Adevarata Stare de Bine
Nu Skin
YOUNG&BEAUTIFUL

Starea de oboseala: cauze, simptome, tratament

Joi, 29.08.2013

Starea de oboseala este definita ca o lipsa de energie sau de motivatie, care te afecteaza fizic sau psihic, desi de cele mai multe ori cele doua nu se exclud. Extenuarea este insotita si de dorinta de a dormi, dar nu poate fi confundata cu starea de somnolenta, deoarece implica si o oarecare apatie.

Aproape orice persoana s-a simtit obosita macar o data, cel mai adesea in urma unui efort, dar aceasta dispozitie trece in cateva ore sau in cel mult o fi, in cazul celor sanatosi. Ocazional, unii ar putea fi obositi dupa mese mari, ca un raspuns normal la produsele alimentare, dar aici dureaza de la 30 de minute pana la cateva ore.

Cu toate acestea, starea de istovire nu mai este normala si devine cronica daca este extrema sau prelungita, dupa un efort fizic sau psihic de lunga durata. In momentul in care oboseala nu trece in 24-48 de ore - asta daca ai reusit sa dormi intre 7 si 9 ore pe noapte, iar regimul tau alimentar a fost unul echilibrat - ar trebui sa cercetezi mai profund posibilele cauze.

Cauzele starii de oboseala

Cele mai frecvente cauze ale starii de oboseala sunt chiar obiceiurile tale zilnice. Inainte de a te ingrijora cu privire la aceasta dispozitie de slabiciune, analizeaza cu atentie stilul tau de viata. Daca te regasesti printre urmatoarele cauze, schimba ce nu merge bine inainte sa apelezi la tratamente medicamentoase.

1. Regimul alimentar. O cantitate prea mare de cofeina si de produse care contin zahar iti poate provoca si mai multa oboseala, chiar daca ai crede ca ar trebui sa aiba efectul contrar. In schimb, te va ajuta o dieta echilibrata, sanatoasa, plina de fructe, legume si proteine slabe.

2. Somnul. Pare simplu, dar da, trebuie sa dormi suficient si sa te culci destul de devreme pentru a nu te simti obosita a doua zi. Daca ai observat ca foarte des adormi greu, ai putea incerca sa iei cateva masuri: evita cafeaua si alcoolul cu cateva ore inainte de culcare, opreste televizorul si mentine linistea in dormitor. Eventual, poti folosi o masca pentru ochi si dopuri pentru urechi.

3. Activitatea fizica. Unele persoane ar fi inclinate sa creada ca exercitiile fizice, fie ele realizate acasa, la sala sau in parc, te obosesc si mai tare. Ei bine, studiile arata ca sedentarii sunt mult mai obositi decat cei activi. De fapt, cu cat te antrenezi mai mult, cu atat te vei simti mai energica.

Daca nu te regasesti printre aceste cauze sau daca starea ta de oboseala nu s-a rezolvat respectand aceste indicatii, problema ar putea avea motivatii mai serioase.

4. Anemia. Specifica mai ales femeilor cu cicluri menstruale abundente si dureroase, anemia poate fi identificata foarte usor cu un test de sange. In acest caz este recomandata o deta bogata in fier si in potasiu, minerale extrase din alimentatie sau din suplimente nutritive, daca este o deficienta cronica.

5. Depresia. Daca starea ta de oboseala este insotita de tristete si de pierderea poftei de mancare, atunci te confrunti cu o problema la nivel psihic. Un terapeut te-ar putea sfatui si ajuta sa gasesti cauza depresiei, pentru a te putea bucura din nou de placerile vietii.

Alte cauze si mai grave decat acestea care provoaca starea de oboseala sunt diabetul zaharat, bolile de inima nediagnosticate, infectiile virale, bolile de ficat, bolile de rinichi si problemele cu glanda tiroida. Este indicat sa le elimini pe primele pentru inceput, inainte de a-i da dispozitiei tale un diagnostic atat de serios. Daca nu gasesti nicio rezolvare pentru starea ta de extenuare, apeleaza la doctor, care iti va da un prognostic dupa un set complet de analize.  

Simptomele starii de oboseala

Starea de oboseala, fie mentala sau fizica, este de fapt un simptom al unei cauze mai importante, dar poate fi descrisa ca o combinatie a urmatoarelor manifestari: slabiciune, lipsa de energie, stare constanta de epuizare, lipsa de motivatie, dificultati de concentrare, dificultate in inceperea si realizarea sarcinilor. In cazuri mai grave, pot aparea si alte simptome: lesin sau pierderea cunostintei, batai rapide ale inimii sau ameteli.

Este recomandat sa ceri ajutorul medicului in cazul in care oboseala apare brusc, nu din cauza stresului fizic sau mental normal pe termen scurt si este insotita de slabiciune, stari de lesin, dureri in piept, dificultati de respiratie sau dureri de cap severe.

Tratamente pentru starea de oboseala

Odata ce ai identificat cauzele starii de oboseala, alege tratamentul potrivit pentru tine, iar daca problema persista, cere asistenta medicului, care iti poate recomanda suplimente nutritive, medicamente antidepresive sau o vizita la medicul psiholog.

