Adevarata Stare de Bine
Nu Skin
Back to School

Regimul alimentar pentru boala de reflux gastroesofagian

Miercuri, 15.11.2017
de Paula Rotaru

Dacă ai fost diagnosticată cu boala de reflux gastroesofagian, cu siguranță te întrebi ce poți să mănânci ca să eviți arsurile la stomac. Potrivit Cleveland Clinic, unul din zece adulți se confruntă cu arsuri stomacale și gust acru sau amar în gură, cel puțin o dată pe săptămână, acestea fiind principalele simptome ale refluxului gastric.

Nu este nevoie neapărat să iei medicamente pentru a ține sub control această afecțiune digestivă. În majoritatea cazurilor, regimul alimentar adecvat poate preveni simptomele neplăcute ale refluxului gastric.

Descoperă în continuare care sunt alimentele și băuturile indicate și contraindicate în boala de reflux gastroesofagian!

Regim alimentar pentru reflux gastric

Alimente și băuturi de evitat dacă suferi de reflux gastric

Atât alimentele, cât și băuturile pe care le consumi pot declanșa senzația de arsură în capul pieptului, dar și alte manifestări specifice refluxului gastroesofagian, precum tuse uscată, gât inflamat, balonare, sughiț sau vărsături. De aceea este important să identifici alimentele care îți fac rău și să le eviți. Chiar dacă un aliment face parte din categoria alimentelor „interzise”, asta nu înseamnă neapărat că nu poți să îl consumi. De altfel această prezentare are ca scop oferirea unui punct de plecare în efectuarea unei diete personalizate.

Pentru a depista care sunt factorii declanșatori ai refluxului gastric, notează-ți într-un jurnal, timp de cel puțin o săptămână, ce alimente și băuturi consumi, la ce ore și care sunt simptomele pe care le ai după masă.

Potrivit healthline.com, acestea sunt alimentele și băuturile pe care trebuie să le eviți pentru a preveni simptomele refluxului gastric:

- Alimentele bogate în grăsimi – duc la relaxarea sfincterului esofagian, permițând astfel pătrunderea acidului din stomac și urcarea acestuia pe esofag. De asemenea, aceste alimente sunt greu de digerat, așa că rămân mai mult timp în stomac și cresc riscul apariției simptomelor de reflux gastric. Exemple de alimente bogate în grăsimi sunt: cartofii prăjiți în ulei, chipsurile din cartofi cu arome, lactatele cu conținut ridicat de grăsime (unt, smântână, brânză), carnea de porc, miel sau vită, mezelurile procesate, dulciurile, sosurile etc.

- Roșiile și citricele – chiar dacă au vitamine și antioxidanți, astfel de alimente acide pot înrăutăți simptomele bolii de reflux gastroesofagian. Prin urmare, evită pe cât posibil să consumi roșii, sos de roșii, portocale, grepfrut, lămâi, lime, ananas.

- Ciocolata – conține o substanță numită metilxantină, despre care studiile afirmă că poate relaxa mușchiul situat la baza esofagului, crescând astfel riscul de reflux gastric;

- Ceapa, usturoiul, ardeiul iute, hreanul, piperul negru, muștarul, boiaua iute și alte condimente picante;

- Cafeaua și ceaiul negru – cafeina din compoziția acestor băuturi ese un cunoscut factor declanșator al refluxului gastric, așa că ar fi bine să le eviți pentru a preveni simptomele neplăcute;

- Sucurile acidulate îndulcite;

- Guma de mestecat mentolată, bomboanele mentolate și menta – agravează simptomele refluxului gastroesofagian.

Alimente și băuturi care previn și ameliorează simptomele refluxului gastric

Este important de amintit că nu există o dietă-minune care să prevină toate simptomele bolii de reflux gastroesofagian. Alimentele considerate ca fiind „permise” în boala de reflux gastroesofagian nu garantează că nu vor produce reflux.

