Nu Skin

Genunchiul alergătorului: simptome, prevenție și tratament

Duminică, 05.11.2017
de Angelica Craciuneanu

În ciuda numelui său, genunchiul alergătorului nu este o problemă care să îi privească doar pe atleți. Orice persoană care își îndoaie genunchii foarte mult și des poate ajunge să sufere de această problemă.

Cauzele acestei afecțiuni sunt numeroase. De exemplu mersul pe jos des sau pe distanțe lungi, mersul pe bicicletă sau săriturile pot duce la apariția unei dureri puternice în jurul genunchiului, care se mai numește și sindromul dureros patelofemura.

Atunci când vorbim de genunchiul alergătorului, nu ne referim la o problemă specifică, acesta fiind un termen general pentru a descrie durerea resimțită în jurul genunchiulul.

O afecțiune care este catalogată ca fiind genunchiul alergătorului este chondromalacia patella sau sindromul de stres femuro-patelar, care reprezintă inflamarea cartilajului de sub rotulă.

De ce apare genunchiul alergătorului

Sunt mai multe cauze care pot duce la apariția genunchiului alergătorului, dar cea mai comună este suprasolicitarea. Astfel, dacă faci multe exerciții fizice care presupun îndoirea repetată a genunchiului, există riscul apariției genunchiului alergătorului. Cele mai riscante exerciții în acest sens sunt fandările și exercițiile pliometrice, care duc la inflamarea articulației genunchiului.

Alergătoare pe malul mării

O altă cauză pentru genunchiul alergătorului ar putea fi o lovitură directă la genunchi, cum ar fi o cădere.

De asemenea, dacă oricare dintre oasele aflate între șold și gleznă nu se află în poziția corectă, inclusiv genunchi, acest lucru duce la exercitarea unei presiuni sporite asupra articulațiilor, ceea ce înseamnă că genunchiul tău nu se va mișca așa cum trebuie și poate provoca durere.

Genunchiul alergătorului apare în mod frecvent la persoanele care au platfus sau supra-pronație. Aceste probleme își pot pune amprenta nu doar asupra felului în care mergi, ci și asupra genunchilor.

Mușchii coapselor nedezvoltați sau dezechilibrați pot duce și ei la apariția durerii de genunchi. De exemplu, mușchii cvadriceps din partea din față a coapsei mențin genunchiul într-o poziție corectă atunci când îndoi sau întinzi articulația. Dacă aceștia sunt slabi și nedezvoltați, există posibilitatea ca genunchiul să nu poată rămâne pe loc la anumite mișcări.

Simptomele genunchiului alergătorului

Principalul simptom care apare odată cu această problemă este durerea. Aceasta poate apărea în fața, în spatele sau în jurul genunchiului atunci când îl îndoi. 

Se poate, de asemenea, să apară o inflamare a zonei din jurul genunchiului sau să ai senzația că ceva se sparge și se macină în genunchi.

Alergătoare pe care o doare genunchiul

Diagnosticul genunchiului alergătorului

Diagnosticarea genunchiului alergătorului trebuie făcută de către medic. Acesta, pe lângă un examen fizic aprofundat, ar putea să ceară efectuarea unor teste RMN, CT sau radiografii.

Tratament pentru genunchiul alergătorului

În cele mai multe cazuri, genunchiul alergătorului se vindecă de la sine, dacă ai grijă să îi oferi mediul propice pentru asta. În acest sens, pentru recuperare, trebuie să stai o perioadă în repaus.

Evită pe cât posibil activitățile care provoacă durere în zona genunchiului, precum alergarea, poziția ghemuit sau statul pe scaun pe perioade lungi.

De asemenea, este indicat să pui gheață pe genunchi pentru a face durerea suportabilă și a ajuta la retragerea umflăturii. Ține gheață pe genunchi timp de 20-30 de minute, la fiecare 3-4 ore, până când nu vei mai simți durere.

Până la vindecare este important să folosești bandaje elastice sau genunchiere patelar care să îți țină genunchiul fix.

Atunci când stai întinsă pe pat, folosește o pernă, ca sprijin pentru picior, astfel încât genunchiul să stea într-o poziție relaxată și să nu pui presiune pe el.

Pentru alinarea durerii poți lua medicamente antiinflamatoare pe care le poți achiziționa de la farmacie fără prescripție medicală. Ține cont, însă, că acestea pot avea efecte adverse, așa că nu trebuie luate în doză mare decât dacă sunt prescrise de medic.

Cu toate că genunchiul are nevoie de odihnă pentru a se reface, este important să faci și o serie de exerciții fizice în această perioadă. Sunt recomandate exercițiile de streching pentru mușchii cvadriceps. Trebuie să ai foarte mare grijă să le execuți corect. Dacă e cazul, poți merge la un fizioterapeut care să te învețe cum să le faci.

Dacă ai încercat toate aceste tehnici și continuă să te doară genunchiul, atunci trebuie să mergi la un medic ortoped. În cazul în care problema este mai serioasă, se poate impune efectuarea de infiltrații cu corticosteroizi pentru a ajuta la reducerea inflamației. Acestea nu vor înlocui însă odihna, exercițiile de întărire sau celelalte tratamente descrise mai sus.

În cazuri destul de rare se poate ajunge la intervenții chirurgicale. Ortopedul va proceda la îndepărtarea sau înlocuirea cartilajului deteriorat și, în cazuri extreme, se poate ajunge la corectarea poziției genunchiului pentru a distribui uniform presiunea din articulații.

Vindecarea genunchiului alergătorului nu se face de pe o zi pe alta și, chiar dacă durerea va trece în câteva zile, trebuie să îți protejezi genunchii pe termen lung pentru a te asigura că nu o să mai ai probleme. Asta nu înseamnă însă că trebuie să renunți la exercițiile fizice în perioada de recuperare. Găsește doar alternative. De exemplu, dacă obișnuiești să alergi pentru a te menține în formă, încearcă în perioada în care îți recuperezi genunchiul să mergi la înot.

Indiferent ce faci, nu încerca să grăbești lucrurile și să forțezi. Revin-o la activitățile obișnuite doar când vei putea să îndoi și să îndrepți genunchiul fără să simți niciun pic de durere, pentru că riști să îți afectezi articulațiile pentru tot restul vieții.

Alergare cu genunchera

Cum previi apariția genunchiului alergătorului

Chiar dacă genunchiul alergătorului este cauzat de exercițiile fizice, nu înseamnă că trebuie să renunți cu totul la acestea pentru a evita apariția lui.

Iată o serie de metode prin care poți preveni apariția genunchiului alergătorului:

  • păstrează-ți mușchii coapselor puternici prin exerciții regulate;
  • utilizează inserții de încălțăminte dacă ai probleme la mers;
  • evită alergarea sau mersul pe suprafețe dure, precum betonul;
  • ai grijă să îți menții o greutate corporală normală, pentru a nu pune presiune prea mare pe genunchi;
  • nu începe exercițiile fizice brusc, fără să faci încălzirea înainte;
  • poartă încălțăminte sport de calitate și schimb-o de câte ori își pierde forma sau talpa devine neregulată. 

Surse foto: iStock

Cum ti s-a parut articolul? Voteaza!

0 (0)
Abonează-te la newsletterul DivaHair!
Va rugam sa completati campurile necesare.

    Ti-a placut articolul? Urmareste DivaHair pe Facebook sau pe mail!

    Cauta un furnizor in zona ta

    Ai nevoide de un SFAT?

    Adauga o intrebare la care vrei sa primesti raspuns. Comunitatea DivaHair te ajuta.

    întreabă

    LIKE si intra in universul divelor!