Nu Skin
Adevarata Stare de Bine

6 obiceiuri provocate de stres pe care trebuie sa le schimbi

Raluca Cristea

Oricat ne-am dori, stresul nu poate fi eliminat: jobul solicitant, nevoile copiilor sau ale parintilor care imbatranesc, grija cheltuielilor si planurilor pentru viitorul apropiat, eventualele probleme in cuplu, ba chiar toate acestea in acelasi timp. Eu, tu, ea, toate ne confruntam cu asa ceva si toate avem anumite tabieturi sau hobby-uri care ne ajuta sa ne relaxam dupa astfel de momente, mai tensionate decat ne-am fi asteptat, sau dupa o zi foarte grea.

Asadar, fiecare dintre noi are propriul mecanism de aparare impotriva stresului sau  de diminuare a lui. Perfect, insa problema este: care sunt mijloacele acestui mecanism? Daca nu cumva modalitatile noastre de relaxare sunt, de fapt, niste obiceiuri care pe termen lung ne fac mai mult rau decat bine?

Afla daca mijloacele tale de relaxare sunt, sau nu, niste obiceiuri proaste sau periculoase!

Obiceiul riscant nr.1 - Relaxarea suprema: stai in fata tv-ului cu ceva de rontait in brate

Canapeaua este atat de tentanta dupa o zi grea la serviciu si trebuie sa gasesti ceva interesant la tv si ceva bun de rontait prin dulap. Gresit!

Privitul la tv chiar si doar doua ore pe zi creste cu pana la 50% riscul de a deveni obeza, iar rontaitul in fata tv-ului, intinsa confortabil in pat, creste cu 20% riscul de a dezvolta diabet si cu 40% riscul de a-ti influenta negativ starea de stres prin informatiile primite.

Alternativa sanatoasa: Alege una dintre variantele: pune muzica relaxanta si o masca revigoranta pe fata, citeste putin din cartea preferata, stai cu ochii inchisi in timp ce faci exercitii de respiratie si o mica retrospectiva a zilei cu ce ai facut si ce a mai ramas de facut, incearca pozitii de meditatie/yoga, danseaza prin casa. Mai mult, desi este ultimul lucru la care o persoana stresata se gandeste, este ideal sa poti dupa o zi stresata sa mergi la sala sau la alergat. Ajuta extraordinar de mult la consolidarea legaturii dintre inima, creier, muschi si sistemul nervos.

sedentarism

Obiceiul riscant nr.2 - Consumi bauturi energizante dupa o noapte pierduta sau o zi grea

Bauturile energizante ajuta, insa pentru scurt timp si cu ce pret? Cresc nivelul de zahar din sange, accelereaza circulatia, deshidrateaza corpul si, odata ce momentul de revigorare dispare, se instaleaza o stare intensa de oboseala si lipsa de concentrare.

Alternativa sanatoasa: un pahar cu vin rosu sau o cana cu ceai verde/negru. Aceste bauturi, consumate moderat (un pahar pe zi), reduc stresul si induc o stare placuta, de entuziasm si detensionare. In plus, contin antioxidanti, cu rol de protective a inimii si pielii.

Obiceiul riscant nr.3 - Pretinzi ca nu esti o fumatoare inraita si ca nu e la fel de rau daca fumezi doar 1-2 tigari

Aproape toti fumatorii care nu au curajul sa renunte definitiv la tigai se pacalesc singuri spunand ca 1-2 tigari pe zi sunt un progres incredibil de la 5-6 tigari, de exemplu. Adevarul este ca riscurile raman exact aceleasi. Si, oricat de mult ai crede ca cele doua tigari "inofensive" te vor relaxa, ele iti vor aduce si asa, in numar scazut, o afectiune cardiovasculara, o bronsita prelungita, probleme de respiratie sau chiar cancer.

Alternativa sanatoasa: consuma zilnic ceai verde sau ceai de musetel. Acestea doua contin o concentratie mare de tannin, adica aminoacidul care reduce starile de nervozitate sau anxietate.

anti fumat

Obiceiul riscant nr.4 - Adormi tarziu pentru ca atunci se lasa linistea in casa

Si mai exact, dupa o zi grea vrei sa te relaxezi fara sa fii deranjata de alte persoane prin casa, de sunetele aparaturii electrocasnice sau de zgomotul tv-ului. Si asa ajungi sa iti gasesti linistea de peste zi, apoi somnul, la ore tarzii in noapte cand intervalul celui mai odihnitor somn (22-24) este pe cale sa treaca. Statisticile spun ca persoanele care dorm mai putin de 7 ore pe noapte au un risc cu pana la 40% mai mare sa dezvolte o boala a inimii sau a sistemului nervos.

