experimenta cineva fără depresie.

Înțelegerea relației dintre insomnie și depresie te poate ajuta să depistezi din timp riscurile, să ceri și să primești ajutorul potrivit și să te recuperezi mult mai repede, mai ales în cazul în care te confrunți cu ambele probleme. Iată ce trebuie să știi despre depresie și somn.

Care este legătura dintre depresie și somn?

Depresia și somnul sunt legate într-un mod „interesant”, să-i spunem. Simptomele depresiei îți pot afecta somnul, iar simptomele tulburărilor de somn, cum ar fi apneea (oprirea repetată a respirației în timpul somnului) sau insomnia, pot duce, de asemenea, la depresie.

Are depresia vreun efect asupra somnului și programului de odihnă?

Efectul pe care depresia îl are asupra somnului este documentat de ani de zile, mai ales în ultimii 15 ani, de când cazurile au crescut foarte mult. Astfel, până la 70 la sută dintre persoanele cu depresie prezintă tulburări ale somnului manifestate sub diferite forme, cum ar fi: insomnie (incapacitatea de a adormi sau de a menține un somn lung și odihnitor) sau hipersomnie (somnolență excesivă, care se manifestă pe toată durata zilei), arată cercetătorii.

Are somnul vreun efect asupra depresiei?

Aici, legătura dintre cele două afecțiuni devine din ce în ce mai clară. De exemplu, într-un studiu din 2005 s-a constatat că persoanele care suferă de insomnie au o probabilitate de 60 de ori mai mare să devină depresive sau ca simptomele anxietății să fie mult mai pronunțate. De asemenea, cei care sunt diagnosticați cu sindromul de apnee în somn (oprirea respirației pentru cel puțin 10 secunde, în mod repetat în timpul somnului) sunt mult mai expuși depresiei decât un om care are un somn odihnitor.

Care sunt simptomele depresiei și când să ceri ajutor

Solicită imediat ajutor medical atunci când:

  • Te simți trist/ă de mai bine de două săptămâni;
  • Ai gânduri regulate de sinucidere sau de vătămare proprie;
  • Suferi de dureri anormale în zona abdomenului, de disconfort sau de probleme digestive care nu răspund la tratamentul medical;
  • Nu dormi timp de mai multe zile la rând;
  • Prezinți incapacitate constantă de a te concentra sau de a-ți aminti clar lucrurile;
  • Te trezești brusc în timpul nopții din cauza lipsei de aer;
  • Ai dureri de cap persistente;
  • Ai senzație de anxietate sau de iritabilitate manifestate în orice fel de context, pe tot parcursul zilei;
  • Ai dorința sau nevoia de a dormi mult chiar și în timpul zilei;
  • Ți-ai pierdut apetitul sexual;
  • Prezinți umflături anormale la nivelul picioarelor (edem).

Dacă ai identificat simptome ale depresiei sau ale unor tulburări ale somnului, cere ajutor medical specializat. Detaliază cât mai bine tot ceea ce simți și ține cont de faptul că trebuie să primești tratament separat pentru fiecare dintre afecțiuni.

8 comportamente care arată că cineva suferă de depresie ușoară

Tratamentele pentru depresie îți pot îmbunătăți starea de spirit, dar s-ar putea să nu fie suficiente pentru a-ți ameliora și somnul. Fii foarte atent/ă când vine vorba de tratarea separată a celor două afecțiuni în tandem. Un cercetător a descoperit recent că problemele de somn care persistă la persoanele care urmează un tratament pentru depresie cresc riscul ca boala să recidiveze constant.

Femeie care stă îngândurată la marginea patului într-o cameră semiîntunecată în timp ce se uită în gol.

Ce tratamente pot ajuta?

Dacă ai fost diagnosticat/ă cu depresie și te confrunți cu simptome care îți afectează somnul, cel mai bine este să cauți tratament pentru depresie, nu invers. Mai întâi trebuie tratată problema emoțională și psihică, abia apoi simptomele care apar alături de aceasta. La fel și viceversa: în cazul în care ai apnee, insomnie sau hipersomnie, tratează inițial aceste probleme și apoi concentrează-te pe o posibilă apariție a unei boli psihice ca și consecință.