1. Regimul alimentar. Daca programul tau iti permite trei mese regulate zilnic, incearca sa mananci mereu la aceleasi ore. Dieta trebuie sa fie echilibrata, chiar si in cazul in care vrei sa slabesti.

Problemele de greutate agraveaza starea de oboseala, asa ca daca te confrunti cu subponderabilitatea, adauga mai multe calorii (sanatoase) la fiecare masa. Daca dimpotriva, ai nevoie sa dai jos cateva kilograme, in niciun caz nu trebuie sa te infometezi. Mananca portii mai mici, dar echilibrate, pe parcursul intregii zile.

Consuma bauturi alcoolice, sucuri acidulate si cafea cu moderatie sau deloc. Bea multa apa si sucuri naturale din fructe si legume. Oamenii de stiinta de la Hull York Medical School din Anglia au constatat ca pacientii cu o stare grava de oboseala s-au simtit mai bine dupa ce au mancat ciocolata neagra (moderat, continut mare de cacao, fara lapte).

2. Somnul. Pentru a scapa de starea de oboseala, este important sa-ti organizezi timpul si sa-ti respecti programul. Incearca sa mergi la culcare si sa te trezesti la aceleasi ore in fiecare zi, inclusiv in weekend.

Mentine temperatura din camera la un nivel confortabil, nici prea rece, nici prea cald, iar daca este nevoie, achizitionaza un umidificator.

Cina nu trebuie luata prea aproape de ora de culcare. Incearca sa mananci cu cel putin 90 de minute - doua ore inainte de a merge la somn.

Pe masura ce se apropie timpul sa te culci, incetineste-ti activitatile fizice si mentale. Fa o baie calda si asculta muzica linistitoare. Elibereaza-ti mintea de gandurile stresante care te ingrijoreaza. Unele persoane se simt mai bine daca tin un jurnal, in timp ce altele prefera sa citeasca, pentru a intra intr-o lume de fictiune care ajuta la inducerea somnului.

3. Activitatea fizica. Starea de oboseala se accentueaza daca o tratezi cu inactivitate, crezand ca odihna este suficienta. Chiar daca nu esti obisnuita cu exercitiul fizic, poti incepe treptat, cu 10 minute de sport in casa, in fiecare zi. Odata cu timpul, rezistenta ta fizica se va imbunatati si vei putea evolua la exercitii mai avansate. Poti opta si pentru 30 de minute de plimbare prin parc, asta daca nu preferi sa alergi.

Starea de oboseala poate afecta in sarcinile zilnice si cea mai bine intentionata persoana. Pentru ca te afecteaza atat fizic, cat si psihic, afla care sunt cauzele extenuarii si ia masurile corecte pentru a te simti din nou plina de vitalitate.

 

Cum ti s-a parut articolul? Voteaza!

2.4 (9)
Abonează-te la newsletterul DivaHair!
Va rugam sa completati campurile necesare.

    Ti-a placut articolul? Urmareste DivaHair pe Facebook sau pe mail!

    Cauta un furnizor in zona ta

    top 5 divahair.ro

    • vizionate
    • votate
    • discutate
    1. Toate plăgile și pandemiile din istorie s-au petrecut sub aceste auspicii astrale, pe care le trăim și acum: urmează trei aspecte dezastruoase pentru omenire (28602 vizite)
    2. Toti cei care s-au născut înainte de 1990 trebuie să-și facă aceste analize, potrivit lui Adrian Streinu Cercel (8658 vizite)
    3. Doctorul Adrian Streinu-Cercel ne spune care este cel mai eficient tratament împotriva febrei (8389 vizite)
    4. Oamenii de știință avertizează - acesta este simptomul ascuns al infectării cu coronavirus! (7251 vizite)
    5. False sau adevărate? 6 remedii care te-ar scăpa de coronavirus, viralizate pe Internet, explicate de specialiști (6811 vizite)
    1. Doctorul Adrian Streinu-Cercel ne spune care este cel mai eficient tratament împotriva febrei (nota 4.8)
    2. Poate și acum suntem fericiți și nu știm... (nota 4.8)
    3. Cum purtăm corect măștile și mănușile chirurgicale. Sfatul doctorului: "Au două fețe: una curată și una murdară” (nota 4.7)
    4. Un om de știință avertizează: "Până la sfârșitul anului vom rămâne fără părinți și bunici" (nota 4.5)
    5. Avertismentul unui expert sud-coreean pentru întreaga omenire: coronavirusul se ia și prin aer! Ce să faci ca să te ferești (nota 4.4)
    1. Veste uluitoare: Vaccinul românesc anticovid-19, recunoscut oficial de OMS! Am intrat în liga mare! (0 comentarii)
    2. 6 simptome-cheie pe care le ai dacă suferi de coronavirus (0 comentarii)
    3. Cum purtăm corect măștile și mănușile chirurgicale. Sfatul doctorului: "Au două fețe: una curată și una murdară” (0 comentarii)
    4. Veste extraordinară în lupta împotriva COVID-19: ce au descoperit medicii în sângele unor italieni (0 comentarii)
    5. Când mergem la medic pentru a doua opinie și de ce ar trebui să facem asta (0 comentarii)

    Ai nevoie de un SFAT?

    Adauga o intrebare la care vrei sa primesti raspuns. Comunitatea DivaHair te ajuta.

    întreabă

    LIKE si intra in universul divelor!