Mă urăsc! Ce să fac în privința asta?

Mă urăsc! Ce să fac în privința asta?

Alida Enache

Trăim într-o societate absolut perfecționistă, dar superficială din multe puncte de vedere, așa că nu este de mirare că ne trezim deseori comparându-ne cu alții. Adevărul este că mulți dintre noi deprindem acest obicei din copilărie și îl ducem în mod inconștient mai departe, de la o generație la alta.

Cu toții ne comparăm, din când în când, cu alte persoane - la serviciu, la școală, pe rețele de socializare, dar și în multe alte situații. Ei bine, această "evaluare" constantă are urmări grave și foarte serioase asupra sănătății noastre mintale și asupra felului în care ne vedem pe noi înșine.

Imagine cu corpul unei femei supărate

Un simplu „Nu voi arăta niciodată ca el/ea” se poate transforma rapid în „Nu voi fi niciodată suficient de bun/ă pentru nimeni”. Iar înainte să-ți dai seama de gravitatea lucrurilor, te-ai putea trezi, pur și simplu, cu sentimente de ură și frustrare față de propria persoană. Astfel de trăiri devin tot mai grele dacă te confrunți și cu o afecțiune mintală, precum depresia și anxietatea

Cu siguranță că este greu să trăiești o viață întreagă îndoindu-te mereu de tine. Printre cele mai des întâlnite "simptome" care reflectă faptul că te confrunți cu ura de sine se numără și:

  • Acționezi după principiul "Totul sau nimic" - Îți vezi întreaga viață ca pe o lungă listă de ultimatumuri, multe dintre ele ducând la adevărate catastrofe. De exemplu: „Dacă pic acest examen, voi renunța la facultate și voi fi o persoana ratată.”
  • Te concentrezi asupra aspectelor negative - Nu contează cât de bună a fost ziua ta, căci tu te gândești constant doar la lucrurile care au mers rău pe parcursul ei.
  • Consideri că orice sentiment este un fapt - Deseori, atunci când nu te simți prea bine în legătură cu propria persoană, obișnuiești să îți zici „Sunt un adevărat eșec”, în loc de „Mă simt ca un eșec”.
  • Stima ta de sine este scăzută - Ai impresia că nu ești suficient de bun/ă pentru a fi în preajma prietenilor și a familiei, pentru a aplica la noi job-uri sau pentru a profita de noi oportunități.

Dacă toate aceste aspecte ți se par cunoscute, ei bine, nu e cazul să te alarmezi prea tare. Chiar dacă, în momentul de față, viața ta este copleșitoare, ea ar putea lua o altă întorsătură oricând. Adu-ți aminte că ești demn/ă de iubire și că, înainte de toate, tu ești prima persoană care ar trebui să își ofere dragoste.

Haide să descoperim împreună ce ar trebui să faci pentru a prinde încredere în tine și pentru a începe frumoasa aventură a iubirii de sine!

Ce să faci dacă te confrunți cu ura de sine

1. Acordă atenție evenimentelor declanșatoare - Primul pas spre a rezolva orice problemă este să îi descoperi rădăcina. Atunci când te lupți cu o criză severă de ură față de propria persoană, trebuie să îți conștientizezi trăirea și să încerci să îi descoperi cauza.

Ce crezi că a provocat astfel de sentimente? Pentru a afla asta, te va ajuta să ții un jurnal în care să scrii toate evenimentele declanșatoare din fiecare zi. Pune accent pe: ce ai făcut în ziua respectivă, cum te-ai simțit pe parcursul activităților respective, cine a fost în preajma ta. Odată ce ai descoperit toate situațiile care te determină să te simți așa, nu mai rămâne decât să începi să lucrezi cu ele pentru a le minimiza.

2. Pune-ți la încercare gândurile negative - Uneori, ura de sine apare atunci când nu ai capacitatea de a reflecta asupra situației declanșatoare. De exemplu, dacă obișnuiești să îți zici „Ma urăsc”, atunci ar fi util să te întrebi imediat „De ce fac asta?”. Răspunsurile pot fi diverse: „Nu arăt bine în această ținută”, „Am dat-o cu adevărat în bară la acea întâlnire” etc. Ce trebuie să faci într-un astfel de moment? Indiferent de supărarea ta, spune-ți asta: „Nu este adevărat”. Apoi gândește-te la toate motivele pentru care gândul tău negativ este greșit.

