Nu Skin

Indulcitorii naturali - cu ce poti inlocui zaharul?

Masha Florea
Simti deseori necesitatea de a manca "ceva dulce"? Desi dulciurile ofera o placere instantanee, consumul frecvent si in exces al acestora poate avea efecte grave asupra sanatatii tale. Cu atat mai mult, zaharul rafinat reprezinta un compus care, fara beneficii prea mari, te poate imbolnavi. Citeste in continuare pentru a afla care sunt alternativele naturale ale zaharului rafinat.

Date de biochimie


Glucoza, un monozaharid simplu, reprezinta cea mai importanta sursa de energie a celulelor corpului uman. Aceasta este absorbita cu usurinta in tubul digestiv, fiind capabila sa determine cresteri bruste ale glicemiei. Ca urmare a acestui varf al glicemiei se elibereaza insulina pentru a ajuta intrarea glucozei in celule. Consumul exagerat de glucoza duce la aparitia diabetului prin epuizarea resurselor de insulina ale pancreasului.

Fructoza, de asemenea un monozaharid simplu, necesita metabolizarea la nivel hepatic. Studiile au facut corelatii intre consumul excesiv de fructoza si aparitia obezitetii, cresterea nivelelor trigliceridelor si colesterolului LDL, sindromului metabolic.

Zaharoza este un dizaharid format din cate o molecula de glucoza si fructoza. Aceasta molecula trebuie descompusa in cele doua monozaharide, cu ajutorul enzimei zaharaza, pentru ca acestea sa poata fi absorbite in organism. Zaharoza reprezinta zaharul pe care il avem cu totii in bucatarie.

varietati de zahar

Ce alternative ai?


Pentru ca stim ca nu poti elimina zaharurile complet din dieta, iti propunem un truc: alege intotdeauna indulcitorii mai putin procesati. Si tine minte ca inlocuirea zaharului cu orice alt indulcitor natural nu te scuteste de consumul moderat al acestuia.

Inlocuieste zaharul cu mierea


Poate cel mai cunoscut indulcitor natural, mierea este intotdeauna recomandata pentru prorietatile sale. In compozitia sa intra atat fructoza cat si glucoza, prima fiind intr-un procent mai mare. Ea este, in teorie, mai dulce decat zaharul, fiind necesara o cantitate mai mica pentru a indulci aceeasi cantitate de produs.

Beneficiile asupra sanatatii se refera la proprietatile antibacteriene si antioxidante. In plus, contine vitaminele B2 si B6 si este o sursa buna de fier. 2 lingurite de miere reprezinta un aport caloric de 43 Kcal, fata de zahar, 33 kcal per 2 lingurite.

Mierea poate inlocui zaharul si atunci cand gatesti. Inlocuieste fiecare cana de zahar cu o jumatate de cana de miere, si nu uita sa reduci cantitatile de lichid ale retetei cu ¼ si temperatura cuptorului cu 4 grade C pentru a nu se rumeni excesiv.

miere in borcan

Siropul de artar - un bun inlocuitor al zaharului

Ca si zaharul, siropul de artar contine glucoza si fructoza in raport egal, 50-50. Acesta este bogat in minerale, in special zinc, ce poate avea un efect benefic in prevenirea aterosclerozei prin scaderea colesterolului.

In plus, imbunatateste imunitatea
si are proprietati antioxidante.

Ca si mierea, contine aproximativ 45 kcal per 2 lingurite. De asemenea, poate inlocui zaharul in cadrul retetelor, ¾ de cana de sirop de artar in locul unei cani de zahar, reducand lichidele retetei cu 2 linguri per cana de sirop.
sirop de artar 

Stevie in loc de zahar


Extractul din planta sud-africana este un indulcitor de 200-300 mai puternic decat zaharul, fara a contine kilocalorii. De asemenea, aceasta nu determina cresterea brusca a glicemiei.

Cand inlocuiesti zaharul, pastreaza ¼ din cantitatea de zahar din reteta, adaugand cate 3 ½ linguri pentru fiecare jumatate de cana de zahar inlocuita.

extract de stevie

Fii atenta la nectarul de agave


Nectarul de agave se prepara din agave, aceleasi plante care ne-au oferit tequila. Spre deosebire de ceilalti indulcitori, acest sirop contine pana la 90% fructoza. Trebuie consumat cu atentie, si evitat excesul, pentru a preveni afectiunile care sunt determinate de consumul crescut de fructoza, ca ficatul gras, dislipidemia, obezitatea si sindromul metabolic.

Nu este o varianta naturala din cauza procesarii avansate pe care o sufera. Iar procentul crescut de fructoza il face mai putin benefic organismului. El nu ar trebui considerat o alternativa a zaharului.

Aportul caloric este de 40 de kcal per 2 lingurite de sirop, dar este in acelasi timp cu 25% mai dulce decat zaharul. Contine un tip de fibra alimentara de tipul prebioticelor, avand un efect benefic asupra florei intestinale.

Asadar, ai grija sa nu cazi in plasa indulcitorilor naturali. Majoritatea contin aceleasi zaharide ca si zaharul, dar in alte proportii. Unele proportii chiar mai putin sanatoase.

Pentru o viata sanatoasa, incearca sa reduci consumul de dulciuri procesate, rafinate. Iar daca vrei sa inlocuiesti zaharul, alege variantele sale mai putin rafinate, mierea, siropul de artar sau stevia.

Cum ti s-a parut articolul? Voteaza!

4 (10)

Vezi cele mai noi video-uri de pe divahair.ro

Abonează-te la newsletterul DivaHair!
Va rugam sa completati campurile necesare.

    Ti-a placut articolul? Urmareste DivaHair pe Facebook sau pe mail!

    Cauta un furnizor in zona ta

    LIKE si intra in universul divelor!