Nu Skin
Adevarata Stare de Bine
Optezi sa Impresionezi

Legume și fructe pentru fierea leneșă: ce să consumi dacă te confrunți cu această problemă

Redactor Raluca Margean

Dacă ai fost diagnosticată cu fiere leneșă, este esențial să adopți o dietă sănătoasă, care să-ți proteje vezica biliară și s-o ajute să funcționeze așa cum ar trebui. Anumite alimente cresc probabilitatea unor probleme precum inflamația sau formarea de calculi biliari, iar acest lucru afectează procesul de digestie, provocând apariția unor simptome neplăcute și crescând riscul unor probleme serioase de sănătate. Îți vom prezenta în acest articol care sunt fructele minune care îți pot menține bila sănătoasă, dar și alte sfaturi utile despre regimul alimentar pentru bila leneșă!

Femeie care se ține cu mâinile de burtă

Cum îți dai seama că ai bila leneșă?

Bila este un lichid galben-verzui produs de ficat, stocat de vezica biliară și eliberat în intestin în cadrul procesului de digestie. Dacă vezica biliară nu funcționează așa cum trebuie, apare dischinezia biliară sau bila leneșă. Această afecțiune se manifestă prin următoarele simptome:

  • Balonare
  • Greață și vărsături
  • Dureri abdominale în partea superioară dreaptă
  • Reflux gastrointestinal
  • Modificări de tranzit intestinal (constipație, diaree)
  • Scaune deschise la culoare
  • Dureri de cap
  • Senzație de slăbiciune

Ce probleme de sănătate îți poate provoca bila leneșă?

Fără tratament, bila leneșă poate provoca obstrucția intestinului, inflamații, cicatrici și chiar perforație (gaură) în vezica biliară. De asemenea, pot apărea infecții și în alte părți ale corpului (peritonită, care reprezintă contaminarea bacteriană a abdomenului). Simptomele care ar trebui să te îngrijoreze includ:

  • Febră (acesta reprezintă un semn clar de infecție)
  • Icter (îngălbenirea pielii poate fi simptomul unui blocaj al căilor biliare)
  • Diaree cronică (aceasta este o complicație a bolii vezicii biliare)

Ce fructe trebuie să consumi dacă ai bila leneșă?

Toate fructele sunt bune pentru bila leneșă deoarece acestea conțin multe vitamine și minerale necesare funcționării optime a organismului. Totuși, există anumite fructe care sunt mai indicate de a fi consumate dacă ai dischinezie biliară. Iată care sunt acestea:

  • Fructe bogate în vitamina C

Bol cu fructe de pădure pe o masă

Un studiu realizat pe o perioadă de 10 ani a arătat că persoanele care au o dietă bogată în vitamina C au un risc mai mic de a dezvolta probleme cu bila, inclusiv calculi biliari. Din această categorie, fac parte următoarele fructe:

  • Fructe de pădure (afine, mure, zmeură)
  • Struguri
  • Citrice (portocale și lămâi)
  • Avocado
  • Căpșuni
  • Ananasul și papaya
  • Kiwi (util în special pentru tratarea constipației)

Alte fructe bogate în vitamina C care sunt consumate sub formă de băuturi sau siropuri sunt: guava și cătina.

  • Fructe cu multe fibre

Majoritatea fibrelor conţin celuloză şi hemiceluloză, substanţe care ajută la reglarea tranzitului intestinal. Specialiștii spun că o persoană trebuie să aibă un aport zilnic de 30 de grame de fibre în dieta sa. Cele mai bune fructe pentru fierea leneșă care sunt o sursă bogată de fibre naturale sunt:

  • Mere
  • Pere
  • Banane
  • Fructe exotice, precum mango și curmale
  • Piersici și gutui
  • Fructe cu un conținut bogat de pectină

Coș plin cu gutui

Pectina este o fibră solubilă ce se găsește în mod natural în mai multe fructe și legume. Această substanță ajută la menținerea unui colon sănătos, la reducerea simptomelor colonului iritabil și a altor probleme intestinale. Cele mai recomandate fructe pentru fierea leneșă, bogate în pectină, sunt:  

  • Gutui
  • Piersici, caise
  • Grapefruit
  • Prune
  • Citrice
  • Mere
  • Coacăze

Chiar dacă au o cantitate mai mică de pectină, căpșunile și cireșele sunt și ele recomandate pentru menținerea sănătății vezicii biliare.

Toate fructele bune pentru fierea leneșă pot fi consumate proaspete, în salate sau în compoturi neîndulcite. 

Citește și: Top 10 cele mai sănătoase fructe

Ce legume este recomandat să consumi dacă ai bila leneșă?

