50 de întrebări importante care te ajută să realizezi dacă ești sau nu victimă a unui abuz emoțional

Alida Enache

Spre deosebire de violența fizică, abuzul emoțional nu lasă cicatrici vizibile și, uneori, este atât de subtil, încât cu greu îți poți da seama că ești o victimă. Totuși, efectele sale se resimt pe plan emoțional și, în mod special, psihologic, iar orice persoană care se simte inconfortabil în preajma partenerului/partenerei de viață ar trebui să-și pună un semn de întrebare.

Dar ce este abuzul emoțional, până la urmă? Ei bine, el nu are o definiție exact, însă orice comportament prin care o persoană încearcă să manipuleze, constrângă, controleze, deprecieze sau terorizeze poate fi considerat abuz emoțional. O persoană care este victima unui astfel de act teribil ar putea ajunge să se lupte cu depresia, anxietatea, sentimentele de inutilitate, lipsa de speranță și neputința în timp, iar apoi va avea nevoie de ajutorul unui specialist pentru a se mai vindeca. În cazuri extreme, abuzul emoțional pe termen lung poate provoca simptome de PTSD (Tulburarea de stres post-traumatic) sau PTSD complex.

Printre comportamentele care sunt considerate forme de abuz asupra unei persoane se numără și:

  • Batjocorirea sau umilirea sa,
  • Ignorarea și îndepărtarea față de ea fără un motiv anume,
  • Constrângerea să facă lucruri pe care nu dorește să le facă,
  • Amenințarea,
  • Insultarea în legătură cu aspectul, personalitatea, stilul de viață, alegerile profesionale, prietenii sau orice alt aspect al vieții personale, sociale sau profesionale,
  • Agresarea verbală, uneori sub pretextul "glumelor",
  • Invalidarea emoțională,
  • Criticarea,
  • Intimidarea,
  • Controlul asupra finanțelor sale,
  • Controlarea vieții sale sociale,
  • Izolarea sa de prieteni și familie,
  • Disprețuirea sa în mod repetat.

Partenerii abuzivi care se folosesc de aceste tactici în relația lor au, în general, intenții ascunse și pot chiar să ducă o viață dublă. Din păcate, nu orice persoană toxică are capacitatea de a-și înțelege comportamentul și de a se schimba, mai apoi, pentru că abuzatorii sunt lipsiți de empatie și posedă un sentiment de dispreț incredibil și insensibil față de drepturile și trăirile altora.

Imagine cu o femeie și un bărbat care se ceartă

Cei care ajung să abuzeze emoțional o altă persoană învață aceste comportamente încă din copilărie, de la părinții lor și, din păcate, sfârșesc prin a perpetua ciclul. Abuzatorii pot avea și tulburare de personalitate narcisistă, sociopatică sau antisocială, motiv pentru care nu-și vor putea înțelege niciodată greșelile. Totuși, cu greu poți recunoaște aceste probleme la o persoană și tocmai de aceea mulți oameni devin victime ale abuzului emoțional.

Acest tip de agresiune subtilă, dar atât de dureroasă se întâlnește cel mai frecvent în relația de cuplu. O victimă are deja mici îndoieli în legătură cu partenerul său/partenera sa, însă nu știe cum să îi catalogheze comportamentul.

Vezi și: cum se manifestă abuzul emoțional în cuplu.

Cum să-ți dai seama că ești victima abuzului emoțional

Pentru a-ți putea da seama dacă ești, cu adevărat, victima abuzului emoțional, ar trebui să-ți pui un set de întrebări specifice. Ulterior, răspunsurile tale îți vor oferi o perspectivă asupra comportamentului pe care iubitul tău/iubita ta îl are față de tine și te vor ajuta să-ți dai seama cât de toxică este relația ta. Acestea sunt cele 50 de întrebări la care trebuie neapărat să-ți oferi un răspuns dacă ai cea mai mică îndoială în legătură partenerul tău/partenera ta.

1. Îi place să te umilească în public?

2. Care este cel mai grav mod în care a folosit propriile tale nesiguranțe împotriva ta?

3. Ți se pare că felul în care te trata la începutul relației este foarte diferit de modul în care se comportă cu tine acum?

4. Cât de des te convinge să-ți pară rău de el/ea după ce te abuzează verbal?

5. Te face să te simți vinovat/ă foarte des pentru faptul că îți exprimi îngrijorările în relație?

6. Te face să te simți prost cu anumite calități sau trăsături pentru care te admira cândva?

7. Nu vrea niciodată să vorbească despre comportamentul său?

8. Este mai drăguț/ă și respectuos/respectuoasă cu alte persoane, în public, față de cum este cu tine acasă, în spatele ușilor închis?

9. Atunci când te tratează cu indiferență, există și un motiv pentru care face asta sau nu?

10. Îți spune mereu că ești prea sensibil/ă atunci când îți exprimi emoțiile?

