Adevarata Stare de Bine
Nu Skin
YOUNG&BEAUTIFUL

Cum să îți dai seama dacă suferi de sindromul burnout: cauze, simptome și tratament

Joi, 06.02.2020

Stresul a devenit deja o parte atât de obișnuită în viața noastră încât aproape că nu îl mai conștientizăm. Ne trezim obosite chiar dacă am adormit devreme, mergem la muncă fără chef deși în trecut adoram ceea ce făceam, ne detestăm șefii și chiar colegii, iar performanțele noastre au încetat de mult să mai fie impresionante.

Deși nu este considerat o afecțiune psihologică propriu-zisă, sindromul burnout e resimțit de tot mai mulți dintre noi. Află prin ce se caracterizează, care sunt cauzele și simptomele, dar și ce poți face pentru a depăși această situație.

Ce este sindromul burnout?

Termenul de „burnout” e destul de nou, fiind utilizat pentru prima dată în 1974 de psihologul american de origine germană Herbert Freudenberger, în cartea sa Burnout: The High Cost of High Achievement.

femeie obosita

Azi, sindromul burnout este definit ca fiind seria de reacții și de răspunsuri pe care le oferă organismul în fața stresului resimțit la job. Burnoutul înseamnă mai mult decât să fii obosită, așa cum vei vedea în rândurile de mai jos: după cum îi spune și numele, poate semnifica faptul că ai consumat tot ceea ce puteai oferi, „ai ars” tot combustibilul.

Mai grav e că fenomenul e destul de predilect în societatea actuală. Conform studiilor, era estimat că circa 20-50% dintre angajați au resimțit la un moment în viața lor efectele sindromului burnout.

Cauzele sindromului burnout

Nu este foarte clar care sunt cauzele acestui fenomen, mai ales că ele pot fi diferite pentru fiecare dintre noi. Deși sindromul burnout este asociat vieții profesionale, factori precum relațiile interpersonale sau personalitatea (înclinația spre perfecționism, tendințele depresive sau atitudinea pesimistă) te pot împinge în această situație neplăcută.

Iată care sunt, conform experților, cele mai comune cauze ale sindromului burnout:

  • lipsa controlului: dacă simți că nu ai nici cea mai mică influență sau posibilitate de decizie asupra vieții profesionale, vei fi înclinată spre sindromul burnout;
  • incapacitatea de a înțelege ceea ce se cere de la tine la job: va crea neliniște și stres;
  • dinamici disfuncționale la locul de muncă: colegi sau șefi cu care nu te înțelegi, fenomenul de bullying;
  • naturi extreme ale jobului: fie foarte plictisitor, fie haotic;
  • lipsa susținerii profesionale sau emoționale;
  • dezechilibre între muncă și timp liber.

Simptomele sindromului burnout

E destul de dificil să diagnostichezi sindromul burnout, deoarece nu presupune același set de simptome pentru fiecare dintre noi. Iasă însă care sunt cele mai comune semne:

  • senzația de înstrăinare față de muncă: nu îți mai pasă de ceea ce faci, nu ești deloc implicată;
  • simptome fizice: dureri de cap sau de stomac cauzate de stres;
  • oboseală emoțională;
  • performanțe reduse;
  • lipsă de motivație;
  • cinism;
  • sentimentul că nu ești apreciată la muncă sau că nu are deloc relevanță ceea ce faci;
  • oboseală cronică.

Posibile consecințe ale sindromului burnout

Pentru multe dintre noi, sindromul burnout poate avea efecte devastatoare. Vezi despre ce e vorba în rândurile de mai jos:

  • stres excesiv;
  • oboseală;
  • insomnii;
  • tristețe, iritabilitate sau furie;
  • abuz de alcool sau de droguri;
  • boli de inimă;
  • tensiune crescută;
  • risc de diabet;
  • predispoziție la boli;
  • sistem imunitar slăbit.

Cum să tratezi sindromul burnout

Sindromul burnout poate fi tratat, însă este necesar să realizezi că poate deveni o afecțiune gravă dacă nu iei măsuri.

femeie obosita la munca

Vorbește cu superiorul tău sau cu departamentul de resurse umane. Spune ceea ce te frământă și discută, eventual, despre alte obiective profesionale sau despre diminuarea volumului de muncă.

Caută ajutor. Fie că susținerea vine de la colegi, cu care poți împărți responsabilitățile, de la prieteni sau chiar de la experți, recunoaște că ai o problemă pe care nu o poți rezolva singură.

Încearcă activitățile relaxante. Yoga, meditația, tai chi sunt modalități excelente de a te detensiona și de a uita de stresul de la muncă.

Fă sport. Exercițiile fizice eliberează endorfine care te vor ajuta să faci mai bine față stresului.

Dormi suficient. Un somn odihnitor poate avea consecințe miraculoase.

Practică mindfulnessul. Concentrează-te pe momentul actual, pe ceea ce faci acum, fără așteptări de la viitor sau influențe din trecut. Nu te gândi la cât de greu a fost ieri sau la câte mai ai de îndeplinit acum, ci ia-o pas cu pas și bucură-te de fiecare reușită în parte.

În contextul în care viețile noastre și joburile au devenit tot mai stresante, sindromul burnout este o realitate tristă cu care ne confruntăm tot mai mulți dintre noi. Ține cont de semnele sale, ia în calcul potențialele cauze și, dacă ești de părere că ești înclinată să suferi de sindromul burnout, adoptă neapărat măsuri.

Află și ce presupune sindromul Lennox-Gastaut, dar și care sunt tipurile și simptomele de tulburare afectivă majoră. 

Surse foto: iStock

Cum ti s-a parut articolul? Voteaza!

5 (1)
Abonează-te la newsletterul DivaHair!
Va rugam sa completati campurile necesare.

    Ti-a placut articolul? Urmareste DivaHair pe Facebook sau pe mail!

    Cauta un furnizor in zona ta

    Ai nevoie de un SFAT?

    Adauga o intrebare la care vrei sa primesti raspuns. Comunitatea DivaHair te ajuta.

    întreabă

    LIKE si intra in universul divelor!