Pe lângă multe fructe, regimul alimentar pentru fierea leneșă ar trebui să conțină și multe legume. Acestea ajută la stimularea fluxului biliar, fiind de folos în procesul de digestie. Cele mai recomandate legume pentru bila leneșă sunt:

  • Castraveți, sfeclă roșie și ardei ardei gras (aceste legume sunt bogate în vitamina C)
  • Leguminoase (mazărea, lintea sau fasolea)
  • Legume cu frunze verzi (broccoli, varză de Bruxelles, anghinare, țelină, spanac)
  • Conopidă și dovlecei
  • Morcovi, roșii și cartofi (aceste legume sunt bogate în pectină)

6 pași care te ajută să ții sub control bila leneșă

Tratamentul pentru dischinezie biliară conține medicamente analgezice și antiinflamatorii, iar în unele cazuri, poate fi necesară intervenția chirurgicală. Totuși, pe lângă tratamentul medicamentos, este nevoie de adoptarea unui stil de viață sănătos și o dietă alimentară echilibrată și nutritivă. Regimul alimentar poate include, pe lângă fructele pentru fierea leneșă, și alte alimente bogate în fibre, vitamina C și antioxidanți. În plus, există anumite lucruri de care trebuie să ții cont dacă ai probleme biliare. Iată ce trebuie să faci ca să ții sub control bila leneșă:

  • Evită alimentele care agravează simptomele bilei leneșe

Persoană care refuză un bol cu chipsuri

Alimentele care conțin mult colesterol contribuie la apariția bolilor vezicii biliare, inclusiv formarea de calculi biliari. Așa-zisele pietre la bilă sunt de fapt depozite de colesterol sau bilirubină și se formează fie din cauza dezechilibrelor chimice din bilă (exces de colesterol sau bilirubină), fie din cauza funcționării inadecvate a vezicii biliare (nu se evacuează complet sau suficient de des). Dieta nesănătoasă reprezintă unii din factorii majori de risc pentru formarea calculilor biliari, prin urmare, dacă nu vrei să ai astfel de probleme, evită să mănânci alimente bogate în colesterol precum: grăsimile saturate, alimentele prăjite sau mâncărurile procesate.  

  • Fă mișcare

Dacă fructele sunt bune pentru fierea leneșă, activitatea fizică poate reduce nivelul colesterolului și astfel, poate ajuta la prevenirea formării de calculi biliari. Așadar, dacă îți menții o greutate sănătoasă prin dietă nutritivă și mișcare regulată, acest lucru îți poate scădea riscul de calculi biliari și îți reduce durerile cauzate de funcționarea necorespunzătoare a vezicii biliare.

  • Bea multă apă

Dacă bei mai puțină apă decât necesită corpul tău, acest lucru poate avea un impact negativ asupra vezicii biliare. Apa ajută vezica să elibereze suficientă bilă în organism, împiedicând astfel formarea bilei. Dacă vezica biliară funcționează în mod corespunzător, se previne formarea calculilor biliari și a altor probleme intestinale. În plus, o cantitatre mai mare de apă te ajută să scapi de kilogramele în plus. Anumite cercetări au arătat că oamenii care beau mai multă apă, mănâncă mai puține calorii și mai puțin zahăr.

  • Mănâncă multe nuci

Boluri pline cu diverse tipuri de nuci

Alături de fructele pentru fierea leneșă, nucile nu ar trebui să-ți lipsească din dietă. Ele au o mulțime de fibre și grăsimi sănătoase și un conținut bogat de steroli vegetali, compuși care împiedică corpul să absoarbă colesterolul. Nucile te protejează astfel împotriva calculilor biliari, mănâncă-le în combinație cu cereale, salate și alte feluri de mâncare.

  • Mănâncă porții mici și dese

Pe parcursul unei zile, ar trebui să mănânci porții mici și dese, pentru a evita balonarea și gazelle intestinale. Nutriționiștii recomandă 5-6 mese mici, la distanțe de câteva ore.

  • Bea ceaiuri din plante medicinale

Ceaiul de păpădie este în special recomandat pentru probleme biliare deoarece poate stimula producția de bilă, îmbunătăți digestia și îndepărta calculii biliari. Alte plante cu efect therapeutic pentru bilă sunt: anghinare, cicoare, rostopască și gălbenele.

Așadar, funcționarea necorespunzătoare a vezicii biliare poate provoca serioase probleme de sănătate. De aceea, consumul de alimente potrivite (inclusiv fructe pentru fierea leneșă) și evitarea mâncărurilor greșite (grăsimi saturate, alimente procesate și prăjite) sunt factori esențiali pentru păstrarea sănătății vezicii biliare. Discută cu un medic specialist pentru a stabili un plan alimentar potrivit pentru tine!

Surse foto: iStock.com

Cum ti s-a parut articolul? Voteaza!

0 (0)

Vezi cele mai noi video-uri de pe divahair.ro

Abonează-te la newsletterul DivaHair!
Va rugam sa completati campurile necesare.

    Ti-a placut articolul? Urmareste DivaHair pe Facebook sau pe mail!

    Cauta un furnizor in zona ta

    LIKE si intra in universul divelor!