Unele tratamente eficiente pentru depresie includ:

  • Medicamente, inclusiv antidepresive, cum ar fi citalopramul;
  • Consultarea unui terapeut pentru a te ajuta să faci față emoțiilor și sentimentelor copleșitoare prin terapie de discuție sau terapie cognitiv-comportamentală;
  • Expunerea la lumină albă pentru a-ți regla starea de spirit;
  • Suplimentele pe bază de plante, cum ar fi uleiul de pește și sunătoarea, pot fi de ajutor, dar rezultatele studiilor sunt mixte.

Unele tratamente pentru tulburări ale somnului includ:

  • Utilizarea unei presiuni pozitive continue a căilor respiratorii (CPAP) - cercetările arată, de asemenea, că aparatele CPAP pot ajuta în cazul depresiei;
  • Utilizarea unui aparat cu presiune pozitivă bilaterală a căilor respiratorii (BiPAP sau BPAP);
  • Administrarea de decongestionante nazale;
  • Pierderea excesului de greutate pentru a ușura presiunea asupra plămânilor și diafragmei;
  • Uvulopalatofaringoplastia (UPPP) pentru a îndepărta excesul de țesut din partea din spate a gâtului.

Modificări ale stilului de viață

Iată câteva măsuri pe care le poți lua pentru a te ajuta să-ți îmbunătățiți somnul și să ușurezi simptomele depresiei:

Construiește-ți un program alimentar foarte bine pus la punct și o dietă cât mai sănătoasă. Încearcă să introduci cât mai multe fructe, legume, cereale integrale, produse lactate cu conținut scăzut de grăsimi și carne slabă în mesele zilnice.

Fă cel puțin 30 de minute de mișcare în fiecare zi. Dacă îți este greu să execuți exerciții fizice complicate, încearcă să adaugi rutinei tale o plimbare puțin mai alertă, de 30 de minute.

Mergi la culcare și trezește-te aproximativ la aceeași oră zilnic. Un program de somn consistent te poate ajuta să te ferești de orice fel de tulburare a somnului.

Nu mai folosi niciun fel de dispozitiv electronic și gadget înainte cu cel puțin două ore de a te pune la culcare. Lumina albastră și stimulii de la telefoane, tablete sau televizoare îți pot întrerupe ritmul circadian și îți îngreunează somnul.

Limitează-ți cât se poate de mult timpul petrecut online și pe rețelele de socializare. Avalanșa de informații din social media te poate copleși, astfel încât creierul se simte stresat sub presiunea a prea multor informații, fiindu-i imposibil să se relaxeze și să se odihnească. În plus, rețelele de socializare tind să fie o foarte mare problemă atunci când vine vorba de scăderea stimei de sine, afectând emoțional din ce în ce mai multe internaute, care ajung să fie depresive din această cauză.

Păstrează-ți prietenii și familia aproape. Efectele depresiei se resimt mult mai puțin atunci când ai relații personale puternice.

Apucă-te de meditație. Închide ochii, limpezește-ți mintea și inspiră și expiră încet ori de câte ori te simți stresat/ă sau deprimat/ă.

Complexul de inferioritate: ce este și cum îl recunoști?

Ca o concluzie, nu uita să ai grijă de sufletul, mintea și trupul tău! Asigură-te că îți oferi suficientă atenție și nu ezita să ceri ajutorul atunci când simți că nu faci față!

Surse foto: Unsplash

Surse articol: Hopkins Medicine, Health Line, Medicover

Articolul urmator
Surse vegetariene de proteine: cele mai bune variante
Surse vegetariene de proteine: cele mai bune variante
Test de depresie: cat de mult esti afectata in viata de zi cu zi?
Incepe quiz
Test de depresie: cat de mult esti afectata in viata de zi cu zi?

Cum ti s-a parut articolul? Voteaza!

4.6 (3)
Abonează-te la newsletterul DivaHair!
Va rugam sa completati campurile necesare.