Adevarata Stare de Bine
Nu Skin

Prea mult optimism strică! Află cum îți afectează sănătatea mintală pozitivismul toxic

Vineri, 14.08.2020

Toată lumea are acel prieten care insistă să privească doar partea bună a lucrurilor. Și-a rupt piciorul? "Ei bine, cel puțin brațele mele sunt în regulă!" Am auzit că ai fost concediat? "Acum poți căuta un loc de muncă mai bun!" O gândire puțin colorată vă poate ajuta să treceți prin momentele proaste, dar specialiștii afirmă că pozitivitatea toxică, în care cineva refuză absolut să se confrunte cu partea întunecată a oricărui lucru, poate afecta grav relațiile și sănătatea emoțională.

„Pozitivitatea toxică implică concentrarea, permițându-vă să simțiți sau să exprimați doar emoții pe care cultura noastră le consideră pozitive pentru că ne fac să ne simțim bine”, declară psihoterapeutul Karen R. Koenig, LCSW.

Cum arată pozitivismul toxic

„Mai mult decât să fii pozitiv și optimist în fața luptei sau provocărilor, pozitivitatea toxică este despre negarea, minimizarea și ascunderea sentimentelor tale autentice (sau ale altora)”, a spus psihoterapeutul Jennifer Murayama, profesoară la Institutul Ackerman pentru familie și psihoterapeut al comunității Alma.

„Îmi amintește de sintagma „doar gânduri pozitive”, spune consilierul Myisha Jackson, LPC.  "Se crede că dacă te focusezi pe emoțiile negative, vor genera sentimente și comportamente negative." Este de înțeles dacă uneori doriți să evitați sentimentele neplăcute, dar pozitivitatea toxică vă învață să eliminți orice experiență care poate fi văzută ca negativă. „Te porți de parcă nici măcar nu există”, spune ea.

 

Sursa: Unsplash

De ce pozitivismul toxic este atât de dăunător

Nu există nimic inerent bun sau rău în privința sentimentelor, pozitiv sau negativ. „În esență, emoțiile sunt neutre din punct de vedere valoric, deși ele pot genera fericire sau tristețe în noi”, spune Koenig. "Ele ne oferă doar informații, la fel ca simțurile noastre, despre siguranța sau amenințarea mediului nostru. Avem nevoie de toate emoțiile noastre pentru a supraviețui și a prospera." Oamenii care încearcă să fie pozitivi tot timpul sfârșesc fără instrumentele de care au nevoie pentru a face față.

„Este în regulă să nu fiți în regulă”, spune Jackson „Nu trebuie să disimulați fericirea și să ignorați cum vă simțiți cu adevărat”. Suprimarea emoțiilor nu face ca sentimentele negative să dispară; doar le face mai intense. Și asta vă poate afecta sănătatea. Un studiu din 2013 publicat în Journal of Psychosomatic Research a descoperit că, pe o perioadă de 12 ani, persoanele care și-au reprimat în mod regulat sentimentele aveau un risc mai mare de moarte prematură din mai multe cauze diferite, inclusiv cancer. Nu ignorați cum vă simțiți cu adevărat. Veți pune un efort uriaș asupra corpului vostru care se va acumula în timp.

Pozitivitatea toxică poate dăuna relațiilor, spune Murayama. „Când evidențiezi rapid partea strălucitoare și frumoasă a situatiei, în loc să-ți faci timp și loc să le auzi sentimentele celor care trec printr-o situație dificilă, este ca și cum ti-ai pune dopuri în urechi”, spune ea. Insistarea pe gânduri bune te poate face să te distanțezi de cei din jurul tău, întrucât nu poți fi cinstit sau să asculți autentic luptele lor. Tensiunea de a fi mereu pozitiv te poate face să te simți supărat, izolat și autodistructiv.

Cum să te ferești de pozitivismul toxic

O persoană pozitivă din punct de vedere toxic, spune Koenig, nu va putea vorbi despre viața ei interioară, în afară de soare și curcubee. „Adesea spun că se simt “bine ”sau că încearcă să se simtă bine tot timpul”, spune ea. Genul acesta de oameni nu vor putea avea conversații în care se exprimă disconfortul sau suferința, deoarece vor invalida imediat sentimentele, vor încerca să te convingă că nu este atât de rău sau vor refuza să te asculte. Negativitatea poate să-i înfurie, pot deveni confuzi sau să se pot speria.

În timp ce recunoștința și gândirea pozitivă pot fi o abordare bună în anumite circumstanțe. Uneori lucrurile doar sunt... bune sau rele. Sănătatea emoțională înseamnă să ai o gamă completă de instrumente pentru a exprima și a despacheta felul în care te simți. „Îi învăț pe oameni că gândurile, sentimentele și comportamentele negative sunt normale”, spune Jackson. „Este modul în care interacționezi cu ei”. A-ți recunoaște tristețea și furia nu înseamnă că ești slab. Este doar o parte din a fi un adult în lume.

Surse foto: istock, unsplash

Cum ti s-a parut articolul? Voteaza!

5 (2)
Abonează-te la newsletterul DivaHair!
Va rugam sa completati campurile necesare.

    Ti-a placut articolul? Urmareste DivaHair pe Facebook sau pe mail!

    Cauta un furnizor in zona ta

    Ai nevoie de un SFAT?

    Adauga o intrebare la care vrei sa primesti raspuns. Comunitatea DivaHair te ajuta.

    întreabă

    LIKE si intra in universul divelor!