Natto: ce beneficii are și cum se consumă corect

Redactor Andreea Baluteanu

Japonezii s-au remarcat de-a lungul secolelor nu numai datorită gradului ridicat de civilizație, ce continuă să impresioneze și acum, dar și pentru longevitatea și speranța de viață. Un popor care se confruntă rareori cu boli precum cancerul sau osteoporoza, asiaticii își datorează sănătatea de fier și beneficiilor și proprietăților natto.

Află tot ce trebuie să știi despre natto: beneficii și proprietăți, dar și alte informații utile din rândurile de mai jos!

Ce este natto?

Prin definiție, natto este un aliment tradițional japonez obținut prin fermentarea boabelor de soia cu ajutorul bacteriei Bacillus subtilis. Pare a fi un proces dificil? Nu neapărat, după cum vei vedea în rândurile de mai jos.

Natto e diferit de tot ce ai gustat până acum, așa cum vei constata când îl încerci prima oară. Are o textură lipicioasă și vâscoasă și un miros distinctiv, oarecum înțepător, dar nu te teme, pentru că nu este expirat. Vine în această formă pentru că e un aliment fermentat. Gustul său nu are aproape nimic în comun cu aspectul, semănând cu aroma de nucă, atunci când e consumat ca atare și împrumutând din notele celorlalte alimente cu care e servit la masă.

Așa cum vei vedea mai jos, natto e minunat în dietă mai ales grație beneficiilor sale.

Care sunt beneficiile natto?

Firește că aceasta e partea noastră preferată: natto, beneficii și proprietăți. În primul rând, trebuie să știi că e vorba despre un super aliment cu o compoziție nutrițională extraordinară: proteine, minerale, fibre, vitamine. Pe lângă acestea se remarcă și două elemente specifice natto: enzima natokinază, ce susține sănătatea inimii, și natto-kin, o bacterie minunată pentru digestia ta.

Dar luăm pe rând beneficiile și proprietățile natto în rândurile de mai jos!

Întărește oasele. Nu degeaba sunt renumiți japonezii pentru traiul îndelungat și mobilitatea ridicată inclusiv la bătrânețe. Fiind o sursă importantă de calciu, dar și de vitamina K2 (susține absorbția calciului în oase), natto reduce atât pierderile de densitate osoasă, dar și riscul de fracturi, mai ales odată cu înaintarea în vârstă.

Susține digestia. Fiind bogat în probiotice, e evident că acest aliment popular japonez te va ajuta să ai o digestie de top. Un microbiom sănătos nu înseamnă numai o digestie mai bună, dar și o imunitate de fier și sănătate cardiovasculară peste medie. Mai mult, probioticele reduc balonarea, constipația, diareea, dar și simptomele bolilor digestive, iar natto e un adevărat campion la acest capitol: dacă majoritatea suplimentelor 5-10 miliarde de colonii de bacterii per porție, natto îți aduce aproximativ un miliard per gram!

Contribuie la o imunitate mai bună. Tot probioticele sunt de lăudat pentru că, atunci când îmbunătățesc sănătatea microbiomului, stimulează și producția de anticorpi și inhibă dezvoltarea bacteriilor rele, reducând astfel riscul de infecții. Studiile au arătat, de fapt, că persoanele cărora li se administrase tulpina bacteriei B. subtilis erau cu 55% mai puțin predispuși la infecții respiratorii decât cazurile placebo.

Îmbunătățește funcționarea inimii. Atât fibrele, cât și probioticele sunt „prietenele” inimii, dar ne concentrăm cu precădere pe enzima natokinază, care dizolvă cheagurile de sânge și reduce tensiunea. Mai departe, vitamina K2 previne depozitarea calciului pe artere, existând cercetări care atestă că un consum ridicat al acestui nutrient scade cu 57% riscul de deces din cauza bolilor cardiovasculare.

Scade riscul de a dezvolta unele forme de cancer. Deoarece conține izoflavone din soia și vitamina K2, natto te poate feri de cancer.

Alte beneficii și proprietăți ale consumului de natto: te ajută să slăbești și poate să amelioreze activitatea cerebrală, reducând stresul și simptomele anxietății și depresiei.

natto si orez intr-un bol pe fundal intunecat

Cum se prepară natto?

