Ce este ashwadandha și cum te ajută?

Ce este ashwadandha și cum te ajută?

Redactor Raluca Margean

Ashwagandha este o plantă folosită frecvent în medicina tradițională indiană (Ayurveda) pentru ameliorarea stresului și  îmbunătățirea stării generale de sănătate. Cercetările au arătat că ashwagandha poate ajuta la tratarea mai multor afecțiuni medicale, poate îmbunătăți funcția sexuală la femei și crește fertilitatea la bărbați. Află, din acest articol, ce este ashwagandha, ce beneficii are, cum se administrează și ce persoane nu ar trebui să consume această plantă!

Ce este ashwagandha? 

Withania somnifera sau Ashwagandha este una dintre cele mai venerate plante din medicina tradițională ayurvedică din India, fiind folosită în special pentru combaterea stresului și obținerea unei stări de bine generală, dar și pentru tratarea infertilității bărbaților și altor afecțiuni medicale. Ashwagandha este un arbust veșnic verde, cu înălțime de până la 1.5 m. Are flori galbene sau verde deschis, cu boabe mici, sferice, roșii-portocalii, care conțin semințe galbene, în formă de rinichi. Planta face parte din familia Solanaceae, subfamilia Solanoideae, din care fac parte și roșia, cartoful sau ardeiul.

Planta este răspândită pe scară largă în statele din nord-vestul Indiei, până în provinciile pakistaneze Sindh și Baluchistan și mai departe în Afganistan. Ea mai este întâlnită în Sri Lanka, China, dar și în Africa sau chiar Europa (Grecia, Italia, Spania).

Numele comun provine din sanscrită, fiind un cuvânt format din doi termeni - ”ashwa” -care înseamnă ”cal” și ”gandha” care înseamnă ”miros”. Așadar, ashwagandha se traduce prin „miros de cal”. Se spune că odată măcinată, planta miroase ca un cal, dar semnificația numelui este și figurativă deoarece practicienii ayurvedici spun despre ashwagandha că oferă puterea, caracterul, esența și rezistența unui cal.

Istoria plantei ashwaganda în medicina ayurvedică

Dacă te-ai întrebat vreodată ce este ashwagandha, află că aceasta este considerată una dintre plantele rasayana din Ayurveda, ceea ce înseamnă că promovează tinerețea și longevitatea și ameliorează suferința.

Unele dintre utilizările documentate ale rădăcinii de ashwagandha includ tratarea unei game largi de afecțiuni și condiții medicale, inclusiv: alcoolism (împreună cu frunza), febră, răceală, frisoane, disfonie emfizematoasă (vorbire dificilă cauzată de emfizem, cu frunză), tumefiere glandulară, impotență sau debilitate seminală; creșterea producției de lapte matern; contracararea pierderii memoriei și a energiei musculare, epuizarea nervoasă, febra reumatică, sifilisul și ulcerele.

În Tanzania, rădăcina este folosită ca stimulent sexual și pentru a promova contracțiile uterine. Frunzele sunt folosite pentru a expulza viermii și sunt combinate cu ulei de ricin cald pe carbunculi (infecție a pielii), inflamații și umflături.

Tribul Masai folosește sucul de frunze pentru conjunctivită, boabele proaspete învinețite sunt folosite pe pecingine, iar fructele și semințele sunt considerate utile pentru coagularea laptelui.  

Beneficiile ashwaganda

În prezent, ashwagandha este considerată a fi o plantă adaptogenă, ceea ce înseamnă că promovează echilibrul în multe sisteme diferite ale corpului.

Planta ashwagandha
Sursa foto: iStock.com

În general, adaptogenii îndeplinesc trei criterii esențiale, și anume: 

  • Nu sunt toxici;
  • Reduc stresul;
  • Ajută la creșterea bunăstării generale.

Popularitatea acestei plante i-a determinat pe oamenii de știință să facă mai multe cercetări pentru a identifica potențialele sale beneficii pentru sănătate.

Iată care sunt proprietățile terapeutice dovedite științific până în acest moment:

Reduce stresul și anxietatea

Cortizolul este un hormon de stres eliberat de glandele suprarenale. El ajută la declanșarea răspunsului de „luptă sau fugă” al organismului, atunci când acesta este pus în fața unui pericol iminent.  