Poate fi greu să faci față propriilor gânduri negative, dar nu este imposibil. Cu puțină repetiție, la un moment dat, vei reuși să le combați. Nu te descuraja dacă nu o poți face din prima!

3. Învață să vorbești frumos despre propria persoană - Ura de sine apare în acel moment în care îți lipsește compasiunea față de propria persoană. Dacă treci printr-o perioadă în care nu ești prea mândru/mândră de tine, te va ajuta să scrii o listă cu toate calitățile tale.

Dacă nu poți găsi niciuna, nu intra în panică. Dragostea este o emoție extrem de puternică, pe care, din păcate, cu greu o poți îndrepta către persoana ta atunci când treci printr-o perioadă grea a vieții. Dacă nu găsești niciun aspect de apreciat la tine, încearcă să le scrii pe acelea pe care nu le urăști în legătură cu persoana ta.

Pune lista într-un loc în care să o poți vedea zilnic și folosește-te de ea atunci când te confrunți cu gânduri negative în legătură cu tine. Oprește-te din ceea ce faci, respiră adânc și citește unul dintre elementele trecute acolo. Te vei simți mai bine!

4. Privește-ți gândurile negative dintr-o altă perspectivă - De fiecare dată când te confrunți cu un gând inconfortabil, încearcă să transformi orice aspect negativ într-unul pozitiv. Cu puțin antrenament, creierul tău va reuși, într-un final, să vadă și partea plină a paharului.

De exemplu, în loc să îți spui „M-am descurcat atât de rău la prezentarea pe care am ținut-o astăzi la serviciu”, poți reformula afirmația astfel: „Nu simt că m-am descurcat bine cu prezentarea de astăzi”. În felul acesta, negativitatea nu se va mai simți atât de copleșitoare sau permanentă. La urma urmei, exista șansa ca data viitoare să te descurci mai bine, așa că nu are rost să te descurajezi pentru un simplu eveniment care nu a mers bine.

5. Petrece mai mult timp cu oamenii care te fac să te simți bine - Ura de sine te poate face să simți nevoia de izolare. Ai putea crede că nu meriți să fii în preajma persoanelor iubite sau că ele nu își doresc să îți fie aproape.

Chiar dacă tu ai impresia că ți-ar prinde bine să petreci timp singur/ă într-o astfel de situație, studiile arată că ar trebui să faci exact opusul. Interacțiunea socială și crearea de legături cu alte persoane te va face să te simți mai bine. Înconjoară-te cu oamenii tăi cei mai dragi și privește cum starea ta devine brusc mai bună!

6. Practică auto compasiunea - Compasiunea față de propria persoană este diferită de iubirea de sine. Acceptă-ți gândurile negative, greșelile și eșecurile și învață să îți oferi înțelegere. Perfecțiunea nu există, nu uita asta, așa că nu-ți mai crea așteptări nerealiste față de propria persoană. Învață să te ierți pe tine însuți exact așa cum ai ierta o persoană pe care o iubești.

Data viitoare când te confrunți cu ura de sine, încearcă să te relaxezi. Recunoaște-ți faptul că nu te simți prea bine și adu-ți aminte că este perfect normal să treci prin asta.

7. Cere ajutor - Nu trebuie să te confrunți singur/ă cu o astfel de situație, mai ales atunci când lucrurile par extrem de copleșitoare. Nu este nicio rușine să ceri ajutori, dimpotrivă, este un act de curaj. Dacă simți că nu te mai descurci cu acest proces, nu ezita să contactezi un specialist. Terapia te va ajuta să depășești ura de sine, dar și să găsești adevărata sa rădăcină.

Citește și: 8 semne că ești excepțional de inteligent/ă, chiar dacă nu simți că ești

Surse articol: Healthline, Verywellmind, Talkspace

Surse foto: iStock

Articolul urmator
Ce poate declanșa cancerul, conform neurologului Vlad Ciurea
Ce poate declanșa cancerul, conform neurologului Vlad Ciurea
Ce urăsc oamenii în secret la tine - poți afla doar făcând acest test de 1 minut
Incepe quiz
Ce urăsc oamenii în secret la tine - poți afla doar făcând acest test de 1 minut

Cum ti s-a parut articolul? Voteaza!

4.5 (2)
Abonează-te la newsletterul DivaHair!
Va rugam sa completati campurile necesare.

    top 5 divahair.ro - psihologie

    1. 8 exerciții antistres pe care le poți face acasă (565 vizite)