Etichetele produselor alimentare - o capcana?

Suntem in plin sezon al caldurii si caniculei. In aceasta perioada a anului, mai mult ca niciodata, trebuie sa te hidratezi si sa mananci sanatos. Ce ocazie mai buna decat anotimpul calduros pentru o alimentatie echilibrata, naturala si bogata in elemente nutritive? Ce faci insa la magazin, cand te afli in fata sutelor de produse? Cum te asiguri ca ai pus in cos alimente care te mentin sanatoasa si frumoasa?
Trebuie sa inveti sa decodifici etichetele produselor alimentare, care pot fi uneori o capcana. Fereste-te de ingredientele greu tolerate de organism, de alimentele cu ingrediente pe care nu le cunosti sau de faimoasele E-uri. Ideea de baza este sa consumi alimente in stare naturala si alimente a caror eticheta este extrem de clara mai ales cu privire la ingredientele nu tocmai bune pentru sanatate (zahar, grasimi, calorii, etc.)
Ca sa mananci sanatos, trebuie sa fii informata cu privire la tot ceea ce tine de etichetele produselor si sa alegi alimente cat mai proaspete si mai putin modificate!
![]() |
Decodificarea etichetelor
Ciocolata este plina de lapte, supa instant abunda de vitamine si mezelurile sunt de calitate... iar pe spatele ambalajului... E-urile se iau la intrecere.
In fata sutelor de produse de pe raft, putini consumatori intorc pe toate partile fiecare produs in parte. De exemplu, o ciocolata "bogata in lapte" nu arata cat din acest produs ofera echivalentul in calciu al unui pahar cu lapte, cu atat mai mult cu cat ciocolata contine si mult zahar si cacao, deloc recomandate copiilor.
In tarile vestice si incet, incet si in Romania, exista programe care decodifica etichetele produselor alimentare, dar si aplicatii pentru computer si telefonul mobil, care citesc codul de bare sau ofera informatiile necesare despre fiecare ingredient in parte.
Cum trebuie sa arate o eticheta corecta? Ce trebuie sa contina?
Daca vrei sa consumi un aliment de calitate, verifica daca eticheta contine urmatoarele elemente:
- numele produsului, producatorului si / sau a celui care a ambalat produsul;
- adresa producatorului si / sau a celui care a ambalat produsul;
- numele ingredientelor in ordinea proportiei acestora;
- data de fabricatie si data expirarii;
- conditiile de depozitare si conditiile de utilizare;
- indicarea tariei (in cazul bauturilor alcoolice).
In plus, eticheta si / sau ambalajul produsului trebuie sa contina
informatii despre starea fizica a produsului sau tratamentele la care a
fost supus, cum ar fi: congelare, refrigerare, afumare, fierbere,
coacere, uscare, etc.
Este interzisa utilizarea termenilor "mod", "tip", "gen" in asociere
cu denumirea sub care este comercializat produsul pe piata, iar lista
de ingrediente trebuie sa fie marcata sau colorata altfel decat restul
etichetei. Exemple? Bautura tip cola, salam de tipul salam sibiu, etc. |
![]() |
Cum recunosti un produs fals sau de o calitate indoielnica ?
In multe cazuri, produsul fals imita atat de bine originalul, incat doar niste specialisti isi pot da seama. Totusi, exista anumite semne si caracteristici care dau de gol un aliment contrafacut si anume:
- pretul, care este cu pana la 50% mai mic decat al produsului original;
- locatia de comercializare: tarabe, buticuri de cartier, bacanii;
- ambalajul este de proasta calitate, iar calitatea textului imprimat pe ambalaj lasa si el de dorit din cauza cernelurilor de calitate inferioara;
- informatiile de pe ambalaj sunt incomplete ( adresa producatorului este inlocuita de o casuta postala sau o abreviere, compozitia este incomplet redata) sau gresit tiparite ( litere inversate si denumiri traduse gresit).
Mesajele ademenitoare - proba adevarului!
Ca si consumator, esti bombardata cu zeci de mesaje comerciale in fiecare zi. La rafturile hipermarketurilor esti atrasa de diverse produse: iaurturi de crestere, iaurturi pentru usurarea digestiei, cicolata "plina" cu lapte, ciocolata pentru memorie, snaksuri cu vitamine... si lista poate continua.
Toate aceste produse joaca o carte a sanatatii insa mesajele sunt la
limita legii. Din punct de vedere legal, intr-o reclama, producatorului
ii este interzis sa specifice ce efecte extraordinare ar putea avea un
anumit produs asupra sanatatii, atat timp cat acest efect nu este
dovedit si stabilit oficial. Bineinteles, proba este greu de realizat,
de teama rezultatelor total paralele cu reclama. Daca esti mama, situatia este si mai complicata deoarece copiii sunt tinta marilor producatori, care mizeaza pe curiozitatea si inocenta micutilor dar si pe dorinta parintilor de a le oferi copiilor tot ceea ce isi doresc. |
![]() |
Mai mult decat atat multe produse, insa nu toate dintr-o anumita
categorie, contin mesaje ademenitoare si total lipsite de adevar,
precum: "recomandat de pediatri", "intareste rezistenta organismului",
"ajuta la cresterea puterii de concentrare".
Iata un exemplu, direct de pe ambalajul unui otet de mere cu miere: "gratie vitaminelor si componentelor biotic active din compozitia sa are reale proprietati terapeutice in combaterea starilor febrile ale gripei, a bolilor de rinichi, in cura de slabire si ajuta la fortifierea organismului". Un astfel de mesaj este greu de interpretat si mai ales, greu de dovedit, asadar poate fi un mesaj mincinos.
Parlamentul European si "metoda semaforului"
De curand, Organizatia Consumatorilor Europeni a propus o etichetare unica pentru ambalajele produselor alimentare, conform "metodei semaforului", adica cu buline rosii, galbene sau verzi, in functie de continutul nutritiv al fiecarui aliment in parte.
Parlamentul European a respins aceasta propunere, pe motiv ca ar induce consumatorii in eroare. Un exemplu oferit de europarlamentarul german Renate Sommer este acela ca, aceste criterii permit ca un suc de mere natural dar cu continut mai mare de zahar sa primeasca bulina rosie, in timp ce o doza de bautura light tip cola ar primi bulina verde. Asadar, "metoda semaforului" a fost considerata irelevanta in cazul multor produse.
Pe de alta parte, OCE a declarat ca 80% dintre consumatorii europeni ar fi de acord cu o noua clasificare a alimentelor in functie de continutul de grasimi, grasimi saturate, zahar si sare, prin aplicarea bulinelor colorate. Membrii OCE sunt dezamagiti de decizia Parlamentului European, mai ales in conditiile in care obezitatea devine tot mai mult un fenomen ingrijorator in Europa.
Tu ce crezi, ar trebui realizat un nou sistem de clasificare a produselor? Citesti cu atentie eticheta alimentelor pe care le consumi?
Alte articole care te-ar putea interesa: 10 simptome care ascund probleme de sanatate Esti ceea ce mananci: vitaminele si mineralele! Esti ceea ce mananci: e randul proteinelor! Subiecte de pe forum: Frumusetea cere apa Produsele naturale Mandarinele |