11. Te trezești zilnic punându-ți la îndoială propria realitate?

12. Te-a făcut vreodată să te îndoiești de lucruri pe care știi sigur că le-a spus sau le-a făcut?

13. Te insultă atunci când nu îi faci pe plac?

14. Îți este teamă să-ți exprimi adevăratele sentimente în fața sa din cauza modului în care a reacționat în trecut când a făcut-o?

15. Simți că realizările tale sunt depreciate, ignorate sau minimizate de către el/ea?

16. Cât de des ești făcut/ă să te simți nesigur/ă și invizibil/ă atunci când partenerul tău/partenera ta poartă conversații cu persoane de sex opus?

17. Te critică des și are obiceiul de a te compara cu alții?

18. Nu mai știi ce să faci sau ce să zici în preajma sa pentru că îți este frică să nu îl/o superi sau jignești?

19. Felul în care partenerul tău/partenera ta se uită sau vorbește despre alte femei sau bărbați te face să te simți inconfortabil?

20. După o criză de nervi îți reamintește cât de norocos/norocoasă ești să îl/o ai?

21. Are crize de furie atunci când ego-ul său este rănit?

22. Devine furios/furioasă dacă îi atragi atenția în legătură cu comportamentul său?

23. Îți dă voie vreodată să îi reproșezi ce a greșit?

24. Cât de des te face să te simți rușinat/ă de calitățile și realizările cu care te mândreai?

25. Te trezești cerându-ți scuze în fața sa, deși nu i-ai greșit cu nimic?

26. Te-a comparat vreodată cu alții și te-a făcut să te simți ca și cum ai fi în "competiție" cu alte persoane pentru atenția și dragostea sa?

27. Te trezești cerându-ți scuze pentru greșelile pe care le-a făcut el/ea, dar pe care refuză să le recunoască?

28. De câte ori te-a acuzat că ai defecte pe care le posedă el/ea însuși/însăși?

29. Există lucruri pe care le făceai cu plăcere, dar de când ai început relația cu el/ea, le faci cu groază?

30. Cum reacționează corpul tău atunci când ești în preajma sa?

31. Te simți excesiv de anxios/anxioasă când te gândești la modul în care te tratează?

32. Ai pierdut timpul încercând să îl/o mulțumești, doar pentru a înțelege că nu-i va fi nimic de ajuns niciodată?

33. Simți că trebuie să-i ceri permisiunea înainte de a face ceva?

34. Ai impresia că este invidios/invidioasă sau plin/ă de ură atunci când tu ești fericit/ă și ai succes?

35. Pare fericit/ă când tu suferi?

36. Te consolează și preia adesea rolul de salvator/salvatoare pentru durerea pe care tot el/ea ți-a provocat-o?

37. Te subestimează deseori și nu obișnuiește să te încurajeze?

38. S-a supărat pe tine pentru că ai făcut alegeri independente?

39. Este deranjat/ă de faptul că petreci timp cu persoanele dragi?

40. Cât de des te sună sau îți trimite mesaje pentru a te verifică atunci când nu ești cu el/ea?

41. Te-a constrâns vreodată să faci lucruri cu care nu te simțeai confortabil? Chiar și sexual?

42. Te-a făcut să te simți vinovat/ă pentru că nu ai vrut să întreții relații intime cu el/ea?

43. Ți-e teamă să îl/o părăsești pentru că ți-ar putea face rău ca să se răzbune? Sau pentru că și-ar putea face rău singur/ă?

44. Te descurajează să faci lucruri care nu au nicio legătură cu el/ea?

45. Ai impresia că trebuie să cerșești atenția sa?

46. De câte ori te-a insultat și te-a făcut să te simți groaznic, susținând, în același timp, că totul "a fost doar o glumă"?

47. Ți s-a spus că ești prea sensibil/ă atunci când ai încercat să stabilești anumite limite cu el/ea?

48. Atunci când se comportă frumos cu tine ți se pare că nu îl/o mai recunoști?

49. Te tratează cu tandrețe și afecțiune pentru câteva secunde, iar apoi, brusc, devine rece și distant/ă?

50. Atunci când îți spune că te iubește, îți este greu să îl/o crezi pentru că nu asta arată prin comportamentul său?

Citește și: "Prioridating"- ce este și cum trebuie să-l aplici începând de astăzi

Surse foto: iStock

Surse articol: Thoughtcatalog, Healthline, Psychcentral

Articolul urmator Cum să te vindeci și să mergi mai departe dacă ai fost victima ghosting-ului

Cum ti s-a parut articolul? Voteaza!

0 (0)

Vezi cele mai noi video-uri de pe divahair.ro

Abonează-te la newsletterul DivaHair!
Va rugam sa completati campurile necesare.