Da sau Nu - Acceptă Biserica a doua uniune în fața lui Dumnezeu?
În mod tradițional, căsătoria în fața lui Dumnezeu este o legătură încheiată pe viață, în cadrul căreia îi jurăm iubire veșnică unei singure persoane. Din păcate, în zilele noastre, nu toate căsătoriile sunt menite să dureze până la finalul zilelor, iar unii soți aleg să divorțeze din anumite motive. Bineînțeles, mai sunt și cazuri în care unul dintre parteneri rămâne văduv. Legea nu le interzice să se recăsătorească, dar Biserica oare ce spune?
Se știe încă din cele mai vechi timpuri că bigamia sau poligamia sunt interzise în țara noastră și că un bărbat nu poate avea mai multe soții în același timp, așa cum o femeie nu poate avea mai mulți soți în același timp. Totuși, dacă prima căsătorie se desface prin divorț sau se încheie prin decesul unuia dintre parteneri, o a doua căsătorie nu este interzisă de nimeni. Există însă câteva diferențe între prima, a doua și a treia nuntă. De mai multe nu poate fi vorba, căci Biserica Ortodoxă nu oficiază această taină/slujbă de mai mult de trei ori pentru aceeași persoană.
Din cartea „Teologia bizantină” de John Meyendorff aflăm că Taina Cununiei primește binecuvântarea lui Dumnezeu doar dacă este făcută o singură dată în viață. Acesta este singurul caz în care căsătoria este numită „taină”. Pentru a doua sau a treia căsătorie, în ortodoxism este folosit termenul „slujbă”.
Cu alte cuvinte, a doua și a treia căsătorie sunt doar slujbe săvârșite de preoți pentru iertarea păcatelor celor care vor să își unească destinele de mai multe ori, cu persoane diferite.
Acesta este și motivul pentru care preotul se căsătorește o singură dată în viață, pentru că doar Taina Cununiei este uniunea pură dintre un bărbat și o femeie. Celelalte slujbe de unire sunt făcute doar pentru a nu trăi în concubinaj sau curvie.
Sfaturi de la părintele Arsenie Boca pentru o căsătorie fericită
Diferența dintre prima și a doua căsătorie în fața lui Dumnezeu
Toate tainele se săvârșesc în legătură cu Sfânta Liturghie, iar la începutul acestora, preotul rostește binecuvântarea Împărăției, care sună cam așa: „Binecuvântată este Împărăția Tatălui și a Fiului și a Sfântului Duh, totdeauna, acum și pururea și în vecii vecilor.”.
O persoană aflată la a doua sau a treia căsnicie nu va mai auzi aceste cuvinte din gura părintelui. În cazul slujbelor, binecuvântarea este diferită: „Binecuvântat este Dumnezeul nostru, totdeauna, acum și pururea și în vecii vecilor”.
Iată explicația din „Dreptul canonic ortodox”:
„A doua și a treia cununie religioasă nu sunt de fapt cununii, ci numai simulare de cununii; nu sunt taine, ci numai închipuiri amăgitoare ale tainei, pentru că dacă admitem că și a doua și a treia cununie sunt taine cu adevărat, atunci trebuie să admitem imposibilul, adică să admitem că Biserica ar binecuvânta bigamia și trigamia.” - Arhid. Prof. Dr. Ioan N. Floca, „Drept canonic ortodox, legislație și administrație bisericească”, vol. II, p. 105.
Nici Biblia nu încurajează căsătoria cu mai multe persoane și chiar explică în diverse pasaje că aceste legături se termină prost de cele mai multe ori. Un exemplu concret este dat în capitolul 12 din Sfânta Evanghelie după Marcu:
„Și au venit la El saducheii care zic că nu este înviere și-L întrebau zicând:
Învățătorule, Moise ne-a lăsat scris, că de va muri fratele cuiva și va lăsa femeia fără copil, să ia fratele său pe femeia lui și să ridice urmaș fratelui.
Și erau șapte frați. Și cel dintâi și-a luat femeie, dar, murind, n-a lăsat urmaș.
Și a luat-o pe ea al doilea, și a murit, nelăsând urmaș. Tot așa și al treilea.