În general, cantitatea de cortizol este mai mare dimineața, pentru a ajuta la mobilizarea forțelor organismului pentru nevoile zilnice. Seara, nivelul de cortizol scade, pentru a permite corpului să doarmă și astfel să-și refacă stocurile de energie necesare pentru a doua zi.

Atunci când organismul este supus unui stres zilnic constant, se activează în mod regulat răspunsul la stres cu cortizol, iar acest lucru poate afecta funcția sistemului nervos.

Cercetările au demonstrat că ashwagandha ajută la menținerea sub control a cortizolului. De asemenea, reduce activitatea axei hipotalamo-pituitare-suprarenale (HPA), un sistem din corpul uman care reglează răspunsul la stres.

Păstrează sănătatea sistemului nervos

Sistemul nervos influențează toate procesele importante din corp, inclusiv respirația, sentimentele, puterea de decizie, dispoziția și bunăstarea generală a fiecărui om.

Studiile au arătat că ashwagandha este o plantă ce sprijină structura și funcționarea optimă a sistemului nervos, oferind sprijin antioxidant și susținând în mod natural deplasarea în creier a acidului gamma-aminobutiric (GABA), un neurotransmițător responsabil pentru menținerea calmului și păstrarea tonusului muscular. De asemenea, ashwagandha ajută la obținerea unei stări de spirit calmă și stabilă deoarece reglează nivelul de cortizol în organism.

Îmbunătățeste concentrarea și memoria

Ashwagandha îmbunătățește funcția cognitivă, ajutând memoria și concentrarea. În cadrul cercetărilor realizate, această plantă a îmbunătățit semnificativ timpul de reacție al participanților în timpul testelor cognitive și psihomotorii, dar și atenția și memoria lor imediată și generală.

Susține funcția endocrină și sănătatea sistemului reproductiv

Spermatozoid de plastic-concept infertilitate la bărbați
Sursa foto:iStock.com

Activitatea axei hipotalamo-pituitare-suprarenale (HPA) și răspunsul la stres sunt conectate în mod natural cu producția de spermatozoizi și fertilitatea la bărbați și echilibrul hormonal și fertilitatea la femei. În condiții de stres, organismul produce cortizol în loc de testosteron, estrogen și progesteron, hormonii care ajută la păstrarea sănătății funcției reproductive. Având în vedere că ashwagandha poate păstra nivelurile optime de cortizol, organismul va avea resurse pentru a produce hormonii reproductivi.

Unele studii au arătat că ashwagandha crește nivelul de testosteron la bărbați, concentrația și volumul spermei,dar și motilitatea spermatozoizilor, îmbunătățind astfel fertilitatea masculină.

Reduce nivelul de zahăr și grăsimii din sânge

Deși sunt necesare mai multe cercetări în acest sens, unele studii clinice au descoperit că ashwagandha poate fi utilă în reducerea nivelului de glucoză din sânge, a trigliceridelor (cel mai comun tip de grăsime din sânge) și a markerilor de stres oxidativ.

Oamenii de știință spun că anumiți compuși din ashwagandha, inclusiv withaferin A (WA), au o activitate antidiabetică puternică și ar putea ajuta la stimularea celulelor să preia glucoză din sânge.

Îmbunătățește performanța fizică

Din punct de vedere metabolic, ashwagandha are o acțiune anabolică generală, susținând creșterea în greutate în timpul fazei de creștere naturală și îmbunătățirea forței musculare. De asemenea, ce este deosebit de interesant este faptul că ashwagandha poate ajuta la îmbunătățirea consumului maxim de oxigen (VO2 max).

VO2 max este cantitatea maximă de oxigen pe care o persoană o poate folosi în timpul unei activități intense. Este o măsură a fitness-ului inimii și plămânilor. A avea un VO2 max optim este important atât pentru sportivi, cât și pentru cei care nu fac sport de performanță. Un nivel scăzut de VO2 max este asociat cu un risc crescut de mortalitate, în timp ce un VO2 max mai mare este asociat cu un risc mai scăzut de boli de inimă.

Ajută la tratarea insomniei

Femeie care doarme
Sursa foto: Pexels.com

Unele studii au arătat că administrarea de ashwagandha poate îmbunătăți calitatea somnului și vigilența mentală la trezire. În general, rezultatele cele mai bune în cadrul studiilor realizate au fost obținute la persoanele care sufereau de insomnie și la cei care au luat mai mult de 600 mg zilnic timp de cel puțin 8 săptămâni.