Studiile arată însă că alimentele bogate în fibre, cum sunt fructele și legumele, pot ameliora semnificativ simptomele refluxului gastric. În plus, fibrele sunt indicate și pentru reducerea colesterolului și a glicemiei, stimulează tranzitul intestinal și previn constipația.

Înainte să urmezi un regim alimentar pentru reflux gastric, cere opinia medicului gastroenterolog sau nutriționist. Alimentele care îi fac bine cuiva nu sunt neapărat benefice și în cazul tău!

Iată care sunt alimentele și băuturile care pot ține sub control producția de acid gastric și, implicit, simptomele refluxului gastroesofagian:

- Legumele – sunt sărace în grăsimi și zaharuri. Câteva exemple de legume indicate în regimul de reflux gastric sunt fasolea verde, broccoli, sparanghelul, conopida, cartofii și castraveții.

- Ghimbirul – are proprietăți antiinflamatoare și este un remediu natural împotriva arsurilor la stomac. Poți adăuga ghimbir răzuit în preparate culinare sau îl poți consuma sub formă de ceai.

- Fructele care nu sunt acide: pepene galben, banane, mere, pere;

- Ovăzul – face parte din categia cerealelor integrale și este o sursă excelentă de fibre. De asemenea, ovăzul absoarbe acidul în exces din stomac și reduce simptomele refluxului gastric. Pâinea integrală și orezul brun integral sunt, de asemenea, alimente ndicate în regimul alimentar pentru reflux gastric.

- Carnea slabă la grătar, fiartă, la cuptor sau poșată – de pui, curcan, pește, fructe de mare;

- Albușurile – evită gălbenușul, pentru că poate declanșa simptomele de reflux gastric;

- Alimentele bogate în grăsimi sănătoase – avocado, nuci, semințe de in, ulei de măsline, ulei de susan, ulei de floarea-soarelui.

Alți factori de risc care pot favoriza apariția simptomelor de reflux gastric sunt: sarcina, obezitatea, astmul, diabetul și fumatul.

Alte sfaturi pentru ameliorarea simptomelor de reflux gastric

Poți ține sub control boala de reflux gastroesofagian atât adoptând un regim alimentar corect, cât și urmând unele sfaturi, cum ar fi:

  • nu te întinde pe pat cel puțin 2 ore după ce mănânci
  • evită alcoolul
  • nu mânca înainte cu 3-4 ore de culcare
  • renunță la fumat
  • nu mânca mai mult decât ai nevoie
  • dormi cu capul mai sus cu 10 centimetri față de restul corpului
  • mestecă gumă fără zahăr, care nu este mentolată, după fiecare masă
  • evită să porți haine strâmte în regiunea abdominală
  • nu dormi pe partea dreaptă a corpului, pentru că acidul poate să se scurgă din stomac în esofag, determinând apariția durerii și eroziunilor la nivelul esofagului
  • ține sub control stresul - numeroase afecțiuni digestive, implicit și boala de reflux gastroesofagian, sunt asociate cu creșterea nivelurilor de stres
  • dacă simptomele persistă, ia antiacide, dar nu pe termen lung și nu fără recomandarea medicului.

Regimul alimentar pentru reflux gastric dă aproape întotdeauna rezultate, dar dacă simptomele persistă, în ciuda alimentației corecte, programează o consultație la medic!

Surse foto: Pexels, Freepik

Cum ti s-a parut articolul? Voteaza!

4.8 (6)
Abonează-te la newsletterul DivaHair!
Va rugam sa completati campurile necesare.

    Ti-a placut articolul? Urmareste DivaHair pe Facebook sau pe mail!

    Cauta un furnizor in zona ta

    Ai nevoide de un SFAT?

    Adauga o intrebare la care vrei sa primesti raspuns. Comunitatea DivaHair te ajuta.

    întreabă

    LIKE si intra in universul divelor!