Alternativa sanatoasa: ofera-ti rasfatul unui pui de somn care sa nu depaseasca 15 minute (pe ceas). Specialistii au stabilit ca un pui de somn in timpul zilei care sa nu depaseasca 10-20 minute este revigorant si cu adevarat odihnitor. Daca depasesti 20 de minute, risti sa te trezesti cel putin la fel de obosita cum ai adormit. Un truc care se pare ca functioneaza este sa bei o cafea mica apoi sa dormi 10-15 minute. Te vei trezi si odihnita si energizata. La fel de sanatos este si sa reduci zgomotul (uman sau casnic) prin bunavointa comuna.

Obiceiul riscant nr.5 - Te rasfeti cu dulciuri sau multa mancare (uneori pe ascuns)

Ciocolata, prajiturile si inghetata sunt cele mai dorite dulciuri in situatii de stres sau post stres. Asta pentru ca toate contin grasimi, sare si zahar - substante care activeaza centrii de placere si papilele gustative. Despre grasimi, mai ales, specialistii spun ca scad pe moment starea de depresie, oboseala. In acelasi timp, o alimentatie bogata in sare, zahar si grasimi inseamna surplus de greutate, diabet si boli cardiovasculare.

Alimentatia bogata in zahar si grasimi, excesiva sau la ore nepotrivite este cel mai des intalnit obicei provocat de stres si pe care, in mod paradoxal, oamenii il folosesc ca asa zis remediu anti stres. Este, de fapt, un cerc vicios.

 mancare pe ascuns

Alternativa sanatoasa: rontaie 1-2 batoane cu cereale integrale fara adaosuri de ciocolata sau fructe, fa-ti o salata de cruditati, rontaie un morcov sau un castravete, fa-ti un program pentru mese, mananca putin si des, include gustari sanatoase si "rontaibile" intre mese.

Obiceiul riscant nr.6 - Dezvolti ticuri si nu-ti dai seama ca le ai

Ticurile sunt gesturi mecanice pe care le repetam in mod constant, uneori fara sa ne dam seama, si care, la fel ca si alimentatia nesanatoasa, sunt provocate de stres si folosite ca mijloc anti stres. Unele ticuri sunt ereditare sau "preluate" involuntar de la cunostinte si colegi, iar altele sunt pur si simplu o reactie de aparare sau descarcare a organismului in situatii de stres.

Exemple de astfel de ticuri: clipitul frecvent, muscatel buzelor, ridicarea sprancenelor, incretirea fruntii sau a nasului, atingerea frecventa a fetei cu mainile, scrasnitul dintilor si, mai ales, rosul unghiilor. Majoritatea acestor ticuri provoaca in timp riduri de expresie, acnee, o manichiura inestetica si, de ce nu, o parere nu tocmai favorabila a celor din jur fata de persoana noastra.

Alternativa sanatoasa: apeleaza la ajutorul unui medic pentru a scapa de aceste obiceiuri mecanice greu de controlat.

Cu sau fara voia noastra, ne invartim zilnic intr-un cerc vicios. Efectele stresului sunt, in acelasi timp, si obiceiurile despre care noi credem ca ne ajuta sa scapam de el. Ce putem face?

Ar tebui sa incercam un exercitiu de sinceritate cu noi insine si, de ce nu, sa trecem pe o foaie trei coloane: situatii care ne provoaca stres, situatii provocate de stres si situatii care ne scapa de stres. Apoi, este nevoie de un inventar sincer si solutii sanatoasa.

De ce ar merita sa continuam sa ne pacalim pe noi insine?

Articole care te-ar putea interesa:
10 motive surprinzatoare pentru care te trezesti obosita dimineata
Menopauza - mituri si adevaruri
15 gesturi si alimente care-ti protejeaza si albesc dantura

Subiecte de pe forum:
Vreau sa ma las de fumat!
Psoriazis
Ingrijirea dintilor

Cum ti s-a parut articolul? Voteaza!

3.5 (40)

Vezi cele mai noi video-uri de pe divahair.ro

Abonează-te la newsletterul DivaHair!
Va rugam sa completati campurile necesare.

    Ti-a placut articolul? Urmareste DivaHair pe Facebook sau pe mail!

    Cauta un furnizor in zona ta

    LIKE si intra in universul divelor!