Ashwagandha pentru imunitate

În medicina ayurvedică, ashwagandha este considerată a fi una dintre cele mai puternice plante medicinale pentru sprijinirea sistemului imunitar. Studiile în laborator au constatat că ashwagandha a întărit sistemul imunitar al șoarecilor, prin promovarea creșterii celulelor albe din sânge.

Deși sunt necesare mai multe studii în acest sens, oamenii de știință sugerează că, teoretic, o creștere a celulelor albe din sânge ar putea ajuta oamenii să-și mențină sănătatea mai mult timp.

Cum se administrează corect ashwaganda?

După ce ai aflat ce este ashwagandha și ce beneficii are, trebuie să știi în ce cantitate poți consuma planta pentru eficiență maximă.

Planta și pulbere de ashwagandha
Sursa foto:iStock.com

Așadar, ashwagandha este disponibilă sub formă de bomboane gumate, capsule, picături lichide și pulberi pe care le poți amesteca în băuturi. Însă, indiferent de forma pe care alegi s-o folosești, specialiștii recomandă o doză cuprinsă între 250-1.250 mg pe zi. Poți lua fie o singură doză zilnică sau doze multiple, dar să nu depășești cantitatea recoamandată.

De asemenea, trebuie să știi că efectele benefice nu se văd imediat, cel mai probabil ele vor fi vizibile în câteva luni.

Legătura dintre ashwaganda și glanda tiroidă

Ashwagandha poate crește nivelul hormonilor tiroidieni, de aceea cel mai bine este să eviți administrarea plantei dacă suferi de hipertiroidism (tiroidă hiperactivă) sau dacă iei medicamente cu hormoni tiroidieni.

Contraindicațiile ashwaganda

În general, administrarea de ashwagandha la persoanele sănătoase este sigură, dacă este utilizată timp de până la 3 luni, în dozele recomandate de medic. Dozele mari de ashwagandha pot provoca tulburări de stomac, diaree și vărsături, iar rareori pot apărea probleme hepatice.

În ceea ce privește aplicarea sa pe piele, nu există suficiente informații pentru a ști dacă ashwagandha este sigură sau dacă are efecte secundare.

Totuși, specialiștii atrag atenția că unele persoane NU ar trebui să ia ashwagandha. Acestea sunt:

Femeile însărcinate sau care alăptează. Unele dovezi sugerează că ashwagandha poate provoca avorturi spontane și nu ar trebui administrată în timpul sarcinii. De asemenea, nu există suficiente cercetări pentru a determina dacă ashwagandha este sigură de utilizat de femeile care alăptează.

Persoanele care suferă de o boală autoimună (scleroză multiplă, lupus, artrită reumatoidă, diabet de tip 1 sau alte afecțiuni). Ashwagandha poate crește răspunsul imun al organismului, așadar nu este recomandată dacă ai tulburare autoimună.

Pacienții care iau anumite medicamente. Ashwagandha poate reduce efectele imunosupresoarelor. De asemenea, ea poate crește somnolența și respirația lentă, astfel încât administrarea acestei plante împreună cu medicamente sedative poate provoca probleme de respirație și somnolență excesivă. Totodată, având în vedere faptul că ashwagandha poate scădea nivelul zahărului din sânge și tensiunea arterială, ea nu trebuie luată în combinație cu medicamente pentru diabet sau medicamente antihipertensive.

În concluzie, ashwagandha este o plantă medicinală folosită frecvent în medicina ayurvedică pentru tratarea mai multor afecțiuni, dar în special pentru combaterea stresului și obținerea bunăstării generale. Planta este disponibilă ca supliment în mai multe forme, însă este bine să discuți cu un medic pentru a vedea dacă este potrivită pentru tine.

După ce ai aflat ce este ashwagandha și ce beneficii are pentru sănătatea ta, citește și: Chimen negru: beneficii și mod de folosire

Surse foto: Pexels.com, iStock.com

Surse articol: Webmd.com, Herbalgram.org, Elo.health, Healthline.com

Articolul urmator
Monitorizarea glicemiei: cum se face corect și când este necesară
Monitorizarea glicemiei: cum se face corect și când este necesară
Cum este inima ta?
Incepe quiz
Cum este inima ta?

Cum ti s-a parut articolul? Voteaza!

0 (0)
Abonează-te la newsletterul DivaHair!
Va rugam sa completati campurile necesare.