Specialiștii confirmă: laptele cald poate avea efect de somnifer

Alida Enache

Cu siguranță că și ție ți-a zis bunica ta ca laptele este cel mai bun remediu în cazul în care suferi de insomnie. Sigur că atunci nu îți venea să o crezi și aveai impresia că doar vrea să te păcălească, dar știa ea bine ce spunea. Ei bine, acest lucru este pe cât se poate de adevărat! Oamenii beau lapte cald înainte de culcare încă din cele mai vechi timpuri. Deși noi am putea crede că acesta este un simplu obicei pe care l-am preluat de la strămoșii noștri, specialiștii demonstrează că un pahar de lapte cald băut seara, înainte de culcare, poate avea multe efecte benefice asupra somnului nostru și nu numai.

Foarte multe persoane se confruntă cu probleme de somn, nu mai este un secret pentru nimeni. Ducem un stil de viață modern și prea rapid, iar cu iluminatul artificial și separarea de natură nici nu este de mirare că insomnia a devenit tot mai des întâlnită în rândul adulților. Se recomandă ca adulții să doarmă cel puțin șapte ore pe noapte pentru a avea o sănătate optimă. Așa-i se întâmplă rar să bifezi programul recomandat? Din păcate, cei care dorm mai puțin de șapte ore pe noapte prezintă un risc mai mare de a dezvolta boli cronice precum: diabet, obezitate, boli de inimă, accident vascular cerebral, hipertensiune arterială și tulburări de sănătate mintală.

Imagine cu o femeie care ține un pahar cu lapte în mână și cască

Medicii prescriu sedative precum benzodiazepine și zolpidem pacienților care suferă de insomnie. Aceste medicamente sunt eficiente, dar prea puternice și provoacă multe efecte secundare neplăcute și chiar dependență. Sedativele acționează prin activarea receptorilor GABA din creier, proteine care inhibă impulsurile nervoase. Oamenii care suferă de insomnie au niveluri scăzute de GABA, chiar cu 30% mai mici decât cei care nu se confruntă cu această problemă. De asemenea, nivelurile scăzute de GABA sunt asociate cu un somn agitat și perturbat.

În trecut se credea că laptele provoacă somnolență din cauza concentrației sale de triptofan. Acest aminoacid esențial joacă un rol foarte important în producerea serotoninei, melatoninei, niacinei și a nicotinamidei (substanțe care induc relaxarea și somnul). De curând, a fost descoperit un alt compus în laptele cald care ne ajută să avem un somn mai bun: o combinație de peptide, numită hidrolizat triptic de cazeină (CTH). Studiul arată că acest compus acționează ca un sedativ natural, ameliorează stresul și favorizează somnul. Cine ar fi crezut?!

Dacă nu îți place laptele sau dacă, din anumite motive, nu îl poți consuma, încearcă să mănânci regulat următoarele alimente bogate în triptofan care au un efect asemănător cu cel al laptelui: brânză, carne de pui, curcan, pește, semințe de floarea soarelui, arahide, semințe de dovleac, boabe de soia.

Alte trucuri care te pot ajuta să ai un somn mai bun

  • Încearcă să îți stabilești un program de somn și să îl respecți,
  • Alege o oră de culcare și una de trezire chiar și pentru weekend pentru a-ți reseta ritmul circadian,
  • Dormitorul trebuie să fie un spațiu liniștit, întunecat și răcoros pentru a-ți putea induce somnul,
  • Elimină dispozitivele electronice din dormitor: televizoare, computere și telefoane,
  • Încearcă să nu mai folosești dispozitivele electronice înainte de culcare deoarece lumina albastră emisă de acestea poate perturba secreția de melatonină,
  • Nu mânca mese copioase înainte de culcare, iar dacă ți-e foame poți lua o gustare bogată în proteine: unt de arahide sau o bucată de brânză,
  • Evită cofeina și alcoolul înainte de culcare,
  • Încearcă să te miști mai mult în timpul zile.

Dacă nici tu nu te numeri printre norocoșii care dorm cel puțin șapte ore pe noapte, poți încerca să consumi lapte cald seara, dar și să pui în practică trucurile menționate anterior pentru a-ți îmbunătăți calitatea somnului.

Citește și: Cum scapi de insomnii? Cum crești capacitatea organismului de a se adapta la stres? Bucură-te de un somn de calitate!

Surse articol: Powerofpositivity, Sciencedaily, Sleepfoundation

Surse foto: iStock

Articolul urmator 5 lucruri pe care specialistii in somn isi doresc sa nu le mai facem dimineata

Cum ti s-a parut articolul? Voteaza!

4 (2)

Vezi cele mai noi video-uri de pe divahair.ro

Abonează-te la newsletterul DivaHair!
Va rugam sa completati campurile necesare.