Deși nu putem spune că e „floare la ureche” să prepari natto acasă, pentru fanele aromei și super beneficiilor sale, e posibil. Ai nevoie însă de răbdare și de un pic de ajutor.

Citește și: Cinci motive importante pentru care japonezii nu beau apă în timpul mesei. Îți vor da de gândit

Iată care sunt ingredientele necesare:

  • 700g boabe de soia;
  • apă;
  • un pachet special, de tip natto starter (îl găsești în supermarketurile cu specific internațional sau la magazinele de specialitate).

Cum prepari?

După ce ai curățat bine boabele de soia, pune-le la înmuiat într-o oală, peste noapte. Ține cont că e recomandat ca apa să acopere complet soia. Ar trebui să folosești circa 3 părți apă la una de boabe.

După ce ai scurs boabele de soia, pune-le la fiert pentru aproximativ 9 ore. Poți folosi o oală sub presiune ca să reduci acest timp.

Nu, natto nu e gata încă. Scurge din nou boabele fierte, adaugă-le într-un vas pe care l-ai sterilizat anterior și include pachetul de natto starter. Consultă instrucțiunile de pe ambalaj.

După ce ai omogenizat bine mixul, pune la cuptor, unde va fermenta la o temperatură de 37,8° C, pentru circa 22-24 de ore. Vasul trebuie neapărat să fie acoperit.

Lasă natto să se răcească, apoi pune-l la frigider încă 24 de ore înainte de a-l consuma.

În trecut, natto era preparat prin înfășurarea boabelor fierte în paie de orez, dar odată cu identificarea și izolarea bacteriei B. subtilis de către cercetători, metoda s-a rafinat și s-a modernizat, în zilele noastre folosindu-se cutii din polistiren.

Cum păstrezi natto

Natto nu e neapărat pretențios după ce l-ai pregătit și poate fi consumat chiar și după depășirea datei de expirare (dar să nu exagerezi cu toleranța). E bine să îl depozitezi la frigider sau în congelator, unde va rezista aproximativ o săptămână, respectiv o lună.

Ține cont că, dacă îl păstrezi la temperatura camerei, procesul de fermentare poate continua.

În cazul în care ai nevoie să decongelezi natto, fă-o tot plasându-l în frigider pentru circa o jumătate de zi. Nu folosi funcția dedicată de la cuptorul cu microunde.

Cum gătești natto

În Japonia, natto se consumă la micul dejun, alături de orez fiert. Ca să îi dea gust, asiaticii adaugă sos de soia, muștar, dar și arpagic sau avocado.

Iată mai jos și două rețete după care te vei linge pe degete!

Omletă natto

Ingrediente:

  • Ouă
  • Natto
  • Ceapă verde
  • Sos de soia (opțional)
  • Sare
  • Maioneză
  • (poți adapta cantitățile în funcție de situație).

Modalitate de preparare:

  1. Toacă mărunt ceapa verde.
  2. Bate ouăle separat și adaugă natto, sos de soia (opțional) și sare.
  3. Adaugă în preparat ceapa tăiată.
  4. Prepară în tigaie antiaderentă, la foc mediu, timp de circa 3 minute.
  5. Servește cu maioneză!

Toast cu natto

Ingrediente:

  • Pâine albă
  • Ouă
  • Pătrunjel
  • Maioneză
  • Natto
  • Sare și piper
  • Roșii
  • Avocado

Modalitate de preparare:

  1. Mărunțește pătrunjelul.
  2. Alături, fierbe ouăle.
  3. Zdrobește ouăle fierte și amestecă-le cu pătrunjel, maioneză, sare și piper.
  4. Întinde acest mix pe pâine și adaugă natto.
  5. Poți pune sendvișul la sandwich maker sau la cuptor pentru câteva minute.
  6. Servește cu roșiile și avocado feliate.

Natto are multiple beneficii și proprietăți! Suntem extrem de curioase: tu cum îl servești?

 

Surse foto: Pixabay

Surse articol: Pubmed, Healthline, chefjacooks

Articolul urmator Dieta hipoproteică: în ce constă, cum o ții, ce beneficii și ce dezavantaje are?

Cum ti s-a parut articolul? Voteaza!

0 (0)

Vezi cele mai noi video-uri de pe divahair.ro

Abonează-te la newsletterul DivaHair!
Va rugam sa completati campurile necesare.