Și au luat-o toți șapte și n-au lăsat urmaș. În urma tuturor a murit și femeia.
La înviere, când vor învia, a căruia dintre ei va fi femeia? Căci toți șapte au avut-o de soție.
Și le-a zis Iisus: Oare nu pentru aceasta rătăciți, neștiind Scripturile, nici puterea lui Dumnezeu?
Căci, când vor învia din morți, nici nu se mai însoară, nici nu se mai mărită, ci sunt ca îngerii din ceruri.
Iar despre morți că vor învia, n-ați citit, oare, în cartea lui Moise, când i-a vorbit Dumnezeu din rug, zicând: "Eu sunt Dumnezeul lui Avraam și Dumnezeul lui Isaac și Dumnezeul lui Iacov"?
Dumnezeu nu este Dumnezeul celor morți, ci a celor vii. Mult rătăciți.” (Marcu 12:18-27)
Totuși, Biserica nu le poate interzice oamenilor să se recăsătorească, mai ales că nici legea nu o face. Există însă o mențiune importantă. Înainte de a doua căsătorie, preotul citește la începutul slujbei următoarea rugăciune:
„Stăpâne Doamne, Dumnezeul nostru, Care pe toți îi miluiești și de toate porți grijă, Cel ce știi cele ascunse ale oamenilor și ai cunoștință de toate, curățește păcatele noastre și iartă fărădelegile robilor Tăi, chemându-i pe dânșii la pocăință, și dându-le lor iertare de greșeli, curățire de păcate, dezlegare fărădelegilor celor de voie și celor fără de voie. Cel ce știi neputința firii omenești, Ziditorule și Făcătorule, Care ai iertat pe Rahav cea desfrânată și ai primit pocăința vameșului, nu pomeni păcatele tinereții cele făcute de noi din neștiință. Căci de vei căuta spre fărădelegi, Doamne, Doamne, cine va putea suferi? Sau cine se va îndreptăți înaintea Ta? Că numai Tu singur ești drept, fără de păcat, sfânt, mult-milostiv, mult-îndurat, și-Ți pare rău de răutățile oamenilor. Tu, Stăpâne, Cel ce ai însoțit pe robii Tăi aceștia, unește-i unul cu altul în dragoste, dăruiește-le lor întoarcerea vameșului, lacrimile desfrânatei, mărturisirea tâlharului; ca prin pocăință din toată inima lor, într-un gând și în pace făcând poruncile Tale, să se învrednicească și de împărăția Ta cea cerească. Pentru că Tu ești chivernisitorul tuturor și Ție slavă înălțăm, Tatălui și Fiului și Sfântului Duh, acum și pururea și în vecii vecilor.”
În vechile canoane bisericești se menționa dreptul unei persoane văduve de a se recăsători. Între timp, li s-a permis și celor divorțați să își mai încerce norocul. În concordanță cu această idee, Sfântul Apostol Pavel spunea că este mai bine să te căsătorești, decât să arzi (în păcat):
„Dar, dacă nu se pot înfrâna, să se căsătorească, pentru că este mai bine să se căsătorească decât să ardă.” (1 Corinteni 7:9)
Maximul de căsătorii admis de Biserică
Așa cum ai aflat din rândurile de mai sus, un/o ortodox/ă are voie să pășească în fața altarului alături de un/o partener/ă de maxim trei ori. Iată această idee subliniată de Părintele Dumitru Stăniloae în „Teologia Dogmatică Ortodoxă” volumul al III-lea:
„Biserica ortodoxă nu cunună pe cineva mai mult decât de trei ori. Pentru a doua căsătorie impune o pocăință și o oprire de la Sfânta Împărtășanie pe timp de doi ani, iar pentru a treia pe timp de cinci ani.”
În concluzie, nu este păcat să te recăsătorești și Biserica nu interzice această alegere. Deși nu este în totalitate de acord cu ea, o tolerează pentru prevenirea unor păcate, printre care se numără traiul în concubinaj sau curvia (o viață desfrânată, cu mai mulți parteneri). Totuși, este de preferat ca fiecare dintre noi să aibă un singur soț sau o singură soție. Aceasta este legea firii.
Surse foto: iStock
Surse articol: Doxologia, Radiorenasterea, Crestinortodox