Cate ore de somn sunt necesare: oamenii de stiinta raspund

Miercuri, 11.02.2015
de Alexa Galgau

Exista o diferenta foarte mare intre cate ore preferam sa dormim in fiecare noapte si cate ore de somn ne sunt cu adevarat necesare. In vreme ce unele persoane nu se simt bine decat daca depasesc 9 ore de odihna, altele par sa nu aiba nevoie de mai mult de 4-5 ore. Un program necorespunzator de somn poate sa iti dea peste cap metabolismul si, in timp, poate conduce la diferite afectiuni, mai ales daca este asociat cu stresul, dusmanul nr. 1 al omului modern.

Oamenii de stiinta au aflat de cate ore de somn avem nevoie cu adevarat pentru a fi sanatosi. Descopera si tu trebuie sa dormi in fiecare noapte!

De cate ore de somn avem nevoie?

Poate ca nu iei foarte in serios problema somnului insuficient, in mare parte din cauza ca efectele nu se resimt pe termen scurt, ci pe termen lung. Ca sa iti faci o idee despre cat de important este sa dormi indeajuns, iti prezentam doar o mica parte dintre efectele unui orar de somn necorespunzator. 

1. Somnul insuficient este asociat cu dezvoltarea unor boli serioase, in special a celor ale sistemului cardiovascular. Conform studiilor, circa 90% dintre persoanele cu insomnie sufera de o boala a inimii. 

2. Daca nu te odihnesti destul, iti scade considerabil capacitatea cognitiva. Somnul joaca un rol esential in gandire si invatare. De aceea, atunci cand esti obosita, atentia se diminueaza, in vreme ce intregul proces de gandire se ingreuneaza, iar tu te gasesti incapabila de a rezolva problemele care apar. Nu este de neglijat nici faptul ca odihna are rolul de a consolida memoriile adunate pe parcursul unei zile. Prin urmare, atunci cand dormi prea putin, memoria iti joaca feste. Iti suna cunoscut?

3. Neatentia fata de programul de odihna iti poate afecta si viata intima si, implicit, relatia. Aici nu este vorba numai despre faptul ca esti mult mai irascibila. Specialistii in somn sustin ca persoanele care nu dorm destul au un libido mult mai scazut. 

4. Somnul insuficient contribuie la instalarea depresiei, in timp. Adesea, este vorba atat despre un simptom al acestei boli, cat si despre un factor declansator, intrandu-se astfel intr-un cerc vicios. 

5. Iata un argument care ar convinge multe femei sa isi regandeasca programul de odihna: atunci cand nu dormi destul pentru o perioada indelungata, imbatranesti mult mai repede. Aceasta se intampla pentru ca atunci cand nu esti odihnita organismul tau produce cantitati mai mari din hormonul stresului, cortizolul, care distruge colagenul, proteina raspunzatoare pentru elasticitatea si finetea pielii. 

Asadar, daca tii la sanatatea si frumusetea ta, este necesar sa iti ajustezi orele de somn. Intrebarea este: de cat somn avem nevoie de fapt? Informatiile de pe internet sunt adesea contradictorii. Unele surse sustin ca ai nevoie de un numar fix de ore, altele, ca organismul iti dicteaza exact cat sa te odihnesti, asa ca daca iti ajung 4 ore de somn, nu este nicio problema. Pentru a lamuri aceasta dilema, un grup de somnologi si alti medici din diferite organizatii de sanatate au revizuit nu mai putin de 312 articole pe aceasta tema, publicate in diverse jurnale medicale intre anii 2004 si 2014. 

Iata la ce concluzii au ajuns ei in urma acestui demers de a determina orele necesare de somn:

- nou-nascutii (0-3 luni) au nevoie de 14-17 ore de somn;

- copiii cu varste cuprinse intre 4 si 11 luni au nevoie de 12-15 ore de somn;

- copiii cu varste cuprinse intre 1-2 ani au nevoie de 11-14 ore de somn;

- prescolarii (3-5 ani) au nevoie de 10-13 ore de somn;

- copiii cu varste cuprinse intre 6 si 13 ani au nevoie de 9-11 ore de somn;

- adolescentii (14-17) au nevoie de 8-10 ore de somn;

- tinerii adulti (18-25) au nevoie de 7-9 ore de somn;

- adultii (26-64) au nevoie de 7-9 ore de somn;

- oamenii in varsta (65+) au nevoie de 7-8 ore de somn.

Expertii afirma ca, daca in momentul de fata de apropii de intervalul corect si te simti bine, nu este cazul sa iti schimbi orarul de somn. Daca, insa, te trezesti dimineata foarte obosita si ai o stare de moleseala care te insoteste toata ziua, este posibil sa nu te odihnesti cum trebuie, chiar daca dormi multe ore pe noapte. De aceea, va trebui ca, incet incet, sa iti modifici obiceiurile in acest sens. Alege un interval orar corect pentru a dormi. Stiai ca intre orele 22:00 si 01:00 ai parte de somnul cel mai odihnitor? Daca nu adormi cu usurinta, incearca niste tehnici de relaxare si schimba si obiceiurile alimentare. Desopera aici top 10 alimente bune pentru un somn linistit!

Prin ajustarea orelor de somn, ii faci organismului un mare bine, pentru care iti va multumi in timp printr-o sanatate de fier!

Cum ti s-a parut articolul? Voteaza!

3.1 (5)

Ti-a placut articolul? Urmareste DivaHair pe Facebook sau pe mail!

Cauta un furnizor in zona ta

Ai nevoide de un SFAT?

Adauga o intrebare la care vrei sa primesti raspuns. Comunitatea DivaHair te ajuta.

întreabă

LIKE si intra in